سنت‌های مردم هر منطقه از ایران به نوبه خود جالب، شیرین و پیام آور موضوعی مهم است، منطقه آذربایجان نیز به واسطه سابقه کهن در سکونت در این منطقه از آداب و رسوم بخصوصی تبعیت می‌نمایند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،هرسال با فرارسیدن نوروز، مردم ایران طبق رسم و رسوم پیشنیان خود به استقبال این عید باستانی می‌روند. اگرچه فناوری و تکنولوژی بسیاری از مناسبات ما ایرانیان را به چالش کشیده و در حال دگرگونی آن است، اما تاکنون نتوانسته به نوروز باستانی حتی نگاهی چپ داشته باشد.

سنت‌های مردم هر منطقه از ایران به نوبه خود جالب، شیرین و پیام آور موضوعی مهم است. منطقه آذربایجان نیز به واسطه سابقه کهن در سکونت در این منطقه از آداب و رسوم بخصوصی تبعیت می‌نمایند. رسومی که در عین سادگی و بی آلایشی، شیرینی و شادی مضاعفی را برای مردم به همراه دارد و فراررسیدن سال نو در ذهن مردم آذربایجان به مانند روز‌های خوش و خرّمی است که نمونه اش به ندرت یافت می‌شود.

خرید شب عید مردم آذربایجان نیز از جمله علایق این مردم نجیب و فهیم است. هرچند امسال وضعیت بد اقتصادی موجب کلافگی مردم و کاهش قدرت خریدشان شده است، اما با این حال در صدد آبرو داری و سپری کردند ایامی خوش برای خود و خانوادشان هستند.

خرید شب عید مردم آذربایجان نیز از جمله علایق این مردم نجیب و فهیم است/پدیده گرانی عید

 

شاید بسیاری از مردم آذربایجان خصوصا آن‌هایی که پا به سنی گذاشته اند از «شال سالاما» اطلاع داشته باشند. «شال سالاما» یا به اصطلاح فارسی آویزان کردن شال اقدامی است که تازه دامادان در سالیان قدیم برای عروسان خود میکردند و در آن عیدی نو عروس خود را با شالی که در یک طرف آن عیدی نوعروس به آن گره خورده بود از سقف خانه پدری عروس و به واسطه سوراخی که از قبل در آن تعبیه شده بود آویزان کرده و عروس بدون دیدن روی داماد عیدی خود را برمیداشت و سپس به داماد اجازه میدادند تا بتواند روی معشوق خود را ببیند.

جالب اینجاست که این کار هنوز در برخی از روستا‌های آذربایجان در حال انجام گرفتن است و پس از آویزان کردن شال، نوازنده‌های محلی به ضرب آهنگ و ساز و تار فضای مفرحی را برای مردم پدید می‌آورند.

خرید شب عید مردم آذربایجان نیز از جمله علایق این مردم نجیب و فهیم است/پدیده گرانی عید

 

سنت دیرینه «شال سالاما» درآذربایجان

یکی از قدیمی‌های شهر تبریز که بیش از ۷۵ سال از عمرش سپری شده است در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز ،در خصوص سنت «شال سالاما» در آذربایجان گفت: من زمانی مه ۱۸ سال داشتم ازدواج نمودم. آن زمان برج و آپارتمانی وجود نداشت و خانه‌ها هنگی یک طبقه بود و بنا به روال قدیمی سنت مذکور پا برجا بود.

وی بیان کرد: خود من عیدی همسرم را با آویزان کردن شال به او دادم و پس از آن توانستم روی او را ببینم.

خرید شب عید مردم آذربایجان نیز از جمله علایق این مردم نجیب و فهیم است/پدیده گرانی عید

 

پیرمرد تبریزی با انتقاد از تجملات شکل گرفته در سالیان اخیر متذکر شد: زمان ما همه چیز به سادگی جلو می‌رفت. هیچ کس دنبال برند و لباس خارجی و آجیل و میوه اعیانی نبود و همین سادگی موجب دلخوشی و شادمانی مردم می‌شد، اما امروز دغدغه اصلی خانواده داماد هزینه‌های گزافی است که باید خرج نماید.

خنچه تازه عروسان و تازه دامادان نیز از دیگر رسوم مردم آذربایجان در ایام عید است. خانواده هر دو طرف با حضور در بازار برای عضو جدید خانوادشان عیدی میخرند و آن‌ها را در سینی‌های بزرگ مسی برای عروس یا داماد پیشکش میکنند. هرچند امروز سینی‌های مسی جای خود را به ظروف فانتزی داده اند، اما هستند خانواده‌هایی که هنوز هم به سنت‌ها پایبند اند.

خرید شب عید مردم آذربایجان نیز از جمله علایق این مردم نجیب و فهیم است/پدیده گرانی عید

از دیگر رسوم مردم آذربایجان در سال نو، عیدی برادر به خواهر قبل از شروع سال جدید است. آقایانی که خواهری دارند قبل از فرا رسیدن آخرین چهارشنبه سال، با خرید آجیل و اهدای پول نقد یا هرچیز دیگری پس از دید و بازدید با خواهراشان وسایل را تقدیم او میکنند و سال خوشی را برایشان آرزو می‌نمایند.

عیدی  دادن به خواهر نوعی احترام وسربلندی برای خواهر است

هادی که یک فرزند دارد و خواهرش به تازگی ازدواج کرده است در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز ،با بیان اینکه دادن عیدی به خواهر نوعی احترام و آبرو برای خواهر است افزود: شاید در این شرایط اقتصادی نتوان عیدی قابل توجهی به خواهرم بدهم، اما همین که سعی می‌کنم تا بداند به یاد او هستم از جمله افتخاراتی است که خواهم داشت.

او گفت: این کار صفا و صمیمیت بین خواهر و برادر را بیشتر میکند و موجب می‌شود که دوری و فاصله‌ای بین این دو وجود نداشته باشد.

خرید شب عید مردم آذربایجان نیز از جمله علایق این مردم نجیب و فهیم است/پدیده گرانی عید

«چارشنبه یمیشی» یا همان آجیل و تنقلات چهارشنبه سوری از دیگر رسوم جالب مردم تبریز و آذربایجان است. مردم آذربایجان به سنت قدیمی خود شب چهارشنبه آخر سال به دور کرسی جمع شده و تنقلات این روز که شامل آجیل شیرین، میوه، خشکبار و... را دور هم میل کرده و به شادی و تفریح میپردازند.

امسال علی رغم امکان تهییه آجیل از این کار منصرف شدیم

یکی از پدربزرگ‌هایی که سال هاست در کنار خانواده خود این روز را جشن میگیرد در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز ،گفت: امسال علی رغم امکان تهییه آجیل از این کار منصرف شدیم، اما مانند سال‌های قبل بازهم در کنار خانواده این شب را گرامی خواهیم داشت.

وی افزود: متاسفانه شرایط اقتصادی به گونه‌ای است که امکان خرید وسایل شب عید بسیار محدود شده است، اما با این حال نگذاشته ایم که آداب و رسوم شب عید محدود شود.

خرید شب عید مردم آذربایجان نیز از جمله علایق این مردم نجیب و فهیم است/پدیده گرانی عید

سنت‌های مردم آذربایجان تنها به موضوعات بالا معطوف نمی‌شود. هرکس به اندازه وسع خود در آذربایجان برای نزدیکانش عیدی تهییه کرده و در ایان تعطیل و دید و بازدید به آن‌ها هدیه میدهد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.