با توجه به بارش‌های اخیر، کوچ زودهنگام عشایر به استان چهارمحال و بختیاری ممنوع است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، یحیی حسین پور مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری گفت: با توجه به بارش‌های سیل آسای اخیر، کوچ زودهنگام عشایر به این استان ممنوع است.

وی زمان آغاز کوچ بهاره عشایر ۲۰ اردیبهشت ماه اعلام و اضافه کرد: در صورت ورود دام عشایر به مراتع استان قبل از تقویم کوچ، احتمال بروز مشکلاتی همچون گرفتاری در سیلاب و کمبود مایحتاج اولیه برای عشایر وجود دارد.

حسین پور افزود: در سال‌های گذشته ورود زودهنگام دام به مراتع شهرستان‌ها پیش از موعود، موجب تخریب عرصه‌های طبیعی و بروز مشکلات در خدمات رسانی به این قشر شد.

به گفته وی؛ چهارمحال و بختیاری، بعد از فارس دومین استان عشایر نشین کشور و دارای رتبه اول استانی در تراکم عشایر در واحد سطح است.

بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۷، جمعیت ۱۲۶ هزار و ۳۹ نفری عشایر چهارمحال و بختیاری در قالب ۱۴ هزار و ۶۵۷ خانوار در ۸۵ درصد گستره جغرافیایی این استان استقرار دارند.

جمعیت عشایری این استان، حدود ۱۰ و شصت و دو صدم درصد جمعیت عشایری کشور و ۱۰ و نیم درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهد.

عشایر چهارمحال و بختیاری، از اقوام بختیاری، ترک قشقایی، چهرازی، عرب نصرآبادی و گله دار دهکردی هستند.

چهارمحال و بختیاری همچنین از مناطق ییلاقی عشایر به شمار می‌رود که سالانه در فصول بهار و تابستان، علاوه بر حضور عشایر خود منطقه، پذیرای تعدادی از عشایر کوچرو استان‌های لرستان، خوزستان و فارس نیز می‌باشد.

انتهای پیام/خ

آغاز کوچ بهاره عشایر از ۲۰ اردیبهشت

برچسب ها: بارش ، عشایر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.