هم استانی ها و مسافران نوروزی با توصیه های ایمنی و زیست محیطی ضمن بهره مندی از موهبت های الهی در حفظ و حراست از طبیعت و محیط زیست کوشا باشند.

به گزارش  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان،ایرانیان از گذشته‌های دور، با آغاز بهار و برای تکمیل شادی خود بعد از بازدید‌های عید نوروز و دور کردن غم و غصه، در روز ۱۳ فروردین، به دامن طبیعت رفته و مراسم سیزده‌بدر را برگزار می‌کنند.

این مراسم که از مهم‌ترین رسوم مشترک در میان اقوام ایرانی است در بین  زنجانی ها هم رواج دارد.

در همه شهر‌ها و روستا‌های  زنجان  معمولاً خانواده‌ها به‌صورت گروهی، گاه چند خانواده با هم غذای ظهر را آماده کرده و تنقلات مخصوص و خوردنی‌های سفره هفت‌سین را با خود برداشته و به دامان کوه و جنگل رفته و سبزه هفت‌سین را به آب روان می‌سپارند.

 
توصیه‌هایی برای سیزده‌بدر/ دستگاههای ذیربط برای روز سیزده بدر در آماده باش کامل خواهند بود
 
 
باقری مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان به خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان،گفت:همه ساله با فرارسیدن سیزدهم فروردین ماه ؛ روز طبیعت هموطنان بر اساس یک سنت قدیمی سعی می‌کنند در دل طبیعت استراحت کنند و خود را مهیای تلاش و کوشش در سال جدید کنند، اما در این روز متأسفانه شاهد از بین رفتن پاکیزگی و طراوت، و استفاده نا به جا از طبیعت، این نعمت الهی هستیم،
 
وی افزود: آسیب‌ها و صدماتی که به طبیعت زده می‌شود جبران آن نه تنها به زمان طولانی نیاز دارد، بلکه در مواردی غیر قابل جبران است؛ بنابراین ضمن سفر به طبیعت باید در حفظ آن نیز کوشا باشیم و از آلوده کردن آن به هر شکلی جدا خودداری کنیم.
 
باقری ادامه داد:-زباله های تولیدی خود را به هیچ عنوان و با هیچ توجیه و بهانه ای در محل اطراق یا اطراف آن دور نریزیم و انواع زباله را از اتومبیل به بیرون پرتاب نکنیم، کیسه مخصوص جمع‌آوری زباله را همراه خود ببریم و زباله ها را در طبیعت جا نگذاریم .
 
توصیه‌هایی برای سیزده‌بدر/ دستگاههای ذیربط برای روز سیزده بدر در آماده باش کامل خواهند بود
 
 
وی ادامه داد: سلامتی جانوران و حتی خودمان  را با  رها کردن زباله هایی مانند شیشه که  احتمال آتش سوزی را  وقتی که در زیر آفتاب قرار می گیرند، بالا می برند در معرض خطر قرار ندهیم.
 
مدیر روابط عمومی محیط زیست استان ادامه داد: از بر افروختن آتش در بوستان‌های شهری و جنگلی خودداری کرده  و در صورت  ضرورت به روشن کردن آتش در صورت ترک محل از خاموش شدن آن اطمینان یابید.

 وی گفت:در صورت امکان از ذغال چوب و یا چوب‌های خشک برای روشن کردن آتش  استفاده کنید و همچنین نباید برای جمع‌آوری چوب، شاخه‌های درختان را شکسته و به پوشش گیاهی و درختان آسیب وارد کرد.
 
این مقام مسئول  ادامه داد: اکیپ های محیط زیست در روز سیزده بدر آماده برای ارائه خدمات و همچنین پاسخگویی به سوالات و رسیدگی به شکایات از سوی گردشگران طبیعت هستند.
 
وی تعداد نیروهای بکار گرفته شده در این خصوص را 22 نفر اعلام کرد و افزود: این نیروها که شامل راننده، محیط بان و کارشناس هستند در قالب اکیپ سیار خودرویی و موتوری ساماندهی شده اند.
 
باقری افزود: خانواده‌ها از رهاسازی ماهیان قرمز و انداختن سبزه‌ها در رودخانه ها، سدها، آبگیر‌ها و چشمه‌ها به جد اجتناب کنند چراکه علاوه بر زشت شدن چهره طبیعت، سبب آلودگی آب نیز خواهد شد.

وی تصریح کرد: همچنین به مردم توصیه می شود از ضرر رساندن به حیات وحش جدا خوداری کنند .
 
رستمی معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زنجان در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، گفت:گروه‌های عملیاتی از آتش نشانان شهرداری زنجان همزمان با روز طبیعت در نقاط پرتردد این شهر حضور دارند.

وی افزود: با توجه به تردد زیاد شهروندان به مناسبت روز طبیعت و بازگشت مسافران نوروزی و لزوم حفظ آمادگی کامل برای خدمت رسانی به شهروندان گروه‌های عملیاتی امداد و نجات و اطفاء حریق درهمه مناطق استان حضور دارند.
 
توصیه‌هایی برای سیزده‌بدر/ دستگاههای ذیربط برای روز سیزده بدر در آماده باش کامل خواهند بود
 
معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری زنجان  به  آماده‌باش ۳۰ تیم عملیاتی در قالب  ۹۰ آتش‌نشان در روز طبیعت اشاره کرد و گفت: ۱۰ تیم عملیاتی در بوستان‌های زنجان فعال خواهند بود و۱۵ تیم پشتیبان نیز در ایستگاه ها حضور خواهند داشت.
 
کارشناس هواشناسی استان نیز در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، گفت: برای روز طبیعت بارش های پراکنده  و   وزش باد شدید برای بعد از ظهر پیش بینی می شود.
 
وی ادامه داد:به هم استانی ها و مسافران  توصیه می شود از رفتن به ارتفاعات و همچنین اتراق کردن در زیر درحتان خشک و کهنسال  و حاشیه رودخانه ها و مسیل ها  به جد خود داری کنند.
 
صرفی همچنین ادامه داد: با توجه به پیش بینی ها مبنی بر کاهش دمای استان  به گردشگران طبیعت  توصیه می شود حتما لباس گرم به همراه خود داشته باشند.
 
انتهای پیام/ن
 

توصیه های هواشناسی برای روز طبیعت

برچسب ها: حیات وحش ، محیط زیست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.