کشاورزان گیلانی تاکنون ۱۸۳ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی شالیزاری خود را شخم زدند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، مسعودالماسی، معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی استان گیلان گفت: شالیکاران گیلانی تاکنون ۱۸۳ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی شالیزاری خود را شخم زده شدندکه این میزان از شخم شالیزار‌ها در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۳ درصد بیشترشده است.

وی، با اشاره به اینکه خزانه گیری برنج به صورت موردی در شالیزار‌های حوزه سد سپیدرود وشالیزار‌های املش و رودسر انجام شده است، به کشاورزان توصیه کرد برای خزانه گیری و نشاکاری برنج حتما به تقویم زراعی که در اختیار مراکز جهاد کشاورزی دهستان قرار گرفته توجه و خزانه گیری خود را بر اساس تقویم زراعی با مساعد ترشدن هوا و پیش بینی‌های اداره کل هواشناسی آغاز کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان افزود: کشاورزان برای بهره گیری از روان آب‌های موجود برای آبگیری آب بندان‌های مستعد و ذخیره آب، نسبت به بستن دهانه خروجی آب بندان‌ها با هماهنگی عوامل ذیربط اقدامات لازم را انجام دهند.

مسعود الماسی گفت: با توجه به بارش‌های اخیر در استان و شرایط مناسب رطوبتی در مناطق دیم، کشاورزان می‌توانند بعد از توقف بارندگی از کود سرک اوره به مقدار ۵۰ کیلوگرم درمزارع گندم و جو استفاده کنند.

وی افزود: کشاورزان کود‌های پایه یارانه دار خود را از کارگزاری‌های رسمی کود و یا شرکت تعاونی روستایی خریداری کنند و در زمان خرید نیز به دارا بودن شماره ثبت ماده کودی توجه کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی گیلان گفت: از بین رفتن کانون‌های زاد آوری کرم ساقه خوار، استفاده بهینه از آب بارندگی‌ها و استفاده بهینه در وقت از مزایای شخم اول شالیزار‌ها است.

مسعود الماسی تصریح کرد: شالیکاران گیلانی سالانه از ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار خود حدود ۴۰ درصد از برنج کشور را تامین می‌کنند.

 

انتهای پیام/م.ع

۱۸۳ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی شالیزاری گیلان شخم زده شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.