قربانیان گفت: سد‌های پنجگانه تهران ۲۷۰ تا ۲۸۰ میلیون مترمکعب ظرفیت خالی برای جمع آوری سیلاب‌های احتمالی دارند.

سدهای تهران ۲۸۰ میلیون مترمکعب ظرفیت خالی دارندبه گزارش  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از صدا و سیما، احمدعلی قربانیان  معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای تهران با اشاره به اینکه رهاسازی آب سد‌های سامانه غرب تهران از بهمن ماه شروع شده است، ابراز کرد: قبل از بارش‌های اخیر ۵۰ میلیون متر مکعب برای تغذیه مصنوعی دشت شهریار آب از سد‌های سامانه غرب رها سازی شده است. سد‌های پنجگانه تهران ۲۷۰ تا ۲۸۰ میلیون مترمکعب ظرفیت خالی برای جمع آوری سیلاب‌های احتمالی دارند.

وی افزود: با توجه به مدیریت مخزنی که در طول امسال انجام شد، قبل از سیلاب‌ها حدود ۳۵۰ تا ۳۶۰ میلیون متر مکعب ظرفیت خالی مخازن سد‌ها برای مهار سیلاب‌ها ایجاد شد.

قربانیان گفت: بارش‌های ۹۰ میلیمتری از ابتدای سال ۹۸ موجب شد ۱۵۰ میلیون متر مکعب روان آب وارد مخازن سد‌های ۵ گانه تامین کننده آب شرب تهران شود.
وی افزود: ۲۰ تا ۲۵ میلیون مترمکعب از این آورد روان آب‌ها که پشت سد ذخیره شده بود برای تغذیه مصنوعی دشت شهریار رهاسازی شد و بقیه در سد ماملو ذخیره شده است.

قربانیان ادامه داد: در سامانه غرب از سد امیرکبیر حدود ۷۰ میلیون متر مکعب آب برای تغذیه مصنوعی دشت شهریار رهاسازی شده است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای تهران گفت: حدود ۶ رودخانه اصلی تامین آب سد‌های ۵ گانه تامین کننده آب شرب تهران را به عهده دارد که هرکدام از این رودخانه‌ها هم دارای سرشاخه‌های متعددی است.

قربانیان ادامه داد: ۷۰ درصد تامین آب شرب تهران از سد‌ها (آب‌های سطحی) است که در این زمینه مشکل خاصی برای تامین نداریم، اما برداشت بی رویه آب از آب‌های زیرزمینی در سال‌های اخیر به گونه‌ای بوده که بارش‌های اخیر هنوز آن را جبران نکرده است.

وی گفت: با رعایت بهره برداری از سفره‌های زیرزمینی به خصوص در بخش کشاورزی تلاش کنیم منابع آبی سفره‌های زیرزمینی را به تعادل برسانیم.

قربانیان افزود: آثار تخریبی ناشی از سیلاب در پایین دست سد‌ها در استان تهران نداشتیم و اگر خسارت ناشی از سیل مشاهده شده به دلیل نداشتن سد تنظیمی در مسیل‌ها یا رعایت نکردن حریم و بستر رودخانه‌ها بوده است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای تهران گفت: از همه مجاوران رودخانه‌ها و مسیل‌ها توقع داریم حریم و بستر رودخانه‌ها را رعایت کنند و از دستگاه‌های خدمات شهری و روستایی نیز توقع داریم به این حریم تجاوز نکنند.

وی افزود: در استان تهران در حوزه شهرستان شمیرانات آثار تخریبی ناشی از سیل بیشتر به خاطر رعایت نکردن حد، حریم و بستر رودخانه‌ها و ایجاد سازه‌های تقاطعی و پل‌های نامناسب با دبی سیلاب رودخانه‌ها  بوده است.
 
انتهای پیام/

۷۰ درصد تامین آب شرب تهران از سد‌ها آب‌های سطحی است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
م
۱۱:۲۷ ۱۷ فروردين ۱۳۹۸
280 متر مکعب خالین!!؟؟ /
آخرین اخبار