دژپسند گفت: تبادلات تجاری ایران با عراق حدود ۸ میلیارد یورو است که با برنامه ریزی‌های صورت گرفته ۲ برابر می شود.

حجم معاملات ایران و عراق ۲ برابر می‌شود/ تدوین تفاهمنامه بیمه‌ای بین تجار ایرانی و عراقیبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی در دیدار با وزیر امور دارائی و وزیر برنامه ریزی عراق اظهار کرد: مباحث بسیار مهمی در این دیدار مطرح شد که از جمله این مباحث ایجاد تفاهم نامه همکاری بیمه‌ای بین تجار دو کشور است.

وی افزود: معتقدم حیف است که با این حجم تجارت ما یک تفاهم نامه بیمه‌ای برای سهولت در تجارت بزرگانان ایرانی داریم.

دژپسند با اشاره به حجم تجارت ایران و عراق گفت: حجم معاملات ایران با کشور عراق که دومین کشور مقصد تجاری است چیزی حدود ۸ میلیارد یورو است.


بیشتر بخوانید: استمرار صادرات برق ایران به عراق /شرکت‌های ایرانی تلفات شبکه برق عراق را به حداقل می‌رسانند


وی ادامه داد:، اما با توجه به مشترکات فرهنگی، مذهبی، سیاسی و اقتصادی این دو کشور، این حجم از معاملات قابل رضایت نیست و باید به ۲ برابر افزایش پیدا کند.

وزیر اقتصاد بیان کرد: برای تجار و صادرکنندگان ایرانی برای ورود به کشور عراق مشوق‌های ویژه تری نسبت به سایر صادرات در نظر گرفته ایم.

وی با اشاره اصلی‌ترین مشکلات تجاری ایرانی و عراقی گفت: عمده مشکل بین کشور تجاری ما مشکلات پولی و بانکی است که انشاالله در سال آینده این مشکل نیز با کمک وزیر امور اقتصاد و دارایی و ریاست بانک مرکزی عراق و ایران برطرف خواهد شد. قصد داریم تا جلسه همفکری را بین تجار ایرانی و عراقی برگزار کنیم.

خواستار افزایش تبادلات تجاری با ایران هستیم

همچنین در ادامه فواد محمدحسین وزیر امور دارایی عراق با ابراز خرسندی از مباحث مطرح شده در این جلسه گفت: در سفر نخست وزیر عراق به ایران ۹ وزیر و تعدادی از تجار برای برطرف سازی مشکلات تجاری وی را همراهی کردند.

وی افزود: این سفر بیشتر برای حل مشکل تجاری و موانع اقتصادی از جمله موانع پولی و بانکی، گمرکی و بیمه‌ای ترتیب داده شده است.

فواد محمد حسین بیان کرد: حجم تبادلات تجاری ایران و عراق بسیار بالاست بطوریکه ایران دومین کشور مورد تجارت عراق محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: حجم تبادلات تجاری ایران و عراق چیزی بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار است که اگر آن را به یورو تبدیل کنیم چیزی معادل ۸ میلیارد یورو خواهد شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی عراق تاکید کرد: در نظر داریم تا این حجم معاملات را در سال آینده و سال‌های آتی بیش از ۲ الی ۵ برابر افزایش دهیم، زیرا که کشور دوست و همسایه ایران مورد توجه کشور عراق بوده و مانند عراق کشوری اسلامی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار