رشته والیبال این روز‌ها یکی از گسترده‌ترین ورزش‌های جهان محسوب می‌شود که بیش از یک سده قدمت دارد.

 نگاهی به تاریخچه رشته والیبالبه گزارش خبرنگار توپ و تورگروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، ورزش والیبال یکی از رشته‌های قدریمی جهان محسوب می‌شود که از سال ۱۸۹۵ شکل گرفت و توسط یک معلم ورزش ابداع شد.

این معلم ورزش آمریکایی در حالی به فکر راه اندازی این رشته افتاد که یکی از همکارانش درست چهار سال پیش ازآن توانسته بود ورزش بسکتبال را به وجود بیاورد. او در همین زمان با ترکیب ورزش تنیس و بسکتبال برای نخستین بار یک بازی والیبال را در کالج محل خدمتش راه اندازی کرد و این ورزش به قدری هیجان داشت که به سرعت مسیر ترقی و پیشرفت را طی کرد و در کمتر از یک سال بیش‌تر کالج‌ها در آمریکا و بیش‌تر سواحل شاهد برگزاری این بازی بود.

سرانجام و در همان سال کمیته بین المللی رقابت‌های ورزشی کالج‌ها از ویلیام جی مورگان دعوت کرد تا به تشریح این قوانین برای دیگر اعضای آن بپردازد. همین مسئله باعث شد تا این رشته به سرعت و در سایر نقاط مختلف شکل بگیرد و به موفقیت برسد.

نکته جالب درباره این رشته، اما آن بود که والیبال در ابتدا به صورت سالنی برگزار می‌شد، اما مردم به دلیل علاقه به این بازی آن را به سواحل و مناطق روباز کشاندند و در نهایت این رشته در شکل‌های دیگری هم مطرح شد.

والیبال ششمین ورزش محبوب و گسترده جهان است که توسط مسیحیان در ابتدای قرن بیستم وارد آسیای شرقی شد و در سال ۱۹۱۳ یکی از محبوب‌ترین رشته‌ها آسیا شد.

فدراسیون جهانی والیبال در سال ۱۹۴۷ تشکیل شد و این رشته برای نخستین بار در سال ۱۹۵۰ شاهد برگزار رقابت‌های قهرمانی در جهان بود.

رقابت‌های والیبال همچنین از سال ۱۹۶۰ وارد رشته‌های المپیک شد و پس از تشکیل کمیته والیبال ساحلی در سال ۱۹۸۴ این رشته توپی از سال ۱۹۹۶ هم وارد المپیک شد.

والیبال رشته‌ای فراگیر در جهان

رشته والیبال به سرعت در جهان مطرح شد و امروزه می‌توان در اقصی نقاط جهان شاهد برگزاری رقابت‌های آن بود این اتفاق، اما دلایل زیادی دارد که از جمله آن می‌توان به آسان بودن قوانین ان برای مردم و کم امکانات بودن آن اشاره کرد.

بیش‌تر مردمی که این ورزش را به صورت همگانی انجام می‌دهند با کمک یک توپ و تور و حضور چند بازیکن می‌توانند آن را در نقاط مختلف برگزار کنند.

والیبال در ایران

فدراسیون والیبال ایران برای نخستین بار در سال ۱۳۳۶ تاسیس شد و در سال ۱۳۳۸ (۱۹۵۹ میلادی) به عضویت فدراسیون جهانی آن در آمد.

همچنین لیگ سراسری والیبال ایران هم برای نخستین بار در سال ۱۳۵۴ در ایران برگزار شد.

تیم ملی والیبال ایران امروزه یکی از اصلی‌ترین قدرایت‌های والیبال در جهان و آسیا محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

با رشته والیبال بیشتر آشنا شوید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار