محسن دریالعل گفت: ۲۰ فروردین زمان مناسبی برای تحویل کاغذ نیست چرا که این کاغذ ها به نمایشگاه کتاب نمی‌رسد.

اعتراض یک ناشر از تحویل دیر هنگام  کاغذ از سوی وزارت ارشادمحسن دریالعل مدیر انتشارات روایت فتح و ساقی در خصوص  حضور این انتشارات در سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: انتشارات ساقی در حوزه هنر و رسانه و انتشارات روایت فتح در حوزه تاریخ شفاهی انقلاب و دفاع مقدس فعال هستند. در این دوره از نمایشگاه کتاب , ۱۱۵ اثر چاپ اولی انتشارات روایت فتح و ۱۰ اثر چاپ اولی انتشارات ساقی را به مخاطبان معرفی خواهیم کرد. در مجموع انتشارات روایت فتح با ۲۳۰ اثر و انتشارات ساقی با ۱۳۰ اثر در نمایشگاه کتاب حاضر خواهند بود.

دریالعل در خصوص مشکلات ثبت نام  برای نمایشگاه کتاب بیان کرد: بزرگ‌ترین مشکل ثبت نام‌ها، اعلام زمان قطعی غرفه‌ها است. این زمان بسیار دیر بوده و زمانی برای طراحی غرفه‌ها، تبلیغات و بسیاری از مسائل دیگر را نخواهیم داشت. هر سال نقشه غرفه‌های نمایشگاه کتاب یکسان است، ولی تا زمانی که مشخص نشود، نمی‌دانیم غرفه‌ها به چه صورتی است، ولی روند ثبت نام سیستمی بوده و مراحل خود را دارد.

مدیر انتشارات روایت فتح درخصوص مکان نمایشگاه کتاب گفت: برای این منظر دو نگاه داریم؛ مصلی مکانی مخصوص عبادت است و فضای نمایشگاهی ندارد، از طرفی شهر آفتاب دسترسی مناسب نداشته و فضای ویژه رفت و آمد در آن، مناسب نمایشگاه طراحی نشده است در حالیکه تجربه نشان داده برگزاری نمایشگاه کتاب در مصلی با استقبال و بازخورد بهتری روبه رو بوده، زیرا دسترسی بهتری دارد، اما اگر شرایط مناسب برای شهر آفتاب زودتر مهیا شود قطعا اتفاق خوبی در بلند مدت رخ می‌دهد.

دریالعل با اشاره به اینکه در جریان گرانی کاغذ بودیم، اظهار کرد: ما با وارد کننده‌های کاغذ کار می‌کنیم و از این رو در جریان گرانی کاغذ بودیم و این موضوع سبب شد تا خرید کاغذ را زودتر انجام دهیم که می‌توان گفت به مشکل جدی در این زمینه برنخوردیم و تا جایی که امکان داشت از کاغذ دولتی استفاده کردیم. وزارت ارشاد به ناشران گفته بود که در سامانه ثبت کاغذ دولتی ثبت نام کنند، ولی این موضوع با دو مشکل رو به رو بود؛ ابتدا باید همه مراحل کتاب انجام شده و کتاب به مرحله چاپ برسد و ما مجبور بودیم کتاب‌ها را دپو و بعد در سامانه ثبت نام کنیم.

وی ادامه داد: باید برای این موضوع نگاهی عاقلانه درنظر گرفت یعنی با توجه به تولیدات گذشته و برنامه ریزی‌های آتی انتشارات، به آن‌ها کاغذ تعلق گیرد. مشکل دوم این است که کاغذ‌ها، کاغذ تحریر سفید هستند و انتشارات ما فقط از کاغذ بالکی استفاده می‌کند. از طرفی به ناشران گفته شد که قبل از عید می‌توانند کاغذ‌های خود را دریافت کنند و فقط ۴۸ ساعت فرصت پرداخت هزینه آن را دارند که البته بسیاری از ناشران نمی‌توانند در این مدت کوتاه  مبلغ را واریز کنند و ممکن است سهمیه خود را از دست بدهند.

دریالعل در خصوص زمان تحویل کاغذ توسط وزارت ارشاد بیان کرد: گفته شده که در تاریخ ۲۰ فروردین کاغذ‌ها را تحویل بگیرید که البته ۲ روز نیز زمان می‌برد و ما فقط ۱۰ روز تا نمایشگاه کتاب فرصت داریم و این کاغذ‌ها به نمایشگاه کتاب نمی‌رسند از این رو وزارت ارشاد خیلی دیر به فکر کاغذ برای نمایشگاه کتاب افتاده است.

وی افزود: این موضوع مشکلات بسیاری را برای ناشران خصوصا ناشرانی که در حجم بالا تولید می‌کنند، به وجود می‌آورد. ما سعی کردیم با دپوی کاغذ این بحران را مدیریت کنیم که البته دپوی کاغذ، برای ما  بحران است، ولی در مجموع‌، موضوع به انتشارات‌های بزرگ و کوچک لطمه وارد می‌کند، انتشارات‌هایی که در حد متوسط هستند می‌توانند با مدیریت این بحران را مدیریت کنند.

دریالعل درخصوص پیش بینی خود از سی و دومین نمایشگاه کتاب گفت: فکر می‌کنم بسیاری از ناشران نتوانند کتاب‌های تجدید چاپ و کتاب‌های چاپ جدیدی بسیاری ارائه کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.