راهکار‌هایی برای موفقیت در بازاریابی دهان به دهان

شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی دهان به دهان را راحت‌تر می‌کنند؛ اما بازاریابی دهان به دهان واقعی باید بتواند همزمان در درون و بیرون از وب رخ دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، بازاریابی دهان به دهان یکی روش های قدیمی و سنتی در بازاریابی است که امروزه با پیدایش فناوری اطلاعات و شبکه های اجتماعی با بعد دیگری از این بازاریابی مواجه هستیم و در همین راستا امروز باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد به بررسی آن بپردازد.

راهکار‌هایی برای موفقیت در بازاریابی دهان به دهان

بازاریابی دهان به دهان چیست؟

بازاریابی دهان به دهان (Word of Mouth Marketing) که به‌اختصار WOMM نامیده می‌شود، یکی از قدیمی‌ترین و در عین حال مفید‌ترین روش در علم بازاریابی، است. در این مدل از بازاریابی یک مصرف‌کننده (Consumer) پس از استفاده از محصول و یا خدماتی، تجربه خودش را با شخص دیگری در میان می‌گذارد، حال اگر این تجربه رضایت‌بخش بوده باشد و فرد دیگر با اعتماد به شخص اول از محصول استفاده کند، یعنی از طریق بازاریابی دهان به دهان یک کسب و کار مشتری جدید کسب کرده است.


بیشتر بخوانید: روشهای کسب و کار اینترنتی


طبق مطالعات انجام شده ۹۲% از افراد، به پیشنهاد دوستان و خانواده، بیشتر از تبلیغ‌ها اعتماد دارند که این جمله نشان از اهمیت این مدل از بازاریابی داشته و کسب و کار‌ها باید بتوانند دلیلی برای ایجاد گفتگو میان افراد و مصرف‌کننده‌ها پیدا کنند.

پس می توان نتیجه گرفت، گفتگو در مورد یک برند و یا کسب و کار در دو حالت صورت می‌گیرد.

  1. اول اینکه کیفیت یک خدمات به قدری می‌تواند بالا بشد که افراد بخواهند آن را به سایر دوستان خود معرفی کنند. برای مثال زن‌های خانه‌دار، بسیاری از اقلام مصرفی خود مانند لوازم شوینده و… که کیفیت بالایی داشته باشد را به یک دیگر معرفی می‌کنند. در هر حوضه کاری و شاخه‌ای یک محصول با کیفیت می‌تواند باعث گفتگو شده و می‌تواند منجر به پیشنهاد خرید شود. همانطور که گفته شد، افراد پیشنهاد‌های دوستان و خانواده را بیشتر از تبلیغات باور می‌کنند.
  2. حالت دوم وقتی است که یک برند و یا کسب و کار، با به‌کار گیری یک طرح سعی می‌کنند، گفتگو ایجاد کند. برای مثال ایجاد هیاهو در بازار و آن دسته خدمان می‌تواند به خوبی باعث ایجاد گفتگو شود. البته این مورد مانند یک شمشیر دو لبه بوده و همیشه جواب نمی‌دهد، زیرا ممکن است در صورت واهی بودن، منجر به بازاریابی دهان به دهان منفی شود.

بیشتر بخوانید: دو روی سکه در بازاریابی شبکه ای


راهکار‌هایی برای موفقیت در بازاریابی دهان به دهان

چند راهکار برای ایجاد یک استراتژی موفق در بازاریابی دهان به دهان

شبکه‌های اجتماعی، بازاریابیِ دهان به دهان دیجیتال را بسیار راحت‌تر می‌کنند؛ اما بازاریابی دهان به دهان واقعی هم‌زمان، درون و بیرون از وب رخ می‌دهد!

تشویق کاربران به تولید محتوا

محتوای تولیدشده توسط کاربران می‌تواند منبعی صادقانه و تأثیرگذار برای برند‌ها و محصولات باشد که بی‌هیچ هزینه‌ای بازاریابی ما را بهبود می‌دهد.


بیشتر بخوانید: برند دیجیتال جدیدترین شیوه افزایش درآمد اینترنتی


۸۶% نسل جدید باور دارند که محتوای تولیدشده توسط کاربران (UGC و یا User Generated Content) می‌تواند شاخص خوبی برای کیفیت یک برند یا محصول باشد. همین‌طور آمار نشان داده است، ویدیو‌های تولیدشده توسط کاربران می‌توانند فروش محصول را ۲۰% افزایش دهد.

برای اینکه کاربران را به سمت تولید محتوا هدایت کنید کافیست تا کار‌های زیر را انجام دهید:

  • یک هشتگ اختصاصی برای محتوای تولیدشده توسط کاربران ایجاد کنید.
  • با یک هدیه یا تخفیف، کاربران را برای تولید ویدیو، متن یا عکس از محصول خود تشویق کنید.
  • حس وجود جامعه‌ای خاص از مصرف‌کنندگان را بین کاربران خود به وجود آورید.

به اشتراک‌گذاری بررسی‌ها و رضایت‌مندی مشتریان

۷۹% درصد از مردم به نامه‌های رضایت‌مندی و بررسی‌های آنلاین، درست به همان اندازه‌ی توصیه‌های دهان به دهانی که از دوستانشان می‌شوند، اعتماد می‌کنند. این کار سبب افزایش اعتماد مشتریان و تضمین کیفیت محصول می‌شود.


بیشتر بخوانید: راه‌های جذب و افزایش فالوور اینستاگرام


همین‌طور نامه‌های رضایتمندی مشتریان باعث ارزشمندی ادعای شما شده و مشتریان را برای انجام تجارت با شما دلگرم می‌کند و به همین دلیل است که به این بررسی‌ها گواه اجتماعی نیز می‌گویند.

چگونه نامه‌های رضایت‌مندی از محصولتان را ارائه دهید:

  • صفحه‌ی اختصاصی در وب‌سایت
  • صفحه‌ی اصلی سایت
  • صفحه‌ی محصولات
  • محتوایی که باعت بوجود آمدن سرنخ‌های فروش می‌شود

راهکار‌هایی برای موفقیت در بازاریابی دهان به دهان

امتیازدهی محصولات را در سایت خودتان قرار دهید

بنا به مدل کسب‌وکار خودتان می‌توانید روی خدمات، سرویس‌ها و دیگر چیزها، به مصرف کنندگان امکان دهید تا به محصولات‌تان امتیاز دهند. این تکنیک می‌تواند در تجارت الکترونیک و فروشگاه‌های اینترنتی بسیار سودمند باشد. ۶۳% بازدیدکننده‌ها هنگامی از یک سایت خرید می‌کنند که آن سایت قسمت نقد و بررسی یا سیستم امتیازدهی داشته باشد.


بیشتر بخوانید: راههای کسب "در آمد آنلاین"


وجود نقد و بررسی در سایت می‌تواند ۱۸% فروش را افزایش دهد. نقد و بررسی مشتریان تا ۱۲ برابر از توضیحات اصلی برند، برای کاربران قابل‌اعتمادترند.

یک تخفیف یا هدیه تبلیغاتی در نظر بگیرید

کوچک یا بزرگ، مردم بسیار دوست دارند در قبال فعالیتی که انجام می‌دهند چیزی دریافت کنند. یک تخفیف کوچک یا یک هدیه تبلیغاتی دوست‌داشتنی می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

برقراری ارتباط با اینفلوئنسر‌های صنعت خود

افراد تأثیرگذار یا به اصطلاح اینفلوئنسر، درست همان چیزی هستند که اسم آن‌ها می‌گوید. افرادی با ارتباطاتی قوی و قدرتی برای تأثیرگذاری بر باور‌ها و رفتار جوامعی که با آن‌ها ارتباط دارند. به همین دلیل وجود اعتبار از پیش آماده‌ی آن‌ها، بازاریابی دهان به دهان توسط یک فرد تأثیرگذار، می‌تواند بسیار مؤثر باشد.


این مطلب را از دست ندهید: معرفی بازاریابی درونگرا یا ربایشی + معرفی نقطه‌ای که باید از آنجا شروع کنید


  • ۴۰% از مردم می‌گویند درست هنگامی خرید کرده‌اند که یک فرد تأثیرگذار، از آن محصول در حساب‌های کاربری شبکه‌های اجتماعی‌اش، مثل توییتر، اینستاگرام یا یوتیوب حرفی زده‌اند.
  • ۴۹% از مردم می‌گویند که روی توصیه‌های افراد تأثیرگذار، در تصمیم‌گیری‌هایشان در خرید حساب می‌کنند.
  • ۷۳% از بازاریاب‌ها بودجه‌ای را به بازاریابی از طریق اینفلوئنسر‌ها اختصاص می‌دهند.

چگونه افراد تأثیرگذار را برای تبلیغ محصولمان مجاب کنیم؟

  • در محتوای خودتان از آن‌ها سخن بگویید.
  • از محصولات یا خدمات آن‌ها بگوییم.
  • اجازه بدهیم که از محصولات و خدمات ما به رایگان استفاده کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار