مدیر مجتمع پژوهشی ایران مرکزی وابسته به پژوهشکده علوم و فنون هسته‌ای گفت: محققان پژوهشکده علوم و فنون هسته‌ای سه دستاورد جدید را با روش کاملا بومی تولید کردند.

از دستاورد‌های جدید هسته‌ای در یزد رونمایی شدمدیر مجتمع پژوهشی ایران مرکزی وابسته به پژوهشکده علوم و فنون هسته‌ای در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ،گفت: همزمان با روز ملی فناوری هسته‌ای محققان پژوهشکده علوم و فنون هسته‌ای سه دستاورد جدید را با روش کاملا بومی تولید کردند.

وی با اشاره به رونمایی از دستاورد‌های جدید هسته‌ای در یزد، افزود: برای نخستین بار در کشور سوپر جاذب‌های بهداشتی به عنوان ماده اولیه پوشک نوزادان و بزرگسالان، بدون هیچ گونه حساسیتی از سوی محققان این مرکز تولید شد.

وی گفت: متاسفانه این محصول درکشور ما وارداتی است و بر اساس آمار‌ها روزانه ۱۶۰ تن سوپر جاذب بهداشتی در کشور نیاز است که حدود ۵۶۰ هزار دلار برای کشور هزینه در بر دارد که تولید انبوه و تجاری سازی این محصول، صرفه جویی ارزی به همراه خواهد داشت.

به گفته وی، تولید ژل سونوگرافی دیگر دستاورد این مجتمع است که در رادیو تراپی، نوار قلب و بویژه سونوگرافی کاربرد دارد.

مدیر مجتمع ایران مرکزی افزود: هشتاد درصد نیاز کشور به ژل سونوگرافی از طریق واردات تامین می‌شود که با تولید انبوه آن سالانه هفت میلیون و پانصد هزار دلار برای کشور صرفه جویی ارزی به همراه دارد.

سنسور‌های اندازه گیری رطوبت از دیگر دستاورد محققان مجتمع پژوهشی ایران مرکزی است که در بخش‌های صنعت و کشاورزی کاربرد دارد.

بگفته مدیر مجتمع پژوهشی ایران مرکزی، این سنسور‌ها که قادرند رطوبت اجسام را در بخش‌های مختلف بسنجد، مشابه خارجی ندارند.

وی افزود: این سنسور‌ها می‌توانند برای اندازه گیری میزان رطوبت خاک در بازه بیست تا صد در صد با دقت یک دهم مورد استفاده قرار گیرند.

انتهای پیام/ی

رونمایی از دستاوردهای جدید هسته ای در یزد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.