گناوه یکی از شهرستان‌های نام آشنای استان بوشهر است و نوروز هر سال گردشگران فراوانی به این شهرستان سفر می‌کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، شهرستان ساحلی گناوه با ۱۳۰ کیلومتر مربع مساحت در شمال استان بوشهر قرار دارد و از دو بخش مرکزی و بندر ریگ تشکیل شده است. این شهرستان دو شهر به نام‌های گناوه و  ریگ و ۳۱ روستا دارد.

از گناوه دیدن کنید

شهرستان گناوه از شمال غربی به شهرستان دیلم، از شمال شرقی به استان فارس، از شرق به شهرستان دشتستان، از جنوب به شهرستان بوشهر و از غرب به خلیج فارس منتهی می‌شود. این شهرستان براساس سرشماری سال ۹۵، ۱۰۳ هزار نفر جمعیت دارد.

شغل بیشتر اهالی شهرستان گناوه با توجه به شرایط جغرافیایی آن، تجارت و صیادی است.  کشاورزی در این شهرستان محدود است.

این شهرستان میزبانی بخشی از صنعت نفت را نیز بر عهده دارد و بخشی از مخازن نگهداری نفت خام با ظرفیت ۱۰ میلیون بشکه در شهرستان گناوه واقع شده است.

همچنین نفت تولیدی از مناطق نفتخیز جنوب ابتدا به وسیله خطوط لوله از تلمبه خانه‌های اهواز، امیدیه و گوره به چندراهه گناوه منتقل و سپس با سه خط لوله زیردریایی ۳۰ اینچی، یک خط لوله ۴۲ اینچی و یک خط لوله ۵۲ اینچی در بستر دریا پس از طی مسافتی در حدود ۳۲ کیلومتر به جزیره خارگ وارد می‌شود.

جاذبه‌های گردشگری شهرستان گناوه

شهرستان گناوه از شهرستان‌های پر بازدید در نوروز است و رونقی که در بازارچه‌های این شهرستان وجود دارد موجب شده همه ساله مسافران برای خرید کردن این شهرستان را به عنوان مقصد خود انتخاب کنند.

از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری شهرستان گناوه می‌توان به غار تودیو در ۵۰۰ متری شمال شهر گناوه، امامزاده سلیمان بن علی، بوستان‌های ساحلی متعدد، برج خان، حسینیه خان، جزیره‌های جنوبی و شمالی، مسجد خان چهار روستایی، ساحل قلعه حیدر و چاهک اشاره کرد.

گبه بافی یکی از صنایع دستی مشهور گناوه است که در این میان گبه روستای شول شهرت جهانی دارد.

رتیه دوم گناوه در جذب گردشگر

فرماندار شهرستان گناوه در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، گفت: بوشهر از استان‌های مسافرخیز در نوروز است و شهرستان گناوه در نوروز پارسال پس از بوشهر در رتبه دوم جذب گردشگر استان قرار گرفت.

علی پاکنژاد افزود: امسال هم تا کنون بیش از یک میلیون گردشگر به گناوه سفر کرده‌اند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه نوروز هر سال چندین برابر جمعیت شهرستان، گردشگر به گناوه می‌آیند از قبل امکانات لازم را برای میزبانی از گردشگران فراهم کرده بودیم و امیدواریم که مسافران از سفر به این شهرستان لذت ببرند.

فرماندار گناوه افزود: افزون بر سه هتل،  ۵۲ مدرسه با ۴۹۴ کلاس درس برای اسکان مسافران در نظر گرفته شده که با توجه به حضور گردشگران، هر روز ساعت ۱۰ صبح ظرفیت مدارس تکمیل می‌شود.

                                                                   از گناوه دیدن کنید   

پاکنژاد گفت: با توجه به استقبال مسافران به خصوص از روستاهای جزیره جنوبی و جزیره شمالی، ۵۰ خانه اقامتی در این  روستا مجوز‌های لازم را برای اسکان مسافران دریافت کرده‌اند.

وی در مورد پایگا‌ه‌های امداد رسانی هلال احمر نیز بیان کرد: چهار پایگاه امداد و نجات جاده‌ای و یک پایگاه امداد دریایی در شناگا‌ه‌های این شهرستان در ایام نوروز پیش بینی شده است.

فرماندار گناوه گفت: در روزهای بارانی این هفته تمام تلاش خود را به کار گرفتیم که مسافران در مناطق امن ساکن شوند و مشکلی پیش نیاید.

گردشگران گناوه: چراغ‌های ساحل روشن شود

یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری گناوه، ساحل آن است و قدم زدن، قایق سواری و اسب سواری در ساحل یکی از تفریحات مهم گردشگران.

این روزها ساحل گناوه شاهد حضور گردشگران بیشماری است که از حضور در ساحل در هوای بهاری لذت می‌برند.

برخی از گردشگران که می‌خواهند شب در ساحل گناوه باشند می‌گویند، روشنایی ساحل کم است و این موضوع باعث شده نتوانند از فضای ساحل در شب استفاده کنند.

علیرضا بحرانی اقبالی

انتهای پیام/م

 

برچسب ها: نوروز ، میراث فرهنگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.