وزیر خارجه ترکیه و سخنگوی رئیس‌جمهوری این کشور به اظهارات اخیر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره کرانه باختری واکنش نشان دادند.

ترکیه: اظهارات نتانیاهو غیرمسئولانه است/آیا دموکراسی‌های غربی واکنش نشان خواهند داد؟به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه اظهارات اخیر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره کرانه باختری را «غیرمسئولانه» توصیف کرد.

وزیر خارجه ترکیه روز یکشنبه در واکنش به این اظهارات نتانیاهو در توییتر خود نوشت: «کرانه باختری که اسرائیل در جنگ ۱۹۶۷ تصاحب کرده جزء قلمرو فلسطین است و اشغال‌گری اسرائیل ناقض قوانین بین‌المللی است. اظهارات غیرمسئولانه نخست‌وزیر نتانیاهو که برای جمع‌‍آوری رأی درست پیش از انتخابات پارلمانی بیان شده، نمی‌تواند و نخواهد توانست این واقعیت (اشغال‌گری کرانه باختری) را تغییر دهد».

ابراهیم کالین، سخنگوی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه نیز در اظهاراتی مشابه در توییتر افزود: «آیا دموکراسی‌های غربی واکنش نشان می‌دهند یا (بار دیگر) برای خوشایند (اسرائیل) سکوت خواهند کرد؟ شرم بر همه آن‌ها باد!».

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی همزمان با نزدیک شدن زمان برگزاری انتخابات پارلمانی در بیستم فروردین و پس از موضع‌گیری‌های منفعلانه سران عرب در خصوص به رسمیت شناختن حاکمیت این رژیم بر بلندی‌های جولان سوریه از سوی ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، اعلام کرد انتظار دارد آمریکا حاکمیت تل آویو بر کرانه غربی رود اردن را نیز به رسمیت بشناسد.

نتانیاهو همچنین روز شنبه در گفتگو با شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی، وعده داد در صورت انتخاب مجدد به عنوان نخست‌وزیر این رژیم، پس از انتخابات روند الحاق کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی را آغاز کند.

رئیس جمهور آمریکا، روز ۲۵ مارس (۵ فروردین) حکمی را امضا کرد که به موجب آن «حاکمیت» رژیم صهیونیستی را بر بلندی‌های جولان سوریه را که این رژیم در سال ۱۹۶۷ اشغال کرد، به رسمیت شناخت. این حکم در دیدار وی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، امضا شد. این اقدام رئیس‌جمهور آمریکا با واکنش‌ها و محکومیت‌های شدید بین‌المللی مواجه شد.

بلندی‌های جولان اشغالی، بخشی از استان «القنیطره» سوریه است. رژیم صهیونیستی در جنگ شش روزه سال ۱۹۶۷ این منطقه را اشغال و در سال ۱۹۸۲ آن را ضمیمه خود کرد؛ جامعه بین‌الملل هرگز این اقدام را به‌ رسمیت نشناخته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار