بارش‌های اخیر و مدیریت سیلاب‌ها امشب با حضور رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در گفتگوی ویژه خبری بررسی شد.

اردکانیان: وضعیت همه سدها در خوزستان و سایر نقاط کشور از حیث پایداری خوب استبه گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، بارش‌های اخیر و مدیریت سیلاب‌ها، امشب (۱۱ فروردین ماه) با حضور رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در گفتگوی ویژه خبری شبکه ۲ سیما مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه مهم‌ترین خطر در استان‌های خوزستان لرستان، کرمانشاه و گلستان است و این مناطق نقطه قرمز محسوب می‌شود که بایستی در این رابطه آمادگی لازم را داشته باشیم، گفت: مهم‌ترین رویکرد جمعیت در مواجهه با این سیلاب‌ها بخش پیشگیری است که از روز‌های قبل در آماده‌باش کامل بودیم.

وی با اشاره به اینکه هدف بر این بود که هموطنان عزیز در مسیر سیل و در مسیر خطر را در وهله اول به مناطق امن و مکان‌های اسکان اضطراری ایجاد شده منتقل کنیم گفت: محل‌های اسکان اضطراری بالغ بر ۳ هزار و ۲۰۰ مرکز در کل کشور است البته ۲۰ استان درگیر سیل و آبگرفتگی بودند که تمهیدات لازم پیش بینی و اقدامات اولیه انجام شده است، بالغ بر ۶۰ هزار نفر در این مراکز اسکان یافته‌اند تا بتوانند از خطر نجات پیدا کنند، اولویت اول ما کاهش صدمات جانی به عنوان یک راهبرد اصلی است.

سلیمی با اشاره به اینکه کاهش خطرات مالی در اولویت‌های بعدی ما قرار دارد افزود: سعی بر این شده تا اسکان اولیه را انجام دهیم که خوشبختانه تا به این لحظه انجام شده است. خطر بیشتر در استان لرستان شهرستان دورود پلدختر و نوراباد است که بالغ بر ۹۰ درصد این مناطق تخلیه شده است، همچنین ۱۹ هزار نفر در شهرستان دورود به مناطق امن منتقل شده است.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اشاره به این که امیدواریم بتوانیم از فرصت باران خیرات و برکات را بیشتر و عوارض آن را کمتر کنیم، ادامه داد: در استان مازندران اوضاع کاملاً تثبیت شده است و جای نگرانی وجود ندارد، در استان گلستان، آق قلا و گمیشان مشکل داشتیم به طوری که تخلیه کامل انجام نشده البته راه زمینی ایجاد شده است، تا به این لحظه تمام خدمات امدادی توسط بالگرد‌ها انجام شده است که در این رابطه محدودیت‌هایی داشتیم، وضعیت جوی در برخی مواقع اجازه نمی‌داد که خلبانان ما کارشان را انجام دهند، اما آن‌ها با ریسک بالا خدمات ارائه دادند، بالغ بر ۴۰۰ سورتی پرواز در استان مازندران و گلستان انجام شده است.

جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در ادامه برنامه طی ارتباط زنده تلویزیونی از خرم آباد در جلسه ستاد مدیریت بحران استان لرستان گفت: در حد بضاعت دولت تصمیمات خوبی صورت گرفته، امیدوارم همه دغدغه‌ها برطرف شود.

جهانگیری با بیان اینکه در یک دوره‌ای به سد سازی کشور جفا شد، خاطرنشان کرد: تردیدی بر احداث سد‌های مطالعه شده و تامین مالی شده نداریم لذا سدسازی کاری ضروری است که باید صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه در یک لحظه دبی ورودی به دز بیش از ۵۰۰۰، کارون بیش از ۴ هزار و کرخه بیش از ۷۰۰۰ بود لذا اگر صد‌ها نبود چه چیزی برای ما باقی می‌ماند، باید از کسانی که این سد‌ها را برای کشور ساخته اند تشکر کرد، سد‌های خوزستان سال گذشته در این زمان ۵ میلیارد متر مکعب آب داشتند، اما امروز به بیست و دو و نیم میلیارد متر مکعب آب رسیده که نعمت بزرگی است و باید قدر آن را دانست، باید امر سدسازی به صورت دقیق انجام و مسائل زیست محیطی کامل در آن رعایت شود.

رضا اردکانیان، وزیر نیرو در گفتگوی زنده تلویزیونی از اهواز با اشاره به اینکه تیم‌های محاسباتی با استفاده از مدل‌های ریاضی موجود با اتکا به سیستم‌های اندازه گیری دقیق در همه مناطق اطلاعات را به مرکز مانیتورینگ سازمان آب خوزستان منعکس می‌کنند، افزود: مردم با آرامش و آمادگی به دستورالعمل‌ها توجه دارند، وضعیت همه سد‌ها در خوزستان و سایر نقاط کشور از حیث پایداری خوب است، لذا موج بارندگی انشاالله مدیریت خواهد شد.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه ما منتظر بودیم تا آب سد‌های خوزستان به دلیل بارش‌های امروز افزایش پیدا کند، گفت: متخصصین ما مشغول پایش اوضاع هستند و مردم باید آرامش خود را حفظ کنند، کم بارشی موجب خشکسالی و پر بارشی موجب سیل می‌شود که اجتناب ناپذیر است.

وی با اشاره به اینکه در اهواز دبی ورودی آب ۲۵۰۵ متر مکعب در ثانیه است، عنوان کرد: توصیه می‌کنیم تا مردم اطلاعات و اخبار را صرفاً از طریق کانال‌های رسمی دریافت کنند و به اطلاعات و اخباری که از طرق مختلف غیررسمی منتشرمی شود توجهی نکنند.

سلیمی با اشاره به اینکه در گمیشان ۵ محل را به عنوان اسکان اضطراری پیش بینی کرده ایم گفت: عملیات هنوز در گمیشان و آق قلا ادامه دارد، فرمانداری‌ها موظف شده اند تا تمامی سالن‌های ورزشی، مدارس، مساجد و حسینیه‌ها، توسط هلال احمر تجهیز شوند تا بتوانیم از این قابلیت استفاده کنیم لذا، از زیرساخت‌های موجود نیز استفاده شده است تا بتوانیم به مردم خدمت رسانی کنیم تا شرایط به حالت عادی برگردد.

سلیمی با اشاره به اینکه مردم شماره ۱۱۲ را به خاطر بحث بسپارند تا در صورت بروز مشکل با این سامانه تماس بگیرند، افزود: باید از حوادث دیگر پیشگیری کرد و تحت هیچ شرایطی نباید خود را در مسیر سیل و سیلاب قرار داد، توصیه می‌کنیم تا مردم از سفرهای غیرضروری اجتناب کنند، بسته ای شامل مواد غذایی ، دارو و کمک های اولیه داشته باشد و آنها را در محل امن قرار دهند تا اگر حادثه ای اتفاق افتاد بتوانند چند ساعت از خود مراقبت کنند.

مرتضی ضرابی کارشناس هواشناسی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه بارش‌ها در غالب نقاط نیمه غربی کشور آغاز شده است، گفت: در بیش از ۲۴ استان کشور بارندگی داشتیم آبدانان ایلام از صبح تا الان ۸۱ میلیمتر و کنگاور ۶۲ میلی‌متر بارش و بارندگی را داشتند بیشتر بارش‌ها از آن کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، لرستان و کهگیلویه و بویراحمد است که سیلاب، آبگرفتگی و طغیان رودخانه‌ها را در ۲۴ ساعت آینده می‌تواند به همراه داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه این بارندگی‌ها برای همدان، قم، مرکزی شمال اصفهان، شمال فارس، شمال بوشهر، دامنه‌های البرز، قزوین و تهران می‌تواند با سیلاب و آبگرفتگی همراه باشد، افزود: برای فردا سرعت وزش باد را داریم که بین ۸۰ تا ۱۰۰ کیلومتر تخمین زده شده است که می‌تواند در مناطق نیمه شمالی استان فارس، یزد، اصفهان، قم، مرکزی و بخش‌های جنوبی استان تهران خسارت بار باشد.

سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با بیان این که مسئولیت تامین امنیت خانه‌های مردم با نیروی انتظامی است، گفت: کارگروه امنیت برقرار شده و تمهیدات لازم دیده شده و جای هیچ نگرانی نیست و نیروی انتظامی با قوت و قدرت از خانه‌های مردم محافظت می‌کند.

امیر حبیب‌الله سیاری، معاون هماهنگ کننده ارتش در گفتگوی زنده از خوزستان با اشاره به تشکیل قرارگاه امداد ذوالفقار در خوزستان گفت: با تشکیل قرارگاه امداد ذوالفقار و تحت کنترل قرار دادن عملیاتی همه پادگان‌های ارتش اعم از نیروی زمینی، نیروی هوایی و دریایی و سازماندهی مناسب برای مبارزه با بلایا پیش بینی شده است و آمادگی لازم وجود دارد.

وی افزود: ما آمادگی نهایت همکاری برای سازمان‌های مسئول در سطح استان برای کم کردن میزان آسیب‌های وارده به مردم مراتع و خانه‌ها را داریم.

معاون هماهنگ کننده ارتش با بیان اینکه قرارگاه امداد ذوالفقار مسئولیت کلی امداد را برعهده دارد، گفت: به تمامی فرماندهان تنفیذ اختیار دادیم و هماهنگی‌های لازم با ستاد بحران فرمانداری‌ها و استانداری‌ها را انجام دادیم.

وی با اشاره به اینکه قرارگاه امدادی در نیروی انتظامی، سپاه و در ستادکل نیرو‌های مسلح ایجاد شده است، افزود: برای هم‌افزایی و برای انجام عملیات مردم‌یاری  اقدامات هماهنگی انجام شده است.

سیاری با اشاره به اینکه در ۷۲ ساعت گذشته در شهر‌های اندیمشک، شوش، دزفول، شوشتر، حمیدیه، سوسنگرد، خرمشهر، آبادان و امیریه پادگان‌های ارتش در آماده‌باش هستند، گفت: حتی در شهر‌هایی که پادگان ارتش وجود ندارد، با اعزام مامورین امداد و نجات و به کار گیری امکانات و نیروی انسانی و قرار دادن امکانات پزشکی و مهندسی برای جابه‌جایی نیروی انسانی اقدامات ارزشمندی شده است. در بازدید از شهر‌های مذکور ملاحظه شد که بین پادگان‌ها و یگان‌های بحران شهرستان‌ها و مردم ارتباط خوبی برقرار است.

سردار علی‌اکبر پورجمشیدیان، معاون هماهنگ کننده نیروی زمینی سپاه در تماس تلفنی از گلستان با بیان اینکه مجموعه نیرو‌های مسلح از ساعات اولیه در کنار مردم گلستان به ویژه آق‌قلا و گمیشان بوده‌اند، گفت: از روز اول از ظرفیت‌های منطقه استفاده کردیم و حتی ظرفیت‌های خارج از استان را وارد کردیم تا موثرتر حضور داشته باشیم.

وی مهم‌ترین اقدامی را که تاکنون انجام شده برقراری ارتباط شهر گمیشان با بندرترکمن دانست و افزود: این جاده برای انتقال آب به سمت دریا از ۱۸ نقطه شکاف بزرگ ایجاد شده بود و ارتباط آن با بندر ترکمن قطع بود. از روز سوم پل‌هایی در همین مسیر برای ایجاد ارتباط ایجاد شد و امروز هجدهمین پل نیز به اتمام رسید و ارتباط شهر گمیشان با بندر ترکمن برقرار شد.

پورجمشیدیان با بیان اینکه امروز نوزدهمین پل در جاده گرگان به آق قلا برقرار شد، تصریح کرد: با ایجاد این پل ارتباط با گرگان برقرار شد و تا حدود زیادی آرامش به مردم گمیشان بازگردانده شد.

وی با اشاره به انفجار بزرگ در دهانه رودخانه قره‌سو گفت: این انفجار برای آن بود که خروجی آب از دهانه این رودخانه تقریبا دو تا سه برابر افزایش پیدا کند.

معاون هماهنگ کننده نیروی زمینی سپاه ادامه داد: برای این کار بخش قابل توجهی از ظرفیت مهندسی سپاه به ویژه تیپ ۴۵ جوادالائمه و قرارگاه سازندگی در صحنه حضور داشتند.

پورجمشیدیان بیان کرد: در راستای کانال تعجیلی هستیم که آب را به دریا منتقل کنیم، اما در برخی از مکان‌ها امکان ورود ماشین مهندسی نبود و برای همین نیروی انسانی با بیل و کلنگ راه‌هایی برای ۵۰ تا ۱۰۰ مسیر برای ورود آب از سمت گمیشان به دریا ایجاد کردند و طی روز‌های آینده اگر ورودی آب کمتر شود خبر‌های خوبی از این منطقه خواهیم شنید. ورود آب از شهر‌های بالادستی تا حد زیادی کنترل و منحرف شده است.

معاون هماهنگ کننده نیروی زمینی سپاه گفت: بیمارستان صحرایی نیروی دریایی و زمینی همچنان فعال است و تاکنون بیش از ۴۰ هزار مراجعه کننده داشته است و مردم منطقه همچنان احتیاج به کمک‌های دولتی و مردمی دارند.

سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با بیان اینکه تاکنون امدادرسانی از طریق بالگرد بوده است، گفت: از امروز با استقرار امدادرسانی زمینی امدادرسانی راحت‌تر انجام می‌شود و این تجربه‌ای شد تا تعداد بالگرد‌ها برای استان‌های لرستان خوزستان و سایر استان‌ها افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه سیل در شهرستان چگنی یک کشته داده است، افزود: این فرد بخاطر عدم رعایت احتیاط و عدم توجه به توصیه‌های عوامل انتظامی جان خود را از دست داد.

محمدحسین حمیدی، رئیس پلیس راه کشور با بیان اینکه ۳۳ جاده فرعی کشور از جمله هراز و چالوس به دلیل طغیان رودخانه بسته شده است، گفت: در مرحله اول سیل ۳۱ محور اصلی و فرعی انسداد موقت شد که برخی از آن‌ها هنوز هم بسته است و مسئولیت جایگزینی راه‌ها با پلیس راه بود که برای شرایط پیش رو پیش‌بینی‌های لازم برای مسیر جایگزین انجام شده است که با همکاری مردم قابل اجرا است.

حمیدی با بیان اینکه جاده چالوس به دلیل ریزش سنگ و آوار مسدود شد، گفت: جاده هراز به جهت رانش زمین و به دلیل بارش‌های پیاپی و رهاسازی سنگ‌ها مخاطره‌آمیز است و از رانندگان و مسافران می‌خواهیم بارندگی را جدی بگیرند و به جز سفر‌های ضروری در جاده‌ها تردد نکنند.

رئیس پلیس راه کشور گفت: رانندگان اگر با انسداد موقت محورها مواجه شدند همکاری کنند چرا که اصرار برخی از راننده‌ها برای ادامه مسیر مشکل اصلی روز‌های گذشته بوده است، از رانندگان می‌خواهیم با نهایت همکاری کمک کنند تا بتوانیم با حداقل خسارت این شرایط را مدیریت کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار