مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در راستای ساخت نخستین راکتور هسته‌ای عربستان، بر همکاری ریاض با آژانس تاکید کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه الشرق الاوسط، «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته طی اظهاراتی در اندیشکده «مرکز مطالعات بین‌المللی و استراتژیک» در واشنگتن از عربستان سعودی خواست تا به تعهدات مربوط به دریافت مواد هسته‌ای که برای نخستین راکتور هسته‌ای این کشور در نظر گرفته شده است، پایبند باشد و با آژانس همکاری کند.

او گفت: عربستان سعودی ممکن است تا پایان سال جاری میلادی سوخت هسته‌ای را دریافت کند، اما پیش از وارد کردن سوخت هسته‌ای و تزریق آن به راکتور خود باید تعهدات مربوط به دریافت سوخت هسته‌ای را بپذیرد و با امضای توافق پادمان همکاری‌های خود با اقدامات آژانس را اعلام کند. اما آن‌ها هنوز نه جواب منفی داده اند و نه جواب مثبت.

یوکیا آمانو همچنین در این نشست درباره موضوع ادعایی موسوم به «جنبه‌های احتمالی نظامی» برنامه هسته‌ای ایران موسوم به «پی‌ام‌دی» اظهارنظر کرد و گفت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نظر نهایی خود را قبلا در این باره اعلام کرده و این پرونده بسته شده است.

نخستین پروژه راکتور هسته‌ای عربستان که در حومه ریاض قرار دارد و با همکاری شرکت‌های آمریکایی و مجوز محرمانه وزارت انرژی آمریکا بوده، انتقادات گسترده اعضای دموکرات مجلس و سنای آمریکا را به دنبال داشته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار