به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، بر اساس آخرین نظرسنجی گروه افکارسنجی پژوهشگاه که در بهمن ۱۳۹۷ با موضوع «سنجش ذائقه رسانهای مردم ایران» به صورت تلفنی انجام شده، ۶۳.۸ درصد پاسخگویان بیشتر سریالهای ایرانی و ۲۵.۲ درصد غالباً سریالهای خارجی تماشا میکنند. همچنین حدود ۶۸ درصد پاسخگویان سریال مورد علاقه خود را از طریق تلویزیون ایران، ۲۰ درصد از طریق دانلود از اینترنت و ۱۷.۳ درصد از طریق شبکههای ماهوارهای تماشا میکنند.
بر اساس نتایج بهدستآمده ژانر درام ((۶۸.۱ درصد) محبوبترین ژانر در سریالهای تلویزیونی نزد پاسخگویان این نظرسنجی بوده است. بعد از آن به ترتیب ژانرهای اجتماعی (۳۰.۹ درصد)، کمدی (۲۲.۲ درصد)، تاریخی و حماسی (۱۸.۹ درصد) و پلیسی و جنایی (۱۶.۸ درصد) بیشترین طرفدار را در بین پاسخگویان دارد.
در حوزه تولیدات فیلمهای سینمایی نیز ۶۲.۴ درصد پاسخگویان گفتهاند بیشتر مخاطب فیلمهای سینمایی ایرانی هستند. در طرف مقابل ۲۴.۷ افراد پاسخگو اظهار داشتند فیلمهای خارجی را به فیلمهای ایرانی ترجیح میدهند.
بر اساس یافتههای این نظرسنجی ۵۶ درصد از پاسخگویان، فیلمهای سینمایی مدنظر خود را از طریق تلویزیون ایران میبینند. ۲۶.۳ درصد افراد نیز اعلام کردند برای تماشای فیلمهای سینمایی اقدام به دانلود از اینترنت میکنند. از دیگر روشهایی که پاسخگویان برای تماشای فیلمهای سینمایی انتخاب کردهاند، به ترتیب خرید سیدی یا دیویدی (۲۰ درصد)، مراجعه به سالنهای سینما ((۱۵.۳ درصد) و فیلمهای پخش شده از شبکههای ماهوارهای (۱۴.۲ درصد)، قرار دارند.
همچنین همانند تولیدات سریالی، محبوبترین ژانر فیلم سینمایی در بین شهروندان ایرانی، ژانر درام با فراوانی ۶۴.۹ درصد است. بعد از این ژانر، پاسخگویان به ترتیب ژانرهای اجتماعی، کمدی، پلیسی و جنایی، تاریخی و حماسی را انتخاب کردند.
از دیگر موارد سنجیدهشده در این تحقیق، ذائقه موسیقیایی مردم ایران است که نتایج نشان میدهد اکثریت پاسخگویان ((۸۲.۹ درصد) اعلام کردند موسیقی داخلی گوش میدهند و تنها شش درصد افراد اظهار داشتند مخاطب موسیقی خارجی هستند. ۵۱.۳ درصد شهروندان ایرانی اعلام کردند برای تهیه موسیقی مدنظر خود اقدام به دانلود آن از اینترنت میکنند. سبک موسیقی سنتی نیز محبوبترین (۵۷.۹ درصد) سبک موسیقی در بین شهروندان ایرانی است. بعد از آن سبک پاپ ((۵۵.۸ درصد) و سبک محلی (۱۸.۶ درصد)، بیشترین میزان جذابیت را در بین پاسخگویان داشتهاند.
انتهای پیام/