برخی از افراد برای سفر علاوه بر طبیعت به فرهنگ شناسی و مردم شناسی نیز علاقه‌مند هستند استان گلستان با رنگین کمانی از اقوام می‌تواند هدف این دسته از گردشگران باشد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، از شمال تا جنوب و از شرق تا غربش هر نقطه‌ای سخن از آداب و فرهنگ مردم این سرزمین دارد از کرد، لر، بلوچ گرفته تا قوم ترکمن، که آشنایی با فرهنگ قوم ترکمن می‌تواند برای گردشگران جذاب باشد شهرستان آق قلا یکی از شهرستان‌های استان گلستان است که اغلب مردمانش از قوم ترکمن هستند.
 
 
جاذبه‌های تاریخی و طبیعی آق قلا

استان گلستان نمونه‌ای از اتحاد و برادری اقوام در ایران پهناور است اگر به گلستان سفر کردید شهرستان آق قلا با فرهنگ زیبای قوم ترکمن پذیرای شما مسافران است.


سفری به تاریخ با پل تاریخی آق قلا


فرماندار آق قلا در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت:شهرستان تاریخی آق قلا که تاریخ آن به سال هزار و ۲۰ هجری قمری و زمان شاه عباس صفوی برمی گردد، در ۱۵ کیلومتری شمال شرقی گرگان و در کنار رودخانه گرگان رود قرار گرفته است.
 
جاذبه‌های تاریخی و طبیعی آق قلا

ضمیر افزود: دلیل نام گذاری این شهرستان که اغلب ساکنان آن از قوم ترکمن هستند وجود قلعه‌ای بنام اسپی دژ است که برای حفاظت استرآباد (گرگان کنونی) احداث شده بود.

وی افزود: دو بخش این قلعه که رود گرگان آن را از هم جدا می‌کرد با پلی به هم وصل می‌شد که همان پل تاریخی موجود در مرکز شهر آق قلاست که در حال حاضر تنها بخش باقی مانده از این اثر باستانی است.

ضمیر فرماندار شهرستان آق قلا در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: پل آق قلا یادگار تاریخی، ۸۰۰ ساله است که قدمت آن به دوران صفویان بر می‌گردد، این پل تاریخی دارای تزیینات آجری زیبایی است که به عنوان یکی از بی نظیرترین آثار تاریخی ایران در آق قلا شناخته می‌شود.


سوغات شهرستان آق قلا


بخش جذاب و شیرین هر سفر تجربه مزه‌های جدید و تازه است با سفر به این شهرستان می‌توانید ازغذا‌های سنتی آن از جمله بورک، پشمه، بولامه و قاتلما کامتان را شیرین کنید.

همچنین چکدرمه مشهورترین غذای بندر ترکمن و آق‌قلا است که به آن چکدیرمه یا چگدیرمه هم می‌گویند و به طور سنتی در دیگی به نام «قازان» پخته می‌شود.


جاذبه‌های تاریخی و طبیعی آق قلا
 
مواد تشکیل دهنده اصلی چکدرمه گوشت، برنج، پیاز و رب گوجه فرنگی است که ماهی و مرغ را هم می‌توان جایگزین گوشت قرمز در این غذا کرد.

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آق قلا در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان،  گفت: برای سوغات نیز می‌توانید از قالیچه اصیل ترکمن، لباس‌های زیبا ، روسری‌های بلند ترکمنی و زیور آلات ترکمنی برای عزیزانتان به یادگار ببرید.
 
 
جاذبه‌های تاریخی و طبیعی آق قلا

قرنجیک ادامه داد: برای دیدن صنایع دستی زیبا و غذا‌های خوشمزه می‌توانید به نوروزگاه‌های این شهرستان بروید که آماده پذیرایی از مسافران هستند.

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آق قلا در گفتگو با خبرنگار در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت:نوروزگاه‌هایی را در شهرستان آق قلا برای آشنایی مسافران با فرهنگ و سنت‌های قوم ترکمن آماده کرده ایم تا محیطی شاد و به یاد ماندنی را برای گردشگران رقم بزنیم.

وی گفت: مراسم‹‹ذکر خنجر››روز شنبه سوم فروردین ماه در مجموعه سوارکاری شهرستان، محل برگزاری جشنواره نوروزگاه و دهکده گردشگری شهرستان آق قلا برگزار خواهد شد.
 
 
جاذبه‌های تاریخی و طبیعی آق قلا

وی ادامه داد:ذکر خنجر نوعی آئین نمایش هنری رایج در میان ترکمن‌هاست این مراسم که به طور دسته جمعی و با لباس محلی و خنجر بر کمر صورت می‌گیرد، حالتی ذکر گونه و عارفانه دارد که می‌تواند برای گردشگران جذاب باشد.

قرنجیک افزود:برای سهولت مسافران در انتخاب مقصد گردشگری، برگه‌هایی با اطلاعات شهرستان از جمله جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی، طبیعی و نقشه تهیه کرده ایم تا به سهولت در دسترس هموطنان ما قرار گیرد.

با سفر به این شهرستان می‌توانید در کنارخانواده با آداب و فرهنگ مردم ترکمن آشنا شوید مردمی سفره دار و مهمان نواز که در شمال شرقی گرگان منتظر شما گردشگران هستند.

گزارش از فاطمه حبیبی

انتهای پیام/ح
برچسب ها: صنایع دستی ، نوروز98
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.