علی‌رغم اعلام آمریکا مبنی بر تعلیق برنامه این کشور برای تحویل جنگنده‌های اف-۳۵ به ترکیه، خلبانان ترک به آموزش‌های خود برای پرواز با این جنگنده‌ها ادامه می‌دهند.

خلبانان ترکیه به آموزش‌های خود برای پرواز با جنگنده‌های اف-۳۵ ادامه می‌دهندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا به خبرگزاری دولتی آناتولی گفت آموزش خلبانان ترک در پایگاه نیروی هوایی لوک ادامه می‌‌یابد. این پایگاه هوایی در آمریکا واقع است.

مایک اندروز در این خصوص اظهار داشت او از هر گونه «تاخیر در برنامه‌های آموزشی در لوک» بی‌خبر است و تاکنون هیچ دستوری مبنی بر توقف آموزش‌ها به دست آن‌ها نرسیده است.

پیش از این، جیمز اینهاف، رئیس کمیته خدمات مسلحانه مجلس سنا، در ۲ آوریل اعلام کرده بود به دنبال تصمیم واشنگتن مبنی بر تعلیق تحویل جنگنده‌های اف-۳۵ به ترکیه برنامه آموزشی خلبانان این کشور نیز در پایگاه هوایی لوک متوقف می‌شود.

در اول آوریل، چارلز‌ای سامرز جونیور، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «تا زمانی که آن‌ها (ترکیه) از تحویل گرفتن اس-۴۰۰ صرف‌نظر نکنند، آمریکا هر گونه فعالیت مرتبط با تکمیل توانمندی عملیاتی اف-۳۵ و تحویل آن به ترکیه را به حال تعلیق در می‌آورد». در ادامه این بیانیه آمده است: «در صورتیکه ترکیه سامانه اس-۴۰۰ را خریداری کند، تداوم مشارکت آن‌ها در برنامه (ساخت) اف-۳۵ با خطر مواجه خواهد شد».

یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا به خبرگزاری اسپوتنیک در این خصوص گفت: واشنگتن در نظر دارد اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه ترکیه را به دلیل تصمیم این کشور برای خرید سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ از روسیه بررسی کند.

روابط میان واشنگتن و آنکارا از زمانی که ترکیه توافق خرید سیستم‌های دفاع موشکی اس-۴۰۰ را با روسیه امضا کرد، متشنج شده است. مقامات آمریکا بار‌ها نگرانی خود را از حضور ترکیه در هر دو برنامه که می‌تواند به دسترسی روسیه به داده‌های حساس مرتبط با اف-۳۵ و بهبود عملیاتی سامانه اس-۴۰۰ علیه این جنگنده غربی منجر شود، ابراز کرده اند.

پیش از این قرار بود جنگنده‌های اف-۳۵ در سال ۲۰۱۹ به ترکیه تحویل داده شود. ترکیه تصمیم دارد صد فروند جنگنده اف-۳۵ از آمریکا خریداری کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: ترکیه ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۲ ۱۴ فروردين ۱۳۹۸
آمريكا مشتري به اين خوبي كه صد تا اف ٣٥ ازش خريده رو از دست نمیده اونم تو اين دوره زمونه كه جنگ به بايگاني تاريخ رفته و اين چيزا ديگه به هيچ دردي نميخوره
آخرین اخبار