رای الیوم در گزارشی نوشت حمایت نظامی روسیه و چین از ونزوئلا به معنای پایان دوره قلدری آمریکا است.

رای الیوم: دیگر دوره شاخ و شانه کشیدن، قلدری و استکبار آمریکا به سر آمده استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رای الیوم، حمایت نظامی روسیه و چین از ونزوئلا حامل این پیام آشکار به کشور‌های آمریکای لاتین و دیگر کشور‌ها است که دیگر دوره شاخ و شانه کشیدن، قلدری و استکبار آمریکا به سر آمده است.

پایگاه اینترنتی روزنامه رای الیوم در مقاله‌ای نوشت: وقتی روسیه کارشناسان نظامی و تجهیزات جنگی پیشرفته به ونزوئلا می‌فرستد قابل درک است به ویژه اینکه روسیه در سوریه تجربه موفقی داشت. پس از اینکه سقف تهدید‌های آمریکا افزایش یافت و اعلام کرد مداخله نظامی خواهد کرد، روسیه چنین اقدامی کرد. تلاش‌های آمریکا برای تغییر نظام در ونزوئلا و براندازی مادورو تاکنون شکست خورده است و حسابی که روی تغییر موضع ارتش ونزوئلا به نفع مخالفان مرتبط با واشنگتن باز کرده بود، ناکام ماند. اما وقتی که چین نیرو و تجهیزات نظامی به ونزوئلا می‌فرستد، غافلگیرکننده است.

چین تاکنون بر برقراری روابط اقتصادی با همه کشور‌ها صرف‌نظر از طبقه حاکم آن کشور‌ها تمرکز کرده است و این روابط جنبه عملگرایانه داشته و روشی برای تقویت جایگاهش در عرصه بین‌المللی بوده است. چین سیاست و حمایت نظامی را به متحدش روسیه واگذار کرد و ما تا کنون شاهد چنین رفتار‌هایی در عرصه منطقه‌ای و بین المللی بودیم؛ بنابراین وقتی که نیرو‌های چینی به خارج از مرز‌های چین و به کشوری که هزاران مایل با آن فاصله دارد اعزام می‌شوند، تعجب برانگیز است.

در ادامه این مقاله آمده است: در برداشت اولیه می‌توانیم استنباط کنیم این تحرک پیام آشکاری برای دولتمردان کاخ سفید و نومحافظه کاران آمریکا است که از هر فرصتی استفاده کردند و سقوط نظام (در ونزوئلا) را مژده داده بودند و حرف‌هایی زدند که شبیه حرف‌های آن‌ها طی دوره بحران در سوریه است. پیام این است که ونزوئلا تنها نیست و تنها روسیه به عنوان قدرت بزرگ نیست که در برابر قلدری آمریکا در ونزوئلا می‌ایستد. این چالشی که روسیه و چین ایجاد کردند در عمل پیامد‌هایی خواهد داشت و تضمینی برای دور کردن سایه دخالت نظامی آمریکا است که به اتفاق مخالفان برای آن برنامه‌ریزی کرده بود. 

چین در ونزوئلا منافع اقتصادی دارد و قرارداد‌های تجاری و اقتصادی منعقد و ده‌ها میلیارد دلار در این کشور سرمایه گذاری کرده است. یکی از توافقنامه‌های امضاء شده بین چین و ونزوئلا توافقنامه «بدهی‌ها در برابر نفت» است. چین نمی‌تواند این همه منافع را به نفع آمریکا و دیگران از دست بدهد. ونزوئلا تکیه گاه اصلی چین در زمینه انرژی است و همچنین فلزاتی را که صنایع چین نیاز دارد از این کشور وارد می‌کند. ونزوئلا به سبب موقعیت جغرافیایی که دارد نقطه اصلی چین برای دستیابی به بازار‌های آمریکای لاتین به شمار می‌رود.

علاوه براین اگر ونزوئلا به نفع آمریکا که تلاش می‌کند نظام آن را سرنگون کند، از دست برود پس از آن براساس اظهارات مقامات آمریکا نوبت به نیکاراگوئه و کوبا می‌رسد و این به معنی ضربه بسیار قوی به نظم نوین جهانی یعنی نظام چند قطبی خواهد بود که در حال پدیدار شدن است و چین و روسیه نوک پیکان در روند تثبیت این نظم نوین به شمار می‌روند. آمریکا به مدت ربع قرن سیاست خصمانه و وحشیانه‌ای را در قبال کشور‌ها در پیش گرفت که در برابر آن برای حفظ منافع، ثروت‌ها و سرنوشت ملت‌هایشان ایستادند تا شرکت‌های بزرگ آمریکایی آن‌ها را غارت نکنند.

قطعا این اقدام نظامی روسیه و چین و به همراه آن وتوی پیش نویس قطعنامه شورای امنیت به نفع دولت و رئیس جمهور قانونی ونزوئلا از سوی مسکو و پکن یک تحول ویژه در زمینه مقابله با آمریکا در عرصه جهانی به شمار می‌رود. این اقدام همچنین پیام آشکار به کشور‌های آمریکای لاتین و دیگر کشور‌ها است که آمریکا آن‌ها را تهدید می‌کند. مضمون پیام این است کسانی وجود دارند که از شما در برابر راهزنان آمریکایی حمایت کنند و دیگر دوره شاخ و شانه کشیدن، قلدری و استکبار آمریکا بدون بازگشت به سر آمده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: روسیه ، چین ، آمریکا ، ونزوئلا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار