مدیرکل هواشناسی استان آذربایجان‌شرقی از فعالیت ۱۷۱ ایستگاه هواشناسی در استان خبر دادد و گفت: سازمان جهانی هواشناسی هر سال یک شعار را برای روز جهانی هواشناسی انتخاب می‌کند و در سال ۲۰۱۹ را "خورشید، زمین و آب و هوا" نامگذاری کرده است.

فعالیت ۱۷۱ ایستگاه هواشناسی در آذربایجان‌شرقیبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،علی دولتی‌مهر مدیرکل هواشناسی استان آذربایجان‌شرقی،امروز اظهار داشت: در زمینه هواشناسی در حالی که تنها ایستگاه تبریز در کل استان فعالیت می‌کرد در طول ۴۰ سال تعداد ایستگاه‌های هواشناسی استان به ۱۷۱ ایستگاه رسیده و اطلاعات جوی به طور شبانه‌روز قرائت، ثبت و گزارش می‌شود.

وی افزود: در حالی که قبل از انقلاب نقشه‌های هواشناسی به صورت دستی پلات می‌گردید با تجهیز معاونت توسعه پیش‌بینی استان به رادار و دریافت نقشه‌ها به صورت آنلاین از سیستم رادار پیش‌بینی جوی شبانه، سه روزه، هفتگی و فصلی تهیه و اخطاریه‌ها و اطلاعیه‌های لازم صادر می‌شود.

دولتی‌مهر گفت: با توسعه کشاورزی و نیاز‌های کاربران و با هدف افزایش کارآیی و بهره‌وری سازمان در عرصه اقتصادی کشور همگام با اقتصاد مقاومتی سامانه توسعه هواشناسی کاربردی با هدف کاربردی کردن داده‌ها و رساندن سریع این داده‌ها به کاربران نهایی راه‌اندازی شد که کاهش خسارت جانی و مالی از جمله دستاورد‌های آن است.

مدیرکل هواشناسی استان آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: در حال حاضر تعداد ایستگاه‌های هواشناسی استان ۱۷۱ ایستگاه، ۱۸ ایستگاه سینوپتیک، یک ایستگاه جو بالا، ۹ ایستگاه اقلیم‌شناسی، ۱۰۱ ایستگاه باران سنجی، دو ایستگاه تابش‌سنجی، ۱۸ ایستگاه تبخیرسنجی، ۱۴ ایستگاه خودکار رایانه‌ای، یک ایستگاه رادار، سه ایستگاه جاده‌ای، یک ایستگاه تحقیقات کشاورزی، یک ایستگاه هواشناسی خودکار و سه ایستگاه آلاینده سنجی فعالیت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: امروزه تغییرات اقلیمی نگرانی و دغدغه همه ماست این تغییرات تقریباً تمام بخش‌های اجتماعی-اقتصادی از کشاورزی تا گردشگری، زیرساخت تا سلامت را تحت تأثیر قرار می‌دهد و بر منابع استراتژیک مانند آب، غذا و انرژی مؤثر است.

دولتی‌مهر افزود: سرعت توسعه پایدار را نه فقط در کشور‌های در حال توسعه بلکه در تمام کشور‌ها کند و حتی آن را تهدید می‌کنند با گسترش آگاهی مردم از خدمات هواشناسی، اعتماد و کاربرد این علم در زندگی و برنامه‌ریزی روزانه آن‌ها نقش بسزایی دارد.

وی گفت: سرویس‌های هواشناسی حتی اگر از بالاترین کیفیت هم برخوردار باشند، ارزش اقتصادی و اجتماعی را برای خود ایجاد نمی‌کنند مگر اینکه کاربران در تصمیمات شان از اطلاعات ارائه شده توسط این سرویس‌ها بهره‌مند شوند.

مدیرکل هواشناسی استان آذربایجان‌شرقی ادامه داد: نامگذاری روز ۲۳ مارس مصادف با سوم فروردین به نام "روز جهانی هواشناسی"، نشان از توجه و اهمیت این علم در دنیای مدرن امروزی است.

وی افزود: سازمان جهانی هواشناسی هر سال یک شعار را برای روز جهانی هواشناسی انتخاب می‌کند و روز جهانی هواشناسی در سال ۲۰۱۹ را "خورشید، زمین و آب و هوا" نامگذاری کرده است.

مدیرکل هواشناسی استان آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: انتخاب این عنوان حاکی از اهمیت فوق‌العاده خورشید در حوزه هوا، اقلیم و آب است. انرژی خورشید منحصر به فردترین انرژی تجدیدپذیر و منبع اصلی تمام انرژی‌های موجود در زمین است. حیات بر روی زمین از این انرژی قدرت می‌گیرد؛ خورشید در شکل‌گیری پدیده‌های آب و هوایی و چرخه‌های هیدرولوژیکی نقشی کلیدی بازی می‌کند.

وی تصریح کرد: در استان آذربایجان‌شرقی با توجه به شرایط اقلیمی و وضع آب و هوا، اهمیت هواشناسی بیشتر ملموس بوده و از آن جا که آگاهی و شناخت شرایط آب و هوا و تغییرات آن، پیش نیاز اساسی تصمیم‌گیری‌ها در تمام زمینه‌های توسعه پایدار استان است.

 

انتهای پیام/

 

۲۰۱۹ سال خورشید، زمین و آب و هوا

برچسب ها: آب وهوا ، هواشناسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.