به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، در این روز‌ها در گلستان به هر سویی که نگاه می‌کنید سرسبزی گندم زار‌ها، شکوفه‌های درختان و زیبایی مزارع کلزا به چشم می‌خورد.
اگر برای نوروز قصد سفر دارید ایران زیبا و پهناور در جای جای خاک خود مناطق بکر و دیدنی دارد که می‌تواند مقصد هر گردشگری باشد در این میان استان گلستان مانند نگینی سبز در شمال کشور خود نمایی می‌کند.
 
بندرگز شهرستانی با ساحل زیبای خزر و جنگل‌های انبوه

شهرستان بندرگز یکی از شهر‌های غربی استان گلستان است که مکان‌های دیدنی بسیاری دارد از سواحل زیبای خزر و اسکله بندرگز گرفته تا جنگل انبوه باغو که چشم هر بیننده را خیره به خود می‌کند.

این شهرستان از شمال به خلیج گرگان و دریای خزر، از جنوب و غرب به شهرستان گلوگاه (استان مازندران) و از شرق به شهرستان کردکوی محدود می‌شود.

وسعت شهرستان بندرگز ۳/۲۳۹ کیلومتر مربع (۲/۱ درصد از مساحت استان) و رتبه چهاردهم از نظر وسعت در بین شهرستان‌های استان است. براساس تقسیمات اداری و کشوری تا سال ۱۳۹۲ این شهرستان از ٢ بخش (مرکزی و نوکنده)، ٢ شهر (بندرگز و نوکنده)، ٤ دهستان و ٢۴ آبادی مسکونی تشکیل شده است.
 
بندرگز شهرستانی با ساحل زیبای خزر و جنگل‌های انبوه

ناحیه کوهپایه‌ای از اراضی جنگلی و کشاورزی پوشیده شده که وسعت این ناحیه ۶/۲۷ کیلومتر مربع (۵/۱۱ درصد از مساحت شهرستان) است.

در این میان هویت این شهر بندری با تاریخ این مرز و بوم نیز گره خورده است و آثار تاریخی زیادی دراین ارتباط در این شهرستان قرار دارد.

احمدی فرماندار بندرگز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان،گفت: این شهرستان از دیر باز به عنوان یک بندر مبادلاتی میان ایران و کشور‌های همسایه شناخته می‌شد و در همین راستا آثار تاریخی زیادی از جمله بنای فانوس دریایی که مربوط به اواخر دوره قاجار - دوره پهلوی اول است در این شهر بندری قرار دارد.

وی افزود: این فانوس به عنوان یکی از آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است.

احمدی گفت: در کنار این فانوس دریایی می‌توان به ساختمان شهرداری این شهر اشاره کرد که در تیر ماه ۱۳۱۵ شمسی توسط مهندسین آلمانی و ایرانی احداث شده و دارای دو طبقه تحتانی و فوقانی و تالار اجتماعات و اتاق‌های متعدد است.

همچنین مردم شهرستان بندرگز به زبان فارسی و به لهجه مازندرانی تکلم می‌کنند.

حس یک زندگی روستایی تجربه‌ای به یادماندنی

تجربه اقامت در روستا‌های زیبای شهرستان بندرگز روستا‌هایی مانند گل افرا، باغو، سرمحله، ول افرا و گز می‌تواند حس خوب زندگی روستایی را به شما بدهد.
 
بندرگز شهرستانی با ساحل زیبای خزر و جنگل‌های انبوه

با اقامت در این روستا‌ها می‌توانید از مناظر زیبای روستا دیدن کنید از زیبایی و سرسبزی گندم زار‌ها و زمین‌های کلزا که مانند نگینی زرد هستند نیز در آلبوم خاطراتتان عکسی به یادگار بگذارید.

همچنین می‌توانید از محصولات محلی روستا از جمله ماست، شیر، دوغ، پنیر، تخم مرغ و نان داغ محلی گرفته تا برنج محلی و خوش عطر روستا استفاده کنید.

مردم مهمان نواز این شهرستان و روستاهایش با آداب و فرهنگ کهن خود منتظر میزبانی از شما هستند با غذا‌های لذیذ و متنوع که می‌تواند خاطره‌ای دلچسب برای شما به یادگار بگذارد.

از جمله غذا‌های این شهرستان و روستاهایش می‌توان به حلوای گردویی، پشته زیک، نان تنوری، سمنو، آش رشته، آش گزنه، ته چین، فسنجان و غذا‌های دریایی اشاره کرد.

بیدار شدن از خواب در یک روستا می‌تواند فارغ از صدای ماشین و شلوغی شهر با صدای خروس، مرغ، گاو و گوسفند برای شما تجربه‌ای جذاب باشد.

خلاصه اینکه آشنایی با فرهنگ و آداب و سبک زندگی مردم روستا خالی از لطف نیست.

سر سبزی جنگل‌های انبوه، آرامشی برای ادامه سفرتان

خواجه مدیر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری بندرگز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: شهرستان بندرگز علاوه بر سواحل چشم نواز از مواهب دیگری همچون جنگل‌ها و آبشار‌ها بهره‌مند است که از این میان می‌توان به جنگل نرگسی اشاره کرد که در فاصله ۱۲ کیلومتری شهرستان بندرگز قرار دارد.
 
بندرگز شهرستانی با ساحل زیبای خزر و جنگل‌های انبوه

وی ادامه داد: این جنگل به عنوان یکی از زیباترین تفرجگاه‌های طبیعی این استان محسوب می‌شود که به صورت دست نخورده باقی مانده است و گونه‌های متنوعی از حیات وحش از جمله روباه، گربه وحشی، شغال، خرس، گراز وحشی، عقاب و انواع پرندگان شکارچی در آن زندگی می‌کنند.

خواجه مدیر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری بندرگز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان،گفت: این جنگل به دلیل اتصال به مناطق زیبای کوهستانی و ییلاقی هزار جریب دارای رودخانه‌ها و آبشار‌های بسیار دیدنی زیادی است.

وی افزود: در کنار جنگل نرگسی پارک جنگلی باغو نیز در ۱۳ کیلومتری و در ضلع جنوب شرقی شهرستان بندر گز قرار دارد که می‌تواند یکی دیگر از مقاصد گردشگری برای مسافرانی باشد که به این شهرستان می‌آیند.

خواجه گفت: با گذر از جاده قدیم و دیدن و باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی و جنگل باغو با رودخانه زیبا و خروشان و درختان سر به فلک کشیده و کلبه‌های جنگلی منتظر شماست.
 
بندرگز شهرستانی با ساحل زیبای خزر و جنگل‌های انبوه

وی افزود: این جنگل از انبوهی از درختان بلوط پوشیده شده است.

خواجه در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان،گفت:در این پارک زیرساخت‌های لازم گردشگری از جمله راه دسترسی آسفالته، آب، استراحتگاه موجود بوده و سرویس‌های بهداشتی و خدمات رفاهی نیز مهیا است.

وی افزود:از دیگر مکان‌های دیدنی و گردشگری این شهرستان می‌توان از خرابه‌های آتشکده قدیمی در جنوب شرقی روستای کهنه کلباد، مارقلعه، عروس قلعه، تپه‌های باستانی دین تپه، تپه سنان، قلعه تپه، امامزاده حبیب اله، ساختمان گمرک، چشمه بلبل، ذخیره گاه شمشاد و چشمه قلقلی نام برد.


سوقات از بندرگز چه بخریم؟


از صنایع دستی این شهرستان نیز می‌توان به حصیر بافی، کاموا بافی، چلنگری (ساخت لوازم کشاورزی مانند تبر، تیشه و داس) و عروسک دوزی اشاره کرد که به دست زنان و مردان هنرمند این شهرستان و روستاهایش ساخته می‌شود.

همچنین می‌توانید از برنج محلی و خوش عطر این منطقه برای سوغات استفاده کنید.

وی افزود مسافران می‌توانند با توقف در کمپ نوروزی گز شرقی و نوکنده از صنایع دستی، غذا‌های سنتی و موسیقی محلی زنده سفری خوش را تجربه کنند.
 
بندرگز شهرستانی با ساحل زیبای خزر و جنگل‌های انبوه

خواجه مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بندرگز در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان،گفت:امسال در با آماده سازی ۴ واحد بوم گردی در روستا‌های لیوان شرقی، گز شرقی، روستای وطنا و یک مجتمع تفریحی گردشی آماده پذیرایی از مسافران خواهیم بود.

گزارش از فاطمه حبیبی

انتهای پیام/ح
برچسب ها: صنایع دستی ، نوروز 98
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.