خروجی سد کرخه شامگاه دوشنبه با ۶۰۰ مترمکعب در ثانیه کاهش، به یک هزار و ۸۰۰ مترمکعب در ثانیه رسیده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، ساعت ۲۰ امشب، دوشنبه، ورودی به سد کرخه ۲ هزار و ۱۰۰ و خروجی آن یک هزار و ۸۰۰ مترمکعب برثانیه بوده است.

در ساعت ۱۲ امروز نیز ورودی به سد کرخه ۲ هزار و ۲۴۰ و خروجی این سد ۲ هزار و ۴۰۰ مترمکعب درثانیه بود. حجم ذخیره این سد ظهر امروز ۶ میلیارد مترمکعب بوده که امشب به ۵.۹ میلیارد مترمکعب کاهش یافته است.

دبی خروجی سد کرخه که صبح روز ۱۲ فروردین ۹۵۶ متر مکعب برثانیه بود، از ظهر ۱۳ فروردین به ۲ هزار مترمکعب برثانیه افزایش یافته بود. خروجی این سد ۱۶ فروردین به ۲ هزار و ۲۰۰ مترمکعب برثانیه و در ۱۷ فروردین ماه به ۲ هزا رو ۵۰۰ مترمکعب درثانیه نیز افزایش یافت. بعد از آن تا امروز روی ۲ هزار و ۴۰۰ مترمکعب درثانیه ثابت مانده بود.

به گفته حکمی، مشاور مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان، متوسط خروجی سد کرخه در حالت عادی ۴۰۰ تا ۵۰۰ مترمکعب برثانیه بوده، اما در سال‌های اخیر بسیار کم بود و با توجه به خشکسالی طولانی در ۱۰ سال گذشته، برای نخستین بار که خروجی آن به ۱۵۰ مترمکعب برثانیه رسیده بود، با مشکل روبه رو شده بود.

آنطور که کارشناسان گفته اند ظرفیت عبوری رودخانه کرخه در سال‌های گذشته یک هزار مترمکعب برثانیه بوده که امسال به دلیل رسوب گذاری و دخل و تصرف ها، به حدود ۵۰۰ مترمکعب برثانیه رسیده و افزایش خروجی سد، آبگرفتگی روستا‌های بسیاری را به دنبال داشته، به طوری که حتی شهر اهواز را نیز امروز تحت تاثیر قرار داده است.

ورودی و خروجی سد دز به نسبت ظهر امروز که یک هزار و ۷۳۰ مترمکعب درثانیه بوده تغییری نداشته است. حجم آن نیز همچنان ۲.۴ میلیارد مترمکعب است.

همچنین ورودی به سد گتوند علیا در همین ساعت یک هزار و ۱۴۶ و خروجی آن ۹۰۴ مترمکعب درثانیه است که نسبت به صبح امروز کاهش نشان می‌دهد. ظهر امروز این سد یک هزار و ۱۳۶ مترمکعب درثانیه ورودی و یک هزار و ۳۷۹ مترمکعب درثانیه خروجی داشته و ذخیره آن ۴.۱ میلیارد مترمکعب است.

دبی کارون در اهواز نیز در ساعت ۲۰ امروز همچنان سه هزار و ۲۰۰ مترمکعب در ثانیه است.

انتهای پیام/گ

کاهش خروجی سد کرخه

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار