در جاده‌های برفی با احتمال ریزش بهمن رعایت نکردن برخی نکات می‌تواند به فاجعه منجر شود در حالی که به کار بستن برخی توصیه‌ها می‌تواند سفری ایمن برای مسافران به همراه آورد.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، ریزش بهمن می‌تواند سبب مسدود شدن مسیرجاده‌ها و قرارگرفتن حجم زیادی از برف و شاخ و برگ درختان یا حتی سنگ‌های بزرگ رها شده از کوه بر روی وسایل نقلیه عبوری از جاده، افراد و ساختمان‌های درمسیر بهمن شود.
 
کارشناسان به افراد توصیه می‌کنند در صورت ضرورت نداشتن برای رفتن به سفرکاری یا تفریحی از رانندگی در جاده‌های برفی که احتمال ریزش بهمن در آن‌ها وجود دارد خودداری کنند.
 

نکات ایمنی برای عبور از جاده‌های برفی

اگر بنا به ضرورت حتماً باید از جاده‌های پربرف که احتمال ریزش بهمن در آن وجود دارد عبور کنید رعایت نکته‌های زیر می‌تواند سبب افزایش ایمنی سفر و کاهش خطر شود.
 
پیش از سفر  به بررسی وضعیت‌ جاده‌ها و آب و هوا از سازمان‌های مربوطه بپردازید  و در صورتی که با اعلام هشدارها مواجه شدید از مسیر‌های جایگزین استفاده کنید.
 
در هر فصل از سال پیش از شروع سفر بررسی خودرو، همراه داشتن لوازم ضروری ایمنی چون زاپاس، زنجیره چرخ، جعبه کمک‌های ایمنی و بررسی کارکرد و عملکرد موتور، عملکرد صحیح لنت ترمز، بخاری، شیشه پاک کن و باک بنزین اهمیت دارد.
 

در زمان سفر در جاده به نشانه‌ها و علامت‌های ایمنی جاده‌ای توجه کنید، همچنین در صورتی که میزان بارندگی افزایش و دید افقی شما کاهش یافت در اولین توقف گاه ایمن بایستید و تا بهتر شدن اوضاع جوی حرکت نکنید.
 
در زمان خستگی و خواب آلودگی رانندگی نکنید و از جرو بحث و دعوا با دیگر سرنشینان خودداری کنید تا تمرکزتان کاهش پیدا نکند و هر چند ساعت یک بار در مکان‌های ایمن توقف کنید و به استراحت بپردازید.
 
در زمان سفر در هوای سرد و جاده‌های برفی همراه داشتن پتو، فلاسک حاوی آب گرم، خوراکی‌های فاسد نشدنی و اطمینان از کارکرد بخاری و چراغ‌های خودرو اهمیت فراوان دارد.
 
ریزش بهمن به دلایل مختلفی از جمله افزایش باران، شدت یافتن باد، افزایش دما به ویژه در نوک و دامنه کوه‌های پوشیده از برف و افزایش وزن برف انباشته بر روی کوه‌ها به دلیل بارش‌های مداوم روی می‌دهد.
 
در رشته کوه‌هایی که حالت توریستی و ورزشی دارند انجام برخی تمرین‌های ورزشی، چون اسکی، اسنوبورد و حرکت سورتمه برقی بر روی برف می‌تواند زمینه ساز ریزش ناگهانی بهمن شود.
 

کارشناسان به افرادی که قصد عبور از مناطق دارای تابلوی هشدار خطر ریزش بهمن با خودرو دارند توصیه می‌کنند  به دامنه کوه توجه ویژه‌ای داشته باشند و درصورت مشاهده شروع ریزش بهمن از ادامه حرکت خودداری کنند و به مناطق امن پناه ببرند.
 
صدای بوق بلند خودرو‌ها نیز می‌تواند سبب ریزش ناگهانی بهمن شود به همین دلیل در جاده‌های کوهستانی جز در مواقع ضروری بوق زدن می‌تواند خطرناک باشد.
 
اگر مسیر پیش روی شما با بهمن پوشیده شده است به عقب باز گردید تا نیرو‌های امدادی مسیر را باز کنند، همچنین در زمان سفر در جاده‌های برفی حتماً مبدا و مقصد سفر و زمان حضور در جاده را به اقوام و دوستان اطلاع دهید تا در صورت بروز سانحه برای شما آنها به امداد گران اطلاع رسانی انجام دهند.
 
اگر هر دو طرف مسیر حرکت شما پوشیده از بهمن شده است و به عبارتی میان بهمن گیر کرده اید داخل خودرو بمانید و با مراکز امدادی تماس بگیرید چرا که  پیاده روی یا رانندگی روی سطح پوشیده از بهمن بسیار خطرناک است.
 
اگر داخل خودروی خود به دام افتاده اید تا رسیدن نیرو‌های امدادی موتور را خاموش کنید تا گاز مونوکسید کربن وارد فضای داخل خودرو نشود.
 

درصورتی که در جاده برفی گرفتار شدید چراغ‌های خودرو را روشن کنید تا نیرو‌های امدادی ماشین شما را شناسایی کنند، مقداری از پنجره خودرو را باز بگذارید تا هوای تازه به درون خودرو انتقال پیدا کند و از روزنامه یا پتو برای پوشاندن درز و پنجره‌های خودرو استفاده کنید تا مانع هدر رفت گرما شود.
 
در زمان بروز حادثه اصلی‌ترین نکته حفظ خونسردی، مثبت اندیشی و تصمیم گیری‌های درست و منطقی است تا خطر  رفع شود.
منبع:park.ca
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.