مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: با دستور استاندار خراسان جنوبی ۲۸ اکیپ برآورد خسارات ناشی از سیل در استان، خسارات را برآورد و انعکاس خواهند داد.

 به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛  میرجلیلی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: به لطف خدا بارندگی‌ها خوبی در سال گذشته و سال جدید داشته ایم که بالغ بر ۳.۵ برابر، متوسط بارندگی استان نسبت به سال زراعی سال گذشته رشد داشته است.


وی افزود: علی رغم حجم زیاد بارندگی‌ها و آماده باش کامل نیرو‌های امدادی و عملیاتی به دستور استاندار خراسان جنوبی، به فراخور حجم بارندگی‌ها استان، از ابتدای سال ۹۸ هیچگونه تلفات جانی بر اثر حوادث با همت نیرو‌های امدادی و عملیاتی نداشته ایم.

میرجلیلی گفت: سه جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران با ریاست استانداری از ابتدای سال جدید تشکیل شد و ۴۴ دستگاه تخصصی عضو شورا همه در حالت آماده باش کامل قرار گرفتند تا با ورود موج‌های بارشی به استان با مشکل مواجه نشویم.

وی با بیان اینکه استان خراسان جنوبی کریدور عبور مسافران استان‌های سیل زده به سمت خراسان رضوی است، گفت: به دستور استاندار این مسافران در مساجد، حسینیه‌ها و تکا‌ها و ... اسکان داده شده اند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی افزود: در دو ماه فروردین و اردیبهشت سال جاری هم استانی‌ها اخطار‌های هواشناسی را جدی گرفتند و در کنار این همکاری مردم، تلاش نیرو‌های امدادی و عملیاتی سبب کاهش خطرات ناشی از سیل و طوفان در استان شد.

میرجلیلی بیان کرد: به دنبال بارندگی‌های اخیر، قسمتی از راه‌ها با آب شستگی جزیی و تخریب مواجه شد و در کنار آن ۳۸ مورد مسکن روستایی و شهری با تلاش واحد‌های امدادی هلال احمر از آبگرفتگی رهاسازی شد.

وی از خسارت ۲۴ قطعه زمین کشاورزی خبر داد و گفت: به دنبال بارش‌های رگباری به ۲۰ تا ۴۰ درصد قنوات کشاورزی استان خسارت وارد شده که نسبت به سال گذشته کاهش زیادی داشته؛ چراکه کشاورزان، بعد از اخطار هواشناسی در خصوص سیل، به مقاوم سازی قنوات اقدام کرده بودند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی بیان کرد: در خصوص مباحث مرتبط با خساراتی که به مزارع و باغات وارد شده، تاکنون ۲۸ اکیپ برآورد خسارات استان با دستور استاندار خراسان جنوبی در حالت آماده باش هستند و خسارات را جمع آوری خواهند کرد و به مدیریت بحران کشور منعکس خواهند داد.

میرجلیلی افزود: با توجه به اینکه همه هم استانی‌ها می‌دانند که خراسان جنوبی، استان خشکسال است و ۲۰ سال درگیر خشکسالی حاد بوده که در زیر ساخت‌ها و چاه‌های کشاورزی تاثیر بسیار منفی داشته است، ولی این بارندگی‌ها و پروژه‌های آبخیزداری جدید که به دستور استاندار احداث شده است، بر اثربخشی کشاورزی خواهد افزود.

وی ادامه داد: این خشکسالی‌ها سبب شده که ما در طول این چند سال پوشش گیاهی خود را از دست بدهیم و در کنار آن نفوذ پذیری خاک هم کم شود و این دو علت سبب شده که با مقدار بارندگی بسیار کم هم رواناب و سیلاب در استان راه بیفتد.

میرجلیلی با بیان اینکه برآورد خسارات بیشتر در خصوص مزارع و باغات است، گفت: با توجه به هشدار‌ها و اخطاریه‌هایی که هواشناسی استان برای نیمه دوم فروردین صادر کرده است با دستور استاندار در فاز نخست امدادرسانی، ۷۴ تیم امدادی و عملیاتی از یکشنبه (۱۸ فروردین) در حالت آماده باش کامل قرار گرفته اند.

وی افزود: با توجه به تدابیر استاندارخراسان جنوبی و اعتبارات پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری استان و آبگیری سد‌ها شاهد برکات در محصولات کشاورزی استان خواهیم بود چراکه سد‌ها به نحو مطلوب آبگیری و سرریز شده اند، مانند سد نحرین طبس که دو بار سرریز کرد و سد‌های شمال استان آبگیری شدند که با ادامه روند بارش‌ها از وضعیت خشکسالی استان که ۲۰ سال درگیر آن بودیم تا حدودی بیرون آمده و خسارات خشکسالی‌های گذشته جبران و مرهمی بر درد کشاورزان و دامداران خواهد بود.

انتهای پیام/ب


آماده باش ۷۴ گروه امدادی در خراسان جنوبی

برچسب ها: سیل ، مدیریت بحران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.