جاذبه‌های گردشگری بناب میزبان گردشگران نوروزی است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، شهرستان بناب بدر ۱۲۰ کیلومتری تبریز واقع شده است. این شهرستان از سمت شمال با شهرستان عجب‌شیر، از سمت شرق با شهرستان مراغه، از سمت غرب با دریاچه ارومیه و از سمت جنوب با شهرستان ملکان و استان آذربایجان غربی هم‌مرز است.

معرفی جاذبه‌های گردشگری بناب

حسن زاده کارشناس تاریخ درباره قدمت این شهرستان به  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، گفت:بر اساس نشانه‌ها و آثار شناخته شده در شهر بناب، قدمت تاریخ و تمدن این شهر به شش هزار سال پیش می‌رسد که به احتمال زیاد اولین قوم آریائی این محل را به جهت آب و هوای معتدل و بارندگی‌های سالیانه و زمین‌های مسطح و هموار و قرار گرفتن اراضی در دامنه‌های زیبای سهند و سواحل دریاچه ارومیه برگزیده باشند.

وی افزود:وضعیت جغرافیائی منطقه و آثار به دست آمده از کاوش‌های محلی نیز با توصیفات شهر تاریخی شیز انطباق دارد. آثار به دست آمده از حفاری‌های قره تپه گزاوشت و قیزلار قلعه سی (قلعه دختران) که یکی از نود و سه تپه باستانی می‌باشند و همچنین وجود سی و شش غار مربوط به یکدیگر (معماری صخره‌ای صور) که نشانگر زندگی‌های دسته جمعی در دوران ماقبل تاریخ است. تخریب کامل در زمان حمله مغول امکان هر گونه تحقیق را در زمینه هنر و معماری این منطقه در قبل و بعد از اسلام مشکل یا غیر ممکن کرده است.

معرفی جاذبه‌های گردشگری بناب

به اعتقاد حسن زاده، اما یکباره در ابتدای دوره حکومت صفویان در اواسط قرن دهم در حدود بیست مسجد زیبا، چندین گرمابه و بیش از چهل کاروانسرای اقامتی و تجارتی متعددی به مرور زمان در شهر احداث شده که این امر حکایت از آبادانی و رونق ناگهانی شهر پس از دوره مغول و به عبارتی بهتر بازسازی پس از جنگ است.

امین رفیعی فرماندار شهرستان بناب نیز در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، گفت:بناب از دیر باز یک موقعیت ممتاز جغرافیایی برخوردار بوده و راه‌های بزرگ تجارتی و کاروانی از آذربایجان به سمت غرب از آن عبور می‌کرده اسـت و امروزه نیز با قرار گرفتن در نقطه تلاقی محور‌های اصلی آذربایجان شرقی، کردستان، کرمانشاه، عتبات عالیات ودسترسی به راه‌های آهن و هوایی، ضمن این که موقعیت خـود را حفظ کرده بلکه بر موقعیتش نیز افزوده شده است وهمیشه به عنوان یک شهر مطرح در شمال غربی کشور مورد توجه قرار گرفته است.

معرفی جاذبه‌های گردشگری بناب

وی افزود: اقتصاد شهرستان بناب مثل اغلب نقاط کشور ایران بستگی به تولیدات کشاورزی و دامی دارد. در امر کشاورزی در بعضی موارد علاوه بر تامین نیاز‌های منطقه مقداری نیز از محصولات مختلف به سایر شهر‌های استان و همچنین به نقاط مختلف کشور صادر می‌گردد، کیفیت شاغل و ترکیب آن‌ها نشانگر این است که این منطقه در قالب اقتصادی به عنوان یک مرکز کشاورزی محسوب می‌شود و درصد بیشتری از شاغلین را کار‌ها و فعالیت‌های مربوط به کشاورزی تشکیل می‌دهد. در بعضی موارد حتی بخش صنعتی نیز متاثر از فعالیت‌های کشاورزی وابسته به آن است علاوه بر کشاورزی و صنعت در حالت کلی اموری مانند کار‌های ساختمانی، خدمات و حمل و نقل و ... نیز بخشی از فعالیت‌های اقتصادی را شامل می‌شود.

تولید ۴۲ درصد پیاز تولیدی استان در بناب

رفیعی گفت:بناب با تولید ۴۲ درصد پیاز تولیدی استان به عنوان قطب تولید پیاز محسوب می‌شود. باغداری این شهرستان با محوریت پرورش انگور نسبت به سایر نقاط استان از وضعیت خوبی برخوردار است به طوری که از لحاظ با غداری و تولید محصول انگور رتبه اول استان را به خود اختصاص داده است، وجود این قابلیت زمینه گسترش و تولید صنایع تبدیلی کشاورزی را در این شهرستان فراهم آورده است. اولویت سرمایه گذاری در این شهرستان به ترتیب در بخش‌های کشاورزی، صنعت و خدمات است. در شهرستان بناب چندین واحد تولید فولاد در حال فعالیت می‌باشند.

معرفی جاذبه‌های گردشگری بناب

بیش از ۱۵۰ اثر تاریخی و باستانی درشهرستان بناب وجود دارد

آبدار مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هم در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، گفت:آثار گردشگری منطقه بناب روستای گردشگری سَور و توتاخانه، موزه صفوی، موزه مردم شناسی، منطقه گردشگری دوش، منطقه گردشگری قره قشون، مسجد مهرآباد، مسجد میدان، مسجد اسماعیل بیگ، حمام حاج فتح الله، حمام مهرآباد و … است.

وی افزود: در کل در بناب بیش از ۱۵۰ اثر تاریخی و باستانی وجود دارد که ۶۵ اثر از آن‌ها به ثبت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری رسیده است.

آبدار گفت:کباب بناب هم که نوعی کباب کوبیده منسوب به شهر بناب است و بر اساس گفته مورخان، قدمتی حدود ۷۷ ساله دارد به عنوان اثر ناملموس فرهنگی به ثبت رسیده است.

شکوهی کارشناس مردم شناسی هم در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، گفت: مسگری، قالی بافی، گلیم بافی، جاجیم بافی، بافتنی‎های سنتی، چلنگری و چاقو سازی، نقاشی شیشه و آبگینه، تولیدات چرم دست دوز، قلم زنی، حکاکی روی فلز و منبت چوب از مهمترین رشته‎های صنایع دستی شهرستان بناب به شمار می‌آید.

پاک نیت گردشگر اصفهانی که به شهرستان بناب سفر کرده است به خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، گفت:در هیچ کجای کشور کبابی به خوشمزگی کباب بناب نخورده م.

معرفی جاذبه‌های گردشگری بناب

وی افزود:کباب بناب در شهرستان بناب با سایر شهر‌ها فرق دارد و خیلی خوشمزه‌تر است.

محسن زاده که برای دیدن اقوام از کرج به بناب سفر کرده است نیز به خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، گفت:این شهرستان سوغاتی‌های زیادی، چون دوشاب، حلوای سفید عرقیجات سنتی، کشمش و فخری، محصولات لبنی با کیفیت، چاقوی بناب و فرش‌های دست باف تمام پشمی و نمد بافی دارد که بعضی وقت‌ها به عنوان سوغات خریداری کرده وبا خود به کرج می‌برم.

 

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.