به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، هادی حقشناس، معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی درباره استفاده از سوخت کم سولفور اظهار کرد: مهمترین اولویت امسال حوزه دریایی کشور، استفاده از سوخت کم سولفور است، که کمتر از ۸ ماه دیگر شناورها ملزم به استفاده از آن هستند و باید از سوخت سنگین نیم درصد استفاده کنند.
وی با بیان اینکه در هشت ماه آینده درگیر تحقق این دستورالعمل هستیم، تصریح کرد: در رابطه با سوخت کم سولفور موارد مختلف به شرکت ملی نفت اعلام و اهمیت موضوع برای دست اندرکاران این حوزه تبیین شد.
حق شناس در خصوص اتمام مهلت سازمان جهانی دریانوردی برای استفاده از سوخت کم سولفور و تبدیل سوخت های موجود با ۳.۵ درصد سولفور به نیم درصد برای حفظ محیط زیست دریایی، گفت: از امسال این استاندارد اجباری میشود و سازمان بنادر به پالایشگاهها و وزارت نفت اعلام کرده است تا به تولید این نوع سوخت بپردازند.
وی تأکید کرد: میزان استفاده داخلی سوخت کشتیها ۱.۳ میلیون تن است، ولی سرمایهگذاری سنگینی در بانکرینگ داشتهایم که امکان فروش سوخت های کم سولفور به سایر کشتی ها را در بنادر ایران داریم. با این حال اگر نتوانیم تا موعد مقرر سوخت استاندارد مورد نظرسازمان جهانی دریانوردی را تولید کنیم، از گازوئیل یا LNG استفاده خواهیم کرد.
در بیست و ششمین همایش هماهنگی ارگانهای دریایی کشور در تاریخ ۲۸ بهمن ماه سال ۱۳۹۷ با شعار "کشتیرانی بهتر برای توسعه پایدار دریایی" عنوان شد که با توجه به لازم الاجرا شدن الزامات استفاده از سوخت کم سولفور سازمان بین المللی دریانوردی از اول ژانویه ۲۰۲۰، ارگانهای دریایی از سازمان حفاظت محیط زیست درخواست کردند اقدامات لازم را براساس الزامات مذکور و نیز ماده ۱۸ قانون هوای پاک به عمل آورده و با مشارکت و تایید سازمان ملی استاندارد، نسبت به تدوین و پیشنهاد استاندارد تولید سوخت کم سولفور جهت اجرا به وسیله وزارت نفت اقدام کند.
انتهای پیام/