به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، هر مکانی در دنیا مقررات خاص خود را دارد که تعیین میکند چه چیزی مناسب و چه چیزی نامناسب است. با این حال، آدابی هستند که همیشه و همه جا میتوانند به کمک ما بیایند تا از موقعیتهای ناخوشایند خلاص شویم، دوست پیدا کنیم و ذهنیت خوبی از خودمان بسازیم. این آداب همان قوانین پایهای آداب معاشرت هستند.
بیشتربخوانید: دلایلی که به شما میگویند باید بیدلیل هم لبخند بزتید!
۱- به آدمها فرصت دفاع از خودشان را بدهید
یکی از اصول نزاکت این است که نباید وقتی که آدمها امکان دفاع از خودشان را ندارند، دربارهی آنها بدگویی کرد. علاوه بر این، اگر شما به آن شخص فرصت این کار را ندهید، اینطور به نظر میرسد که چیزی هست که سعی دارید آن را پنهان کنید. اما، اذعان به نقاط قوت چیزی (یا کسی) که از آن خوشتان نمیآید، نشان میدهد که قبلا به چیزی که در موردش حرف میزنید خوب فکر کرده اید و همهی ابعاد آن را در نظر گرفته اید.
۲- در مکالمه هایتان هرگز دربارهی این پنج موضوع حرف نزنید
از این پنج موضوع در گفتگوهایتان با دیگران پرهیز کنید: مذهب، سیاست، سلامت، سن و پول. برای مثال، کسی را مجبور نکنید که دربارهی رژیم غذایی یا کارش صحبت کند. درست است که شما همیشه این حق را دارید که نظر خودتان را داشته باشید، اما چنین صحبتهایی باید در زمان و مکان مناسب خودشان و به طور خصوصی انجام شوند.
۳- از دیگران انتظار نداشته باشید که صورتحساب شما را پرداخت کنند
اگر کسی را به صرف غذا در رستوران دعوت میکنید، شما باید او را مهمان کنید. هرگز روی اینکه طرف مقابل، پول غذای شما را بدهد حساب باز نکنید. بعد از آن، اگر او پیشنهاد کند که صورتحساب خودش یا حتی شما رو پرداخت کند، دیگر اختیار با خودتان است و نیازی نیست حتماً طبق اصول نزاکت رفتار کنید. اما به خاطر داشته باشید که اگر کسی را دعوت میکنید، اما قصد مهمان کردنش را ندارید، باید از قبل روراست باشید و به طرف مقابل بگویید که قصد این کار را ندارید.
در مقابل اگر کسی شما را به رستوران دعوت کرد، حتماً به اندازهی کافی پول برای مواقع ضروری به همراه داشته باشید، اما اگر طرف مقابل تان میخواهد که شما را مهمان کند، ادب و احترام را رعایت کنید و دست رد نزنید.
۴- قبل از رفتن پیش کسی با او تماس بگیرید
اگر میخواهید پیش کسی بروید، سعی کنید اول با او تماس بگیرید و او را باخبر کنید. رفتن به دیدن کسی که آمادگی آن را ندارد، در بیشتر مواقع فکر خوبی نیست. به علاوه، دیگران اگر بدانند که قرار است به دیدن شان بیایید، حتماً برایتان تدارک خواهند دید!
۵- دیر کردن اصلاً باکلاس نیست
هیچ کسی دوست ندارد منتظر کسی باشد که دیر کردن کار همیشگی اش است. فکر نکنید که میزبانها هنوز آماده نشده اند و بهتر است دیرتر بروید. اگر مشکلی وجود داشته باشد، آنها به شما خبر میدهند. علاوه بر این، باید زمان ترک محل را هم باید بدانید. حتی اوقات خوش هم در نهایت باید یک جایی تمام شوند.
۶- مهمان خوبی برای میزبان تان باشید
اگر کسی شما را به خانه اش دعوت میکند، خوب است که هدیهای برای او ببرید. لازم نیست هدیهی گران قیمتی باشد؛ چند شاخه گل، یک جعبه شکلات یا حتی یک کیک خانگی هم هدیهی مناسبی است. هدیهی شما باید نه خیلی پر زرق و برق باشد و نه مشکل ساز یا دور از شأن. پول نقد فقط برای تولد آشنایان هدیهی مناسبی محسوب میشود. بدیهی است که در مواردی میزبان انتظار هدیه ندارد، اما کماکان ایدهی خوبی است که دست خالی خانهی او نروید.
اگر میزبان شما را به یک بازی یا گفتگو دعوت کند، ادب را رعایت کنید و درخواست او را قبول کنید. میتوانید به میزبان پیشنهاد دهید که به او کمکی بکنید، اما سعی نکنید پا را از حد فراتر بگذارید.
۷- با دنیای واقعی معاشرت کنید
زمانی که در یک جمع حضور دارید، دائماً با تلفن همراهتان کار نکنید. حتی اگر فقط در حال پیغام دادن باشید، وقتی تمام تمرکزتان معطوف به آن باشد، این رفتار برای دیگران توهین آمیز محسوب میشود. هر کاری که با تلفن همراه تان داشته باشید را در خانه یا بعد از ترک جمع هم میتوانید انجام دهید. ضمن اینکه، شما در وهلهی اول برای برقراری ارتباط با دیگران است که در یک جمع قرار میگیرید.
۸- همیشه اسم دیگران را یاد بگیرید
همهی ما کسانی را میشناسیم که همیشه اسم دیگران را فراموش میکنند. اینکه بعضیها زحمت به خاطر سپردن اسم دیگران را به خودشان نمیدهند، باعث میشود اینطور به نظر بیاید که این مسأله اصلاً اهمیتی برای آنها ندارد. حتی تلفظ اشتباه اسم دیگران هم توهین آمیز است. به همین ترتیب، اصلاً خوشایند نیست که به خاطر فراموش کردن اسم کوچک دیگران، از نام فامیلی شان استفاده کنید.
۹- برای دیگران الگو باشید
فرقی نمیکند در چه موردی باشد؛ شما همیشه باید برای دیگران الگوی همان رفتاری باشید که انتظارش را از آنها دارید. این مسأله در بسیاری از موقعیتها اهمیت زیادی دارد: در مورد دوستان تان، بچهای که از آن مراقبت میکنید، یا حتی همکاران تان؛ و همینطور در مواقعی که دیگران رفتار مؤدبانهای با شما ندارند، شما باید همیشه آن شخصی باشید که بزرگواری میکند و احترام و ادب را رعایت میکند.
اگر میخواهید با کسی ملاقات کنید که از کشور دیگری است، همیشه بهتر است اول دربارهی فرهنگ کشور او و اینکه چه چیزی را مؤدبانه و چه چیزی را به دور از ادب میدانند، تحقیق کنید. حتی ممکن است آدمهایی که از یک کشور هستند، آداب معاشرت یکسانی نداشته باشند.
منبع: روزیاتو
انتهای پیام/