اداره احصائیه و معلومات افغانستان گزارش داد که 51 درصد شهروندان این کشور در فقر همه جانبه به سر می برند.

51 درصد شهروندان افغانستان در فقر همه جانبه به سر می برندبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، اداره احصائیه و معلومات افغانستان گزارش داد که 51 درصد شهروندان این کشور در فقر همه جانبه به سر می برند.

حبیب‌الله موحد، معاون اداره احصائیه و معلومات افغانستان، امروز یکشنبه (11 حمل/ فروردین) در نشستی در کابل، با اعلام نتایج بررسی تازه این اداره از وضعیت فقر گفت: 51.7 درصد شهروندان افغانستان که 17 میلیون و 900 هزار تن را شامل می‌شود با فقر چند بُعدی دست و پنجه نرم می کنند.

دسترسی کمتر از 40 درصد به خدمات صحی، آموزشی، امکانات اولیه زندگی، کار و ناامنی، پنج بعد مهم فقر چند بُعدی را شکل می‌دهد که در جریان این گزارش در قالب 18 شاخص جزئی تر مورد بررسی قرار گرفته است؛ فقر چند بُعدی یک روش جدید سنجش فقر است که تاکنون در 100 کشور مورد استفاده قرار گرفته است.

موحد گفت که میزان فقر در شهرها ۱۸ درصد، در روستاها ۶۱ درصد و در میان کوچی‌ها (عشایر) این میزان به ۸۹ درصد می‌رسد.

وی 58 درصد فقیران چند بُعدی را شامل کودکانی دانست که کمتر از 18 سال سن دارند؛ همچنین 48 درصد از خانواده هایی که زن باسواد بالاتر از سن 10 سال ندارند، 41 درصد خانواده‌هایی که از مواد سوخت جامد استفاده می‌کنند و 39 درصد خانوارهایی که دستکم یک کودک محروم از آموزش دارند به گفته وی در جمع فقیران چند بُعدی شامل می‌باشند.

معاون اداره احصائیه و معلومات افغانستان افزود: 32 درصد از خانواده‌هایی که یک نفر شاغل دارند و اکثر اعضای خانواده در وابستگی اقتصادی به سر می‌برند و 24 درصد از خانواده‌های که تکان‌های اقتصادی را تجربه کرده‌اند در جمع فقیران چند بُعدی شامل می‌شوند.

معاون اداره احصائیه افغانستان، فقر چند بُعدی را با تفکیک ولایات و ولسوالی ها نیز نامتوازن خوانده افزود که شاخص فقر چند بُعدی در کابل تنها 12 درصد از شهروندان را دربر می‌گیرد، رقمی که در ولایت بادغیس، 85 درصد جمیعت این ولایت را احاطه می‌کند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار