جهاد کشاورزی مازندران پس از بارش باران و وقوع سیل در مازندران اقدام به توصیه‌های فنی به باغداران کرد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، مهدی خلیلی سخنگوی جهاد کشاورزی مازندران گفت: برای مقابله با تنش‌های ماندابی در باغات، جهاد کشاورزی مازندران توصیه‌های فنی ارائه کرد.

وی با بیان اینکه در اولویت نخست در پی شرایط غرقابی و ناشی از بارش‌های پی در پی و سیل اخیر باغ‌های میوه، باغداران نسبت به تخلیه رطوبت از محیط ریشه و طوقه درختان اقدام کنند، افزود: به همین منظور توصیه می‌شود نسبت به انجام شیار بین ردیف‌های درختان به کمک ادوات و ماشین آلات سبک اقدام کرده و خاک داخل شیار‌ها از باغ خارج شود.

خلیلی گفت: باغداران از عملیات خاک ورزی با ادوات و ماشین آلات سنگین به ویژه در شرایط رطوبت اشباع برای جلوگیری از متراکم شدن خاک خودداری کنند.

سخنگوی جهاد کشاورزی مازندران افزود: اگر باغداران توصیه‌های فنی را در باغات به شیوه جوی و پشته انجام دهند کمترین خسارت ماندابی را خواهیم داشت و در شرایط غرقابی و اشباع خاک در باغات بدون سیستم جوی و پشته هرگونه محلول پاشی برگی می‌تواند ریزش برگ ها، گل‌ها و میوه را تشدید کند.

وی گفت: پاکسازی تنه و طوقه درختان از گل و لای و شستشوی تنه با محلول پاشی ترکیبات مسی از قبیل: اکسی کلرور مس و یا بردوفیکس ضروری است.

خلیلی افزود: محلول پاشی سرشاخه‌های درختان سیاه ریشه، محلول پاشی با فسفیت پتاسیم انجام شود.

سخنگوی جهاد کشاورزی مازندران گفت: به باغداران توصیه می‌شود پس از رفع اشباع خاک، تغذیه برگی درختان سیاه ریشه با ترکیبات پلی آمین و پتاسیم، روی و بُر را برای تامین ترکیبات تغذیه‌ای مورد نیاز و کاهش تنش‌های وارد شده به درختان انجام دهند.

وی افزود: پس از رفع اشباع خاک،کوددهی ریشه درختان میوه با هدف تامین ازت، فسفر و پتاسیم به همراه مواد آلی مانند هیومیک اسید و گوگرد حاوی تیوباسیلوس ضروری است.

خلیلی گفت: ایجاد سیستم زهکشی در باغات به ویژه در مناطق آسیب پذیر حاشیه رودخانه‌ها و با توجه به پیش‌بینی استمرار بارش‌ها و افزایش شدت خسارت به باغات و لطمه جدی به اقتصاد باغداری استان و به تبع آن لطمه به اشتغال فراگیر صنعت باغداری مهم و ضروری است.

سخنگوی جهاد کشاورزی مازندران افزود: در باغات موجود و باغاتی که در معرض گموز و پوسیدگی طوقه قرار دارند،کاشت پایه‌های کمکی سیتروملو در کنار درختان موجود و انجام پیوند پل از شدت آسیب‌ها کم خواهد کرد.

انتهای پیام/ م

جلوگیری از خسارت‌های ناشی از وقوع سیل در باغ‌های مازندران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.