اسماعیل رادکانی گفت: بهترین کار در راستای فرمایشات رهبر انقلاب و بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب، تقویت توان داخلی است.

خبراسماعیل رادکانی رئیس کمیته تامین ارتباطات مناسبت‌های ملی و مذهبی وزارت ارتباطات و معاون فنی شرکت ارتباطات زیرساخت در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص اقدامات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حوزه مسئولیت خود در سال گذشته اظهار داشت: با دستور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کمیته‌ای را که ما قبلاً در خصوص اربعین داشتیم، به صورت دائمی شکل گرفت و دبیرخانه‌ای دائمی برای آن تعریف شد که مسئولیت تامین ارتباطات ملی و مذهبی را عهده‌دار شد؛ این مسئولیت زمانی مرتبط با ایام اربعین است، زمانی ۲۸صفر را داریم یا زمانی عید نوروز را داریم.

وی در رابطه با دو کار عمده در سال ۹۷ در وزارت ارتباطات گفت: ما در سال ۹۷ دو کار عمده انجام دادیم و به نتیجه هم رساندیم؛ یکی ظرفیت‌سازی در شبکه انتقال که توانستیم ظرفیت را به بالای ۲۴ترا برسانیم و دیگری بحث افزایش و توسعه ظرفیت هسته مرکزی شبکه ملی اطلاعات بود که آن را هم توسعه سه برابری دادیم.

رادکانی در ادامه ضمن اشاره به پروژه نور۲ و ارائه توضیحاتی پیرامون آن و این نوید که وزارتخانه مربوطه مصمم است تا آن را تا پایان نیمه اول سال پیش رو به اتمام برساند گفت: این پروژه در واقع اجرای فیبر نوری در سطح کشور است که ۱۳هزار کیلومتر فیبر نوری شامل می‌شود و تا الآن پیشرفت ۸۰ درصدی داشتیم و ان‌شاءالله ۲۰ درصد باقیمانده در اولویت است و تا هفته دولت آن را بهره‌برداری کامل خواهیم کرد.

معاون فنی شرکت ارتباطات زیرساخت افزود: کلیه اقدامات مربوط به تولید کابل و اجرای آن در این پروژه بر عهده شرکت‌های داخلی بوده و کار توسط پیمانکاران داخلی انجام شده و می‌توان گفت که این پروژه، پروژه‌ای موفق است؛ پروژه‌ای که کنسرسیوم‌های بزرگی درگیر آن بودند و تقریباً از ظرفیت بخش خصوصی در این حوزه استفاده شده است و به تناسب با پیمانکاران استانی در سطح کل کشور این پروژه گسترده بوده و یک فضای خوب را برای اشتغال در سطح استان‌ها ایجاد کرده است.

وی درباره موضوع واگذاری فیبر و صوت بین الملل نیز گفت: مصوب و دستورالعمل واگذاری فیبر آمده است و این فیبر در مباحث بین استان‌ها نیست بلکه داخل استان است. داخل استان اگر اپراتورها نیازی داشته باشند در نقاطی که ما فیبر داریم می‌توانند تقاضا دهند و با تعرفه و دستورالعملی که برایش تدوین شده است از ظرفیت استفاده کنند.

رادکانی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا برای سال آینده برنامه‌ای برای افزایش قیمت اینترنت وجود دارید، گفت: بنده نمی‌توانم در این خصوص نظر دهم اما در خصوص مکالمات بین‌الملل بحث واگذاری به اپراتورها (و به خصوص جنبه تجاری آن) مصوبه‌ای از سوی کمیسیون تنظیم مقررات مورد تصویب قرار گرفته که هنوز ابلاغ نشده است و به محض ابلاغ شدن، این مورد عملیاتی می‌شود.

معاون فنی شرکت ارتباطات زیرساخت در ادامه گفت: همین الان نرخ سطوح افزایش پیدا کرده است زیرا پرداختی ما به اپراتورهای بین الملل به صورت ارز است و این پرداختی متناسب با ارزی است که باید تبدیل به ریال شود؛ پس این افزایش سطوح و نرخ با توجه به عملیات و کارهایی که انجام شده به نفع کاربران بوده است زیرا واگذاری باکس بین‌المللی اپراتورها و بحث تجاری آن قطعا نتیجه‌ای به نفع مردم خواهد داشت.

وی در ادامه افزود: هم‌اکنون فضا کاملا آماده است تا اپلیکیشن‌ها، محتواها و تعاملات بانکی توسعه پیدا کنند و استنباط بنده این است که در این حوزه‌ها مشکل زیرساختی نداشته باشیم و ان‌شاءالله بخش محتوا و تعاملات بین اپراتورها و مراکز داده‌ای که باید شکل بگیرد، انجام بگیرد و به سرعت اتفاق بیافتد و ان‌شاءالله از این ظرفیت استفاده خوبی انجام خواهد شد.

رادکانی در خصوص پیام رسان‌های داخلی و گلایه‌هایشان نیز گفت: اینکه پیام‌رسان‌های داخلی گله‌مند هستند تنها یک دلیل دارد و آن هم این است که همیشه هر کاری انجام شود به دنبالش گله‌ای وجود خواهد داشت ولی باید اینطور عرض کنم هرآنچه که تکلیف وزارت ارتباطات از سوی شورای عالی فضای مجازی بود به طور کل انجام شده است و قاطعانه عرض می‌کنم مشکلی از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت وجود نداشته و تکالیف شرکت زیرساخت انجام شده است.

معاون فنی شرکت ارتباطات زیرساخت درباره درباره بُعد فنی پیام‌رسان‌ها و مشکلات آنان گفت: من در جزئیات کار دوستان نیستم اما به عنوان یک کارشناس استنباط من این است که دیدگاه باید عوض شود؛ مادامی که همیشه جسم‌هایمان به حمایت دوخته شده باشد کاری از پیش نخواهد رفت، برای مثال آیا کسی به اپلیکیشن‌هایی به نام تلگرام پول تزریق کرد که توانستند چنین قوی شوند؟ بنده احساسم این است که بحث پیام‌رسان‌ها در کشور همچون تولیدات داخلی نباید منتظر حمایت باشند تا پولی تزریق شود و هرچند متاسفانه گاهی پول‌های حمایتی‌ای اختصاص داده شده که در جای درستی خرج نمی‌شود و ما در کل نتیجه‌ای که می‌گیریم این است که این تعداد پیام‌رسان در کشور نیاز نیست. در کل دنیا نگاه کنید به طور کل چند پیام رسان وجود دارد؟ حال که قرار شد دو پیام رسان به ایفای نقش بپردازند یک سری بحث‌ها مطرح شد و افزایش ظرفیت، امکانات و فضا تقاضا شد و بالطبع ارائه نیز شد.

وی همچنین در واکنش به نظر امیر خوراکیان (معاون امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی) که چندی پیش گفته بود دولت باید پیام‌رسان بومی ایجاد کند تا مردم کیفیتی چون تلگرام را احساس کنند، گفت: ایشان نظر کارشناسی خود را دارند؛ همچون بنده که نظر خود را اعلام می‌کنم. اینکه دولت حمایت خود را در بخش پیام‌رسان‌ها اعمال کند بحثی در آن نیست اما این حمایت باید به چه گونه‌ای باشد؟ و این نکته مهم است.

رادکانی تاکید کرد: ما خیلی از مواقع به حمایت دولت نیاز نداریم؛ حمایت خیلی وقت‌ها از نوع ایجاد بازار است؛ بنده از مدلی که دوستان در ذهن دارند را خُرده گرفتم؛ یکی از حمایت‌هایی که مهم است اینست که به اصطلاح خیلی به پروپای آن‌ها نپیچیم و اجازه دهیم کارشان را بکنند، اینکه دولت را درگیر کنیم را کنار بگذاریم. من تنها به عنوان یک کارشناس نظر خود را اعلام می‌کنم اما در جایگاه مسئول هر امکاناتی که مصوب و ابلاغ شود ارائه می‌دهیم و تاکنون تمام مصوبات انجام شده و اگر قرار باشد کاری صورت بگیرد بی هیچ عذری انجام می‌دهیم.

معاون فنی شرکت ارتباطات زیرساخت در ادامه گفت: امروزه دیگر باید چهارچوب‌ها و نگرش‌های جدیدی در شرکت‌ها و پیام‌رسان‌ها به وجود آید؛ ما در مقوله پیام‌رسان‌ها توانسته‌ایم آن موضوعی که برای ما موظف کرده‌اند را بدان عمل کنیم.

وی افزود: ما با ایجاد مراکز دیتا برای پیام‌رسان‌ها مخالف هستیم چراکه به اندازه کافی برای آنها تجهیزات و امکانات تهیه شده است و دولت نباید برایشان مرکز دیتا ایجاد کند و تنها می‌تواند شرایط و چهارچوب‌های خوبی را برایشان تدوین کند تا بدان عمل کنند.

رادکانی همچنین درباره دغدغه مردم برای ارتباط بین پیام‌رسان‌ها برای انتقال اطلاعات کاربران گفت: هر شرکتی باید خودساخته باشد و نباید ارتباط خاصی بین آن‌ها وجود داشته باشد و بیشتر باید رقابت خوبی میان آنها به وجود آید. مادامی که شما دیگر پیام‌رسان‌ها را نصب کنید شاهد ارتباط کاربران از هیچکدام از آن ها به دیگری نخواهید بود.

معاون فنی شرکت ارتباطات زیرساخت همچنین درباره مشکلات پیام‌رسان‌ها در‌ ارتباط بین همدیگر گفت: به هیچ‌وجه مشکلات آن‌ها سیستم سویچ نیست، قیمت دستگاه‌هایی که آن‌ها مد نظر دارند شاید از ۱۰‌ الی ۲۰‌میلیون تومان بیشتر نباشد. ما حرفی برای تهیه این سیستم نداریم اما ظرفیت ابزارهای مورد استفاده حال حاضر کشورمان بیشتر از این حرف‌ها است، اما آن‌ها باید بدانند که با چه روش و مدلی برخورد تجاری می‌خواهند داشته باشند. ما همین حالا هم اگر سویچ‌هایی را قرار دهیم به دلیل نبود برنامه برای رسیدن مشتری با هدف آن‌ها به مشکل بر خواهند خورد که این موضوع ثابت کننده مشکل مدیریتی شرکت‌ها است و از سویی دیگر نیز می‌توان گفت زیرساخت‌های فناوری کشورمان در این زمینه مشکلی نداشته و برنامه دولت نیز بدون کم و کاست بوده است. بعضی اوقات در این زمینه صحبت‌هایی انجام می‌شود که اگر توجه داشته باشید به هیچ وجه علمی نیست و تنها افراد به دنبال مقصر هستند.

وی در پاسخ به سوالی درباره برنامه و عملکرد در حوزه ارتباطات بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب رهبری افزود: این سوال بسیار اساسی است؛ باید این موضوع را از بزرگان بپرسید اما از نظر کارشناسی خود می‌گویم که بهترین کار در راستای فرمایشات رهبر انقلاب و بر اساس بیانیه اخیر مقام معظم رهبری، تقویت توان داخلی است و ما نیز بر این اساس برنامه‌هایی داریم.

رادکانی ادامه داد: ما برنامه هایی که بر اساس توان‌ داخلی چیده شده و قابل ارائه است را تنظیم کرده‌ایم و در سال ۱۳۹۸ نیز استفاده از توان داخلی را هدف‌گذاری کرده‌ایم؛ کشور ایران از ظرفیت خوبی برخوردار است.

معاون فنی شرکت ارتباطات زیرساخت افزود: هدف نهایی ما این است که به صورت کامل از تجهیزات و تولیدات کارخانه و شرکت های داخلی در ۲ بخش سخت افزار و نرم‌افزار استفاده کنیم.

وی در ادامه گفت: اینکه ما امروز در کشورمان سیستم‌های قدرتمند 4G و یا LTE را در اختیار داریم، دستاوردی بسیار‌ بزرگ است؛ حتی سرویس بانکی و بانکدار‌ی ما به اندازه‌ای پیشرفت کرده‌است که در هر مکان و زمانی توانایی استفاده از آن‌ را داریم و امروزه بسیاری از افراد در‌ نقاط دور دست کشور از سیستم بانکی حامل استفاده می‌کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار