به گزارش خبرنگار حوزه حوادث و انتظامی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، سردار محمدرضا مهماندار رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در نشست خبری که امروز برگزار شد، اظهار کرد: در تهران بیش از ۴ میلیون خودرو پلاک گذاری شده و هر روز بیش از یک میلیون خودرو از شهرستانهای اطراف وارد پایتخت میشوند.
بیشتر بخوانید؛ واکنش سردار مهماندار به درگیری فرهاد مجیدی با مامور راهنمایی و رانندگی
وی با بیان اینکه طبق آمار فقط ۵۰۰ هزار خودور از سمت غرب و کرج وارد شهر تهران میشوند، افزود: یکی از مشکلات ترافیکی و آلودگی شهر تهران خودروهای شخصی است.
بیشتر بخوانید؛ پلیس با تخلفات پلاک مخدوش و دستکاری شده برخورد میکند
سردار مهماندار با بیان اینکه خودروهای شخصی اغلب تک سرنشین هستند و ۴۰ درصد حمل و نقل شهر تهران را شامل میشوند، تصریح کرد: این خودروها در زمان پیک ترافیک و عصرها ۶۷ درصد سطح معابر را اشغال میکنند.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به اینکه لازم است زیرساختهای حمل و نقل عمومی مانند مترو باید گسترش پیدا کند، افزود: همکاران پلیس راهور در تلاش هستند به تصادفات به سرعت رسیدگی کنند، اما برخی خودروها در زمان تصادفات غیرقابل حرکت هستند؛ به همین دلیل نیاز است شهرداری تهران معاونتی به نام سازمان خدمات بزرگراهی در نظر بگیرد که دارای جرثقیلهای مستقل باشد و بتواند به سرعت به کمک پلیس در تصادفات بیاید.
وی بیان کرد: زمانی که وضعیت اقتصادی بد میشود رانندگان از دیگر شهرستانها برای امرار معاش و مسافرکشی به تهران میآیند که با کمک پلیس پیشگیری این رانندگان را ساماندهی کردیم.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینکه در حوزه حوادث جرحی ۵ درصد کاهش داشتیم، اظهار کرد: بزرگراههای شهر تهران اساسا شباهتی به معابر شهری ندارند و بیشتر شبیه جادههای برون شهری هستند؛ به همین دلیل نیاز است سرعت در بزرگراهها مدیریت شود.
سردار مهماندار با اشاره به اینکه ۶۰۵ نفر در تهران و براثر تصادفات جان خود را از دست دادند، گفت: ۵۲ درصد این حوادث در بزرگراهها بود.
وی تصریح کرد: ۴۶ درصد علت تصادفات به دلیل عدم توجه به جلو است و علت اصلی عدم توجه به جلو توسط رانندگان نیز استفاده از موبایل و وسایل مشابه میباشد.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به اینکه تخطی از سرعت مطمئنه ۲۱ درصد علت تصادفات بود، افزود: سال گذشته سهم عابران پیاده در تصادفات ۳۰ درصد بود که امسال افزایش داشته و به ۴۶ درصد رسیده است.
سردار مهماندار با بیان اینکه این عدد نشان میدهد که عابران از محلهای مجاز تردد نمیکنند، بیان کرد: در ۱۱ ماه سال ۹۷ سهم موتور سیکلت سواران در تصادفات ۳۷ درصد بود.
وی با اشاره به اینکه از ۶۰۵ فوتی تصادفات ۸۹ درصد مرد و ۱۱ درصد زن بودند، تصریح کرد: ۳۴ درصد فوتیهای تصادفات در سر صحنه، ۱۱ درصد در حین انتقال و ۵۵ درصد در بیمارستانها بود.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: ۴۹ درصد تصادفات فوتی شهر تهران در روز و ۵۱ درصد در شب بوده است.
سردار مهماندار اضافه کرد: طرح نوروزی ترافیکی از ۲۵ اسفند شروع و تا ۱۷ فرودین ماه ادامه دارد و در این طرح سعی کردیم ترافیک در اطراف مراکز خرید را مدیریت کنیم.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ تاکید کرد:طرح ویژهای هم برای تخلفات حادثه ساز در شبها داریم و به هیچ عنوان در برابر این تخلفات اغماض نمیکنیم و خودرو توقیف خواهد شد و حتی برای متخلفان پرونده قضایی تشکیل میدهیم.
وی گفت:در این ایام طرح تست سلامت رانندگان از جمله تست الکل گرفته میشود و سیستم قضایی کشور نیز در برابر رانندگی در وضعیت مستی به شدت برخورد میکنند و برای این تخلف علاوه بر حد شرعی، ۲۱ روز توقیف خودرو در نظر گرفته شده است.
وی بیان کرد: در طرح ترافیکی نوروزی ۵۰ دوربین کنترل ترافیک سیار در نظر گرفتیم و رانندگان توجه داشته باشند سرعت در بزرگراههای شمالی-جنوبی و جنوبی-شمالی ۸۰ کیلومتر و در بزرگراههای شرقی-غربی و غربی-شرقی ۹۰ کیلومتر است.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: طرح ترافیک و زوج و فرد از ۲۹ اسفند ۹۷ تا پایان ۱۶ فرودین ماه ۹۸ اجرا نمیشود و از صبح روز شنبه ۱۷ فرودین ماه سال ۹۸ طرح زوج و فرد و ترافیک مانند روزهای عادی اجرا میشود.
وی در رابطه با پارکومترها در روزهای تعطیلات نوروز گفت: وضعیت به کارگیری پارکومترها با شهرداری تهران است و اگر پارکومترها در ایام نوروز خاموش باشند، ما هم اعمال قانون نمیکنیم.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: ما به شهرداری تهران گفته ایم هر طرحی که به جریمه ختم میشود را حتما به پلیس اطلاع دهند.
سردار مهماندار با اشاره به انتشار کلیپ ضرب و شتم یک شهروند توسط پلیس راهور گفت: افراد شاغل در پلیس افراد زحمتکشی هستند و در تمام شرایط پای کار هستند و اساسا حساب و رفتار یک نفر را نباید به پای تمام کارکنان یک مجموعه گذاشت. ما از هیچ رفتار خشونت آمیزی حمایت نمیکنیم و با افرادی که رفتار مناسبی نداشته باشند، در هر درجهای برخورد میکنیم.
وی گفت: این کلیپ به دست ما رسید و سردار رحیمی رئیس پلیس تهران دستور رسیدگی سریع دادند و امروز قرار است از شهود سوال شود و تصویری که در این کلیپ منتشر شده خانم نیست و یک مرد است.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: سرباز وظیفهای که در این کلیپ با یک شهروند درگیر شده دارای مدرک لیسانس در یک رشته مهندسی است، اما ما نمیتوانیم رفتارهای یک فرد را با هر مدرکی تغییر دهیم، زیرا این رفتارها ناشی از تربیت گذشته است.
سردار مهماندار گفت: ما سربازان وظیفه را ۲ ماه آموزش میدهیم تا برای پلیس راهور خدمت کنند، اما هیچ کس نمیتواند رفتار یک فرد را در عرض دو ماه تغییر داد.
وی با بیان اینکه یکی از خطرناک ترین بزرگراه های شهر تهران بزرگراه شهید یاسینی است، زیرا وسائل نقلیه سنگین وارد آن می شوند، گفت: بعد از آن بزرگراه امام علی (ع) به دلیل شیب طولی زیاد و عدم وجود پهلوگاه حادثه خیز است.
سردار مهماندار با بیان اینکه بزرگراه شهید بابایی نیز در رتبه بعدی پر تصادف ترین بزرگراه های قرار دارد، بیان کرد: در سال ۹۷ حدود ۱۱ درصد میزان توقیف خودرو افزایش پیدا کرده است و در رابطه با تست مثبت الکل نیز ۵۳ درصد رشد داشتیم.
وی با اشاره به اینکه به شهروندان توصیه میکنم از مسیریاب های داخلی استفاده کنند، اظهار کرد: استفاده دیداری از این اپلیکیشن ها برای راننده غیر مجاز و تخلف است و رانندگان می توانند از سیستم صوتی این نرم افزار ها استفاده کنند.
سردار مهماندار در خصوص پولی شدن تونل های شهر تهران گفت: پولی کردن معابر نیازمند مصوبه شورای ترافیک شهر تهران است که ریاست آن بر عهده شهردار تهران میباشد.
رئیس پلیس راهور تهران بزرگ اظهار کرد: تا امروز هیچ مصوبهای در خصوص پولی شدن معابر و تونل ها به شورای ترافیک شهر تهران واصل نشده است و این کار نیازمند توسعه زیر ساختهایی مانند مترو و حمل و نقل عمومی است.
وی در خصوص جریمه کردن عابران پیاده متخلف گفت: در تمام دنیا جریمه کردن عابران پیاده مشکل است و واقعیت این است که ما هیچ آموزشی نسبت به عابران پیاده نداشته ایم.
انتهای پیام/
ملت فقط فیلم کتک خوردن راننده رو دارن می بینن و انقدر راحت قضاوت میکنن
اتفاقا در مجموع پلیس های راهور تو ناجا از همه مظلوم تر هستن و اهل قلدری و فحاشی نیستن
در این دولت پلیس باید کتک خور باشد تا دولت از ناجا حمایت کند.امیدواریم با انتساب ریاست جدید قوه قضاییه شاهد کاهش جرایم باشیم
بله پلیس هم غرور داره و شخصیتش نمی گذاره که وایسه از هر بی سروپایی فحش و ناسزا بشنوه.
همه جای دنیا همینه . ترکیه هم یک سال بودم مگر کسی جرأت داره با پلیس حتی شوخی کنه ؟
اینجا هرلاتی میاد واسه اینکه جلوی فامیلاش شیرین شه بی دلیل و الکی با پلیس درگبره می شه
انتطارم داره پلیس وایسه نگاش کنه !!!
من حقو به قانون می دم
سپاسگزارم ازتوجهتون
کار اين سرباز عالي بود بايد تشويق بشه که از يه خانم اينطوري دفاع کرد
باید همونجوری بزنشش تا عین این اقا خونی شه
متاسفم
اون سرباز کارش درست نبوده باید اضافه خدمت بخوره به خاطر این کارش اما اون راننده هم باید مشخص بشه چکار کرده که سرباز عصبانی شده و کار به اینجا کشیده و گرنه سرباز چرا بايد ضرب و شتم کنه
شما سعی کنید عدالت علی رو همیشه داشته باشید و در مسند قضاوتتون منصف باشید و نه ..........
عدالت محور باشیم چون علی
طرفداری نمی کنم ولی پلیس برای خودش شهصیت داره و مطمئن باشید راننده یا خواسته دست بلند کنه یا حرف خیلی زشتی گفته دیگه هرروز تو جامعه داریم می بینیم دیگه . ملت ما می گن ما هرکاری دوست داریم باید بکنیم