به هر گوشه ای از ایران که قدم بگذاریم دنیایی از انتخاب برای خرید سوغات پیش رو قرار می گیرد و برای انتخاب مناسب تر، بهتر است قبل از سفر سوغاتی های مقصد را بشناسیم.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، اصفهان دیاری پهناور در مرکز ایران و سومین شهر پرجمعیت کشورمان است. این شهر در دوران پادشاهان مختلف دو بار پایتخت ایران شده است و رونق فراوانی گرفته است. اصفهان هنوز هم علی رغم اینکه پایتخت ایران نیست، رونق خود را حفظ نموده و بسیاری از افرادی که قصد مسافرت دارند این شهر زیبا را به عنوان مقصد خود انتخاب می‌کنند و از دیدن بنا‌ها و آثار طبیعی و باستانی ان لذت می‌برند. ولی قسمت مهم این سفر گشت و گذار در بازارچه‌های شهر و خریدن سوغات و کادو برای نزدیکان و عزیزان است تا یک انرژی مثبت از این سفر را به آن‌ها هدیه کنیم و برای مسافرت به این شهر تشویق شوند.

سوغاتی‌های اصفهان تنوع زیادی دارند از یادگاری‌های خوشمزه‌ی اصفهان تا دنیای رنگارنگ صنایع دستی است که به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

خرید سوغات خوراکی اصفهان، یکی از جذاب‌ترین بخش‌های سفر به شهر اصفهان است. در اصفهان، انتخاب‌های زیادی برای خرید سوغات خوراکی دارید از انواع شیرینی‌ها و خوراکی‌های خوشمزه گرفته تا بهترین سوغات صنایع دستی اصفهان که در ایران، نظیر آن را کمتر می‌توانید پیدا کنید.
 
حسن شریفی رییس اتحادیه گز استان اصفهان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،گفت: تولید گز در اصفهان تقریبا به ۴۵۰ سال قبل و در زمان صفویان باز می‌گردد. برای تهیه‌ی آن از شهد و عصاره‌ی درختچه‌ای به نام انگبین یا گز انگبین استفاده می‌کنند. این درختچه‌ی ارزشمند در شهر خوانسار به وفور یافت می‌شود.
 
گز در انواع مختلف پسته، بادام و مخلوط تهیه و عرضه می‌شود.
 
سوغات اصفهان یادگاری شیرین برای گردشگران

پولکی

 
پولکی نام یکی از شیرینی‌های مخصوص اصفهان و ازخانواده‌ آب نبات‌ها است که در گذشته با نام آب نبات پولکی نیز شناخته می‌شد. این شیرینی به صورت قطعات کوچک، گرد، نازک و شبیه سکه‌ی فلزی تهیه می‌شود و به دلیل همین شکل ظاهری به آن پولکی می‌گویند.
 
ماده اصلی که درتهیه‌ی پولکی به کار می‌رود همان شیره‌  اضافی و باقی مانده از فرایند درست کردن نبات است. برای درست کردن آن پس از آنکه بلور‌های نبات متبلور شد، شیره‌های باقی مانده را با مقداری سرکه مخلوط می‌کنند تا شکرک نزند و به صورت شفاف باقی بماند. سپس آن را می‌جوشانند و پس از پهن کردن بر روی یک سینی بزرگ با دستگاه‌های مخصوص به شکل دایره برش می‌زنند.
 

نبات

 
نبات نیز یکی دیگر از سوغاتی‌های اصفهان است که به دو صورت نبات چوبی و نبات شاخه عرضه می‌گردد. برای تهیه‌ی آن، مقدار زیادی شکر را در آب جوش حل می‌کنند تا محلول اشباع شده‌ای به دست آید. سپس نخی در آب آویزان می‌کنند تا پس از سرد شدن بلور‌هایی بر روی آن تشکیل شود. برای تنوع بیشتر به نبات موادی را اضافه می‌کنند تا انواع نبات دارچینی، نعنایی، زعفرانی، زیره، لیمویی، آویشن و... به دست می آید.
 
سوغات اصفهان یادگاری شیرین برای گردشگران
سوهان عسلی، برشتوک، شیرینی برنجی نیز دیگر سوغات هستند.
 
سوغاتی‌های صنایع دستی اصفهان شامل هنر‌های دستی مثل قلم زنی، میناکاری، خاتم کاری و قلمکاری پارچه است.
 
جعفر صالحی معاون میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در گفتگو با  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،گفت: به علت غنای فرهنگی و هنری این شهر، تولید صنایع دستی از دیرباز تا کنون رونق فراوانی داشته و آثار استادان و تولید کنندگان صنایع دستی اصفهان آوازه‌ی جهانی دارد و امروزه به عنوان سوغات اصفهان به گردشگران عرضه می‌شود.
 
وی افزود: سوغاتی‌های چشم نوازصنایع دستی از جمله فیروز کوبی، مینا کاری، قلم زنی، خاتم کاری، مینیاتور، پارچه‌های قلم کار، پارچه‌های زرباف، آثار خوشنویسی، منبت کاری، گچبری، گره چینی، کاشی سازی، مشبک، قلاب دوزی، سکمه، ملیله دوزی، مسگری، نقاشی باستانی، معرق کاری، صحافی، سفال گری، قالی بافی از صنایع دستی استان اصفهان هستند که می‌توانند یادگاری و خاطرات شیرینی را برای میهمانان برجای بگذارد. 
 
انتهای پیام/م 
 

گزارش از بنفشه حکمت پور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.