کارشناس مسائل بین الملل گفت: رونق تولید در صورتی امکان پذیر است که صادرات تسهیل شود.

رونق تولید در صورتی امکان پذیر است که صادرات تسهیل شودجعفر قنادباشی کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  با اشاره به نامگذاری سال ۹۸ توسط مقام معظم رهبری مبنی بر «رونق تولید» گفت: در حوزه دیپلماسی باید رایزنی‌های اقتصادی مان را در کشور‌های مختلف تقویت کنیم و یک بخش جداگانه‌ای از دستگاه دیپلماسی خود را اختصاص بدهیم به یافتن بازار‌هایی که بتوانند مواد اولیه لازم ما را تهیه کنند.


وی ادامه داد: برخی از تولیدات ما احتیاج به مواد اولیه خارجی دارد و طبیعتاً یافتن بازار‌ها و مواد اولیه با قیمت مناسب تنها به کمک دستگاه دیپلماسی می‌تواند امکان پذیر و آسان‌تر شود همچنین پیدا کردن بازار‌هایی که مواد اولیه لازم را می‌توانند به ما برسانند.

قنادباشی افزود: در برخی از بخش‌ها به دلیل این که بازار‌های ما اشباع شده، رونق تولید منوط به این است که صادرات داشته باشیم لذا برخی از صنایع ما دربرخی صنایع نظیر ساختمان، تولیدات صنعتی، الکترونیک و محصولات کشاورزی اضافه بر مصرف بازار است.

کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد: رونق تولید در صورتی امکان پذیر است که صادرات تسهیل شود که دراین رابطه وزارت خارجه می‌تواند، زمینه آشنایی بخش خصوصی تولید کننده ما را با بازار‌های صادراتی فراهم کند.

قنادباشی خاطرنشان کرد: وزارت خارجه می‌تواند درتسهیل و آسان سازی، ارتباط بخش خروجی ما با بازار‌های جهانی، بازار‌های مصرف کننده و برگزاری نمایشگاه محصولاتی که اضافه بر سازمان تولید می‌شود تاثیر گذار باشد.

وی ادامه داد: برخی از صنایع مانند ماشین آلات صنعتی و کشاورزی در تولید ما نقش اساسی دارد که در داخل تولید نمی‌شود، ولی می‌توانیم از دیگر کشور‌ها آن‌ها را خریداری کنیم؛ در این بخش هم وزارت خارجه می‌تواند در برگزاری نمایشگاه‌های چنین ماشین‌آلاتی کمک کند.

قناد باشی مطرح کرد: ما در صدور خدمات فنی مهندسی به جایگاهی رسیدیم که می‌توانیم صادرات داشته باشیم و در اجرای پروژه‌های عمرانی در برخی از کشور‌ها نقش ایفا کنیم و درآمد حاصل از آن را در راه رونق تولید به کار بگیریم این هم یکی از مواردی است که وزارت خارجه در راه شناخت و شناسایی بازار‌های مربوط صدور خدمات فنی می‌تواند کمک کننده باشد.

کارشناس مسائل بین المل خاطر نشان کرد: وزارت خارجه در زمینه آشنا کردن بخش خصوصی، بخش دانش آموختگان، توانایی کار کردن در صنایع خارج می‌تواند کمک شایانی به تولیدکنندگان کند، شاید این دیپلماسی در کشور همسایه بهتر جواب دهد بدین معنا که دستگاه وزارت خارجه ما باید دیپلماسی خود را بیشتر بر روی همسایگان متمرکز کند چرا که به راحتی می‌توانیم به تولیدات مان با هزینه حمل و نقل و بیمه اندک به علت نزدیکی راه بفرستیم.

وی در پایان گفت: در مقابل عبور و صادر برخی از کالا‌هایی که به اشباع رسیده اند می‌توانیم کالا‌هایی که به آن‌ها در تولید نیاز داریم، تهیه کنیم همچنین در مقابل یک زمینه سازی برای یک اقتصاد پایاپای مبنی بر رونق تولید در ایران پایه گذاری کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار