جلوه فرهنگ و تمدن هرمزگان در موزه بزرگ خلیج فارس

موزه بزرگ مردم شناسی خلیج فارس یکی از جاذبه‌های گردشگری بندرعباس محسوب می‌شود که بازدید از آن برای گردشگران خالی از لطف نیست.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بندرعباس،موزه بزرگ مردم شناسی خلیج فارس یکی از جاذبه‌های گردشگری استان هرمزگان است که در محوطه تاریخی برکه‌های باران شهر بندرعباس واقع شده است.
این موزه با ساختمانی با بهره گیری از معماری منحصر به فرد سنتی هرمزگان در سه طبقه با زیربنای دو هزار و ۴۰۰ مترمربع ساخته شده است.
استان هرمزگان به دلیل واقع شدن در حاشیه خلیج فارس یکی از مهمترین مناطق تمدن بشری به عنوان دروازه مبادلات تجاری سبب فرهنگ و تمدن خاصی را در دل خود جا داده است.
ساخت این موزه سبب شده تا گردشگران بتوانند با بازدید از آن با فرهنگ و تمدن این نقطه از کشور بهتر و به صورت ملموس تری آشنا شوند.

جلوه فرهنگ و تمدن هرمزگان در موزه بزرگ خلیج فارس
عباس نورزی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان درگفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بندرعباس،می‌گوید: ساخت این موزه به سبک معماری سنتی و دیوار‌های پشت بند، بادگیر و در و پنجره‌های چوبی از شاخصه‌های چشمگیر این موزه است.
وی افزود:ساختمان موزه شامل سه طبقه و سه بخش مردم شناسی، باستان شناسی و نمایشگاه برگرفته از معماری سنتی هرمزگان است؛ که در هریک از طبقات این موزه تلاش شده تا به بخشی از فرهنگ بومی مردم این منطقه از کشورمان پرداخته شود.

جلوه فرهنگ و تمدن هرمزگان در موزه بزرگ خلیج فارس

 

طبقه همکف دارای فضای معماری عمومی، خدماتی، کتابخانه تخصصی، نمایشگاه است که دراین طبقه ماکت بادگیر‌های سنتی استان و مجسمه‌هایی به شکل مرد و زن با لباس‌های سنتی تاریخ گذشته کشور و انواع پوشش‌های تاریخ قبل و بعد اسلام به نمایش گذاشته شده است.
طبقه دوم به بخش مردم شناسی تعلق دارد که شامل مجسمه‌هایی با لباس بومی از جنس موم، گالری بازار سنتی، آزاد سازی قلعه هرمز، صید و صیادی است.
رییس میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان با اشاره به اینکه صنایع دستی، پوشش و غذا‌های بومی با صدا‌های مستند و واقعی از بخش‌هایی است که در قسمت مردم شناسی این موزه به نمایش گذاشته شده است گفت: فضای بازار سنتی و قدیمی هرمزگان، نحوه صید ماهی و مروارید و صحنه‌هایی از فتح جزیره هرمز به دست امام قلی خان و بیرون راندن پرتغالی‌ها از دیگر بخش‌هایی است که در بخش مردم شناسی موزه طراحی و ساخته شده است.

جلوه فرهنگ و تمدن هرمزگان در موزه بزرگ خلیج فارس
در بخش آزادسازی هرمز با ورود بازدیدکنندگان به این بخش، صدای برخورد شمشیر، توپ و فریاد‌های سربازان و در بخش صیادی صدای امواج دریا و پرندگان دریایی نیز به گوش می‌رسد که سبب لذت مضاعف بازدیدکنندگان از بازدید این بخش موزه می‌شود.
در بخش بازار سنتی هم صحنه‌هایی از داد و ستد مردم هرمزگان با مجسمه‌هایی در پوشش بومی در بازار‌های این منطقه نشان داده شود.

جلوه فرهنگ و تمدن هرمزگان در موزه بزرگ خلیج فارس

در وسط عمارت این موزه لنج نسبتاً بزرگی تعبیه شده که جلوه ویژه‌ای به موزه بخشیده و ارتفاع بادبان آن به نورگیر طبقه سوم می‌رسد.

جلوه فرهنگ و تمدن هرمزگان در موزه بزرگ خلیج فارس
طبقه سوم موزه نیز، تاریخی استان هرمزگان شامل بخش‌های باستان شناسی است که آثاری از هزاره سوم قبل از میلاد (۵۰۰ سال پیش) تا دوره قاجاریه در آن قرار گرفته است.
دراین بخش انواع ابزار‌های سنگی و سفالی، سرنیزه ها، سفالینه‌هایی از هزاره سوم قبل از میلادو سکه‌های یونانی زمان سلوکیان، سکه‌های اشکانی، ساسانی، اموی و عباسی به نمایش گذاشته شده است.

جلوه فرهنگ و تمدن هرمزگان در موزه بزرگ خلیج فارس

طبقه سوم با سه بخش دوره پیش از تاریخ، دوره تاریخی و دوره اسلامی به بررسی اهمیت نقش منطقه هرمزگان در مطالعات و پژوهش‌های باستان‌شناختی می‌پردازد.

عباس نوروزی می‌گوید: در بخش پیش از تاریخ، اشیایی از جنس سفال و سنگ و یا فلز که قدمت آن‌ها به هزاره سوم پیش از میلاد تا هزاره اول پیش از میلاد باز می‌گردد، در معرض نمایش قرار گرفته‌اند.

در این موزه یکی از کوچکترین ظروف سفالی جهان با قطر هشت میلی متر و دهانه دو سانتی متر و تیغه‌های سفالی مورد استفاده در درو گندم که مانند آن در جایی از کره خاکی یافت نشده است نگهداری می‌شو که توجه هر گردشگر و بازدید کنند‌های را به خود جلب می‌کند.

جلوه فرهنگ و تمدن هرمزگان در موزه بزرگ خلیج فارس

در گالری اسلامی اشیایی سفالی، فلزی، چینی به همراه خنجر‌های نقره و عطردان مربوط به دوران پس از اسلام تا قاجار وجود دارند.

همچنین دراین طبقه بخشی با عنوان بخش سکه نیز وجود دارد که انواع سکه‌های ضربی و ماشینی از دو هزار و سیصد سال قبل تا پیش از انقلاب اسلامی در آن به نمایش گذاشته شده است.

موزه مردم شناسی خلیج فارس بندرعباس بزرگترین موزه جنوب کشور است که حدود دو هزار و ۶۰۰ اثر مکتوب و اشیای تاریخی متعلق به هزاران سال پیش از میلاد مسیح تا دوره قاجار را در خود جای داده است.

انتهای پیام/ر

موزه خلیج فارس بزرگترین موزه جنوب کشور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.