به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، چرا پنجره هواپیماها گِرد و یا بیضی شکل است؟! این یکی از چندین پرسش بسیاری است که مردم از روی کنجکاوی و یا تمایل برای دانستن اطلاعات بیشتر درباره جهان پیرامون میپرسند. هر چیزی که به هواپیما و هواپیمایی مرتبط است، دقیق و حساب شده است تا از بروز هر گونه مشکل جلوگیری شود. اشتباه در این زمینه باید به صفر برسد، زیرا نخستین اشتباه، آخرین است که فجایع غیرقابل جبران را پدید خواهد آورد.
در سال ۱۹۵۰ میلادی، هواپیمای جت مسافربری «دِ هاویلند کامت» به عنوان نخستین جت مسافربری دنیا تولید شد. هاویلند کامت به مانند یک معجزه بود. اما پس از گذشت فقط یک سال از آغاز فعالیت این هواپیما، مشکلات آن به تدریج نمایان شد تا جایی که طی دوازده ماه سه فروند کامت سقوط فاجعه باری داشته و نابود شدند.
مهندسان متخصص به بررسی تکههای هواپیما و شواهد موجود پرداختند و در نهایت به یک نتیجه رسیدند که خلاصه اش این بود: علت این سقوطها شکست ساختاری است. یکی از دلایل سقوط به پنجرههای مربعی بازمی گشت که فشار زیادی را به زوایای هواپیما وارد مینمود و آن را شکننده کرده و در معرض سقوط قرار میداد، چون بیشترین فشار و تنش در گوشههای تیز پنجرههای مربعی رخ میداد، به خصوص وقتی که هواپیما اوج میگرفت، به همین دلیل برای امنیت بیشتر آنها را گِرد طراحی کردند.
خنک نگه داشتن هواپیما و محافظت از آن: بهترین رنگ برای خنک نگه داشتن بدنه هواپیما رنگ سفید است. محافظت از قطعات پلاستیکی و مواد کامپوزیتی هواپیما از تابش نور خورشید بسیار مهم است. رنگ سفید این قابلیت را دارد که هواپیما را در مواجهه با اشعههای خطرناک خورشید محافظت کند.
مانع برخورد با پرندگان میشود: پرندگان قدرت زیادی برای دیدن رنگ سفید دارند، و در نتیجه احتمال برخورد با پرندگان کاهش مییابد.
رنگ سفید و تَرکهای هواپیما: رنگ سفید شکاف، خراش و ترکهای هواپیما را به خوبی نشان میدهد، بروز شکاف روی بدنه هواپیما نشانه بسیار بدی است، به پرواز درآوردن هواپیمایی که بدنه اش آسیب دیده، عواقب خطرناکی را به دنبال دارد.
برخی از شرکتهای هواپیمایی قوانین سختی دارند، به خصوص درباره زدن موی صورت، به طوری که آنان خلبانها را از گذاشتن ریشِ پرپشت منع میکنند، زیرا موی صورت اجازه نمیدهد تا ماسک اکسیژن به طور ایمن روی صورت خلبان قرار بگیرد و در نتیجه زندگی همه سرنشینان را در معرض خطر قرار میدهد.
منبع:تابناک باتو
انتهای پیام/
من ترجيح ميدم كاپيتان كشتي بشم تا خلبان ...
بعد تازه ريش داريم تا ريش ...
نظامي هاي دانشكده افسري هم ريش مگيذارندمنتها كوتاه و انكادر شده .
يككاپيتان بايد ابهت و مردانگي خودشو حفظ كنه
شرکتهای هواپیمایی حتی در مورد مسائل عملیاتی خود دستور العملهای متفاوتی دارند که چون بحث تخصصی و طولانی است مطرح نمیکنم ولی بهر حال مطالب فوق در مورد ریش گذاشتن یا زدن ممکن است دستور داخلی یک ایرلاین باشد. والا ماسک در بسمارستانها هم برای بیماران اورژانس استفاده می شود و داشتن محاسن اختلال جدی را ایجاد نمی کند.والله اعلم