به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک؛ یازده درصد جمعیت استان بالغ بر ۱۴۰ هزار نفر در سکونتگاههای غیر رسمی زندگی میکنند، این افراد جزئی از شهروندان هستند و باید از خدمات دستگاههای اجرایی بهرهمند باشند. ۱۰ تا ۱۵ درصد برنامههای دستگاههای اجرایی استان باید در سکونت گاههای غیررسمی اجرایی شود.
در جلسه هم اندیشی راه اندازی سراهای محله در سطح شهر اراک با حضور مدیران مناطق، کربلایی حسنی سرپرست و کارشناسان فرهنگی سازمان فرهنگی- اجتماعی و ورزشی شهرداری اراک در خصوص مکان یابی برای راه اندازی سراهای محله در سطح ۵ منطقه شهری بحث و تبادل نظر صورت پذیرفت و مقرر شد در اسرع وقت اقدامات لازم در این خصوص انجام پذیرد.
حمید کربلایی حسنی سرپرست سازمان فرهنگی- اجتماعی و ورزشی شهرداری اراک در گفتگو با خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اراک گفت: در طرح خانه محله قرار است هیئت امنایی از مردم همان محله تشکیل شود و شهرداری فقط بر کار خانه محله هر منطقه نظارت داشته باشد.
کربلایی حسنی ادامه داد: طرحهایی که قرار است در خانه محلهها انجام شود شامل: مشارکت اجتماعی شهروندان در امور شهر، آموزش قرآن، کتابخوانی، ورزش، اسباب بازی، رفاه و خدمات اجتماعی و... است.
دکتر منا عرفانیان سلیم دکترای برنامه ریزی و طراحی شهری گفت: باز آفرینی شهری یکی از نمودهای توسعه پایدار است و در تعریف آن باید گفت باز آفرینی شهری پایدار یک رویکرد شهری همه جانبه و چند سو نگر برای ارتقا کیفیت زندگی شهری است و سه مولفه اصلی آن همان سه مولفه اصلی پایداری یعنی محیط زیست، اجتماع و اقتصاد است. پس بافتهایی که دچار فقر شهری، هویتی و ناپایداری هستند، باید این سه خصیصه را برایشان درنظر گرفت تا در ارتقا کیفیت زندگی و ماندگاریشان توفیق پیدا کرد.
اهداف و وظایف سرای محله
ماده ۱: کلیات
با توجه به وظایف و نقش شهرداری در گسترش مشارکت و حضور شهروندان در عرصههای مختلف و سیاست محله محوری و در راستای تحقق مفاد بندهای ۲ و ۵ و ۷ مندرج در ماده ۷۱ قانون وظایف و تشکیلات شورای اسلامی کشور مصوب مجلس شورای اسلامی برای مهیا کردن شرایط و زمینههای قانونی، اجرایی و تشکیلاتی لازم در جهت شکل گیری مشارکت آگاهانه، معنادار، قاعدهمند و پایدار و استفاده بهینه مدیریت شهری از سرمایههای اجتماعی "دستورالعمل ساماندهی مشارکتهای اجتماعی " به شرح ذیل تصویب شد.
ماده ۲: اهداف
۱ - افزایش مشارکت مردمی در اداره شهر از طریق به کارگیری توانمندیها و ظرفیتهای مادی و معنوی آنان و استفاده مثبت از امکانات محلات
۲ -ایجاد یک رکن اجرایی در سطح محله متناسب با رکن مشورتی و نظارتی شورایاری
۳ -افزایش اعتماد و ارتباط متقابل بین شهرداری و ساکنین محلات
۴ -تطابق هر چه بیشتر تصمیمات، برنامهها و فعایتهای شهرداری با خواستهها و مطالبات اصلی و مهم مردم
۵ -تلاش در جهت احیاء و برجسته سازی هویت و جایگاه محلهای
۶ -افزایش همکاری مشترک شهروندان و شهرداری در انجام فعالیتهای مختلف فرهنگی، اجتماعی و رفاهی
ماده ۳: اعضاء کمیته ساماندهی مشارکتهای اجتماعی محله
۱ -اعضای اصلی شورایاری محله (هفت نفر)
۲ -دو نفر از مسئولین کارگروههای تخصصی- مردمی (موضوع ماده شش این دستورالعمل) به انتخاب شورایاری محله
۳ -یک نفر نماینده سازمانهای دولتی یا عمومی که در سطح محله به شهروندان خدمت رسانی میکنند (در صورت وجود)
۴ -نماینده شهرداری به انتخاب شهردار ناحیه
۵ -نمایندگان داوطلب و سازمان مردمی محلی دارای مجوز (شامل خیریه ها، مساجد و سازمانهای مردم نهاد) این کمیته در این دستورالعمل به اختصار (هیات امنای محله) نامیده میشود.
تبصره ۱: جلسات هیات امنای محله با حضور حداقل نصف به اضافه ۱ نفر از اعضای آن تشکیل شده و رسمیت خواهد داشت.
تبصره ۲: رئیس هیات امنای محله میتواند حسب مورد سایر مسئولین کارگروههای تخصصی را بدون حق رای به جلسات دعوت نماید.
تبصره ۳: دبیر شورایاری محله رئیس هیات امنای محله میباشد.
ماده ۴: وظایف و اختیارات هیات امنای محله
۱ -انتخاب مدیر محله و بازرس
۲ -کمک به پیشبرد وظایف و مسئولیتهای مدیریت محله
۳ -بستر سازی برای جلب مشارکت ساکنان محلهای در عرصههای فرهنگی و اجتماعی
۴ -کمک به ارتقای فعالیتهای کارگروههای تخصصی- مردمی
۵ -بررسی و تصویب برنامهها و نحوه اجرای وظایف مدیریت محله
۶ -شناسایی ظرفیتها و توانمندیهای مردمی در مقیاس محله
۷ -تلاش برای جلب مشارکت فعال و همکاری سایر نهادها و دستگاههای ذیربط محلهای
ماده ۵: وظایف قابل واگذاری از طرف شهرداری به هیات امنای محله
۱ -اداره واحدهای مربوط به سلامت، امور ورزشی، تفریحی، آموزشی، فرهنگی، مذهبی و کتابخانهها در مقیاس محله
۲ -مشارکت در کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی در محله
۳ -شناسایی و کمک به گروههای آسیب پذیر محله
۴ -مشارکت در حفظ و ارتقای زیباسازی محله
۵ -مدیریت و ساماندهی امور مربوط به مدیریت بحران در مقیاس محله و سازماندهی و مشارکت شهروندان در مدیریت بحران
۶ -مشارکت در حفظ و بهره برداری آثار قدیمی محله
۷ -نظارت بر اجرای سند توسعهای محلهای و نیاز سنجی و امکان سنجی اجرای فعالیتهای مختلف شهرداری در مقیاس محله
۸ -مشارکت و همکاری در آموزش و افزایش سطح آگاهی شهروندان
تبصره ۱: وظایف مذکور در این ماده به تدریج و براساس قراردادهای منعقده بین شهرداری
ناحیه و هیات امنای محله به آن واگذار میشود فرم قرارداد تیپ و ضوابط اجرایی مربوط توسط معاونت مالی و اداری شهرداری تدوین و پس از تصویب ستاد راهبری (موضوع ماده نه این دستورالعمل) به شهرداریهای نواحی ابلاغ میشود تا مدیر محله براساس آن اقدام نماید.
تبصره ۲: کارکنان واحدهایی که به هیات امناء واگذار میگردد و همچنین کارکنانی که در آینده برای انجام وظایف واحدها به کار گرفته میشوند طرف قرارداد مدیریت محله و تابع قانون کار خواهند بود.
ماده ۶: کارگروههای تخصصی- مردمی
در هر محله کارگروههای تخصصی در موضوعات ذیل از بین افراد صاحب صلاحیت تشکیل میشود.
۱ -کارگروه اجتماعی، آموزشی و توانمندسازی
۲ -کارگروه سلامت و محیط زیست
۳ -کارگروه فرهنگی و هنری
۴ -کارگروه مدیریت بحران و ایمنی
۵ -کارگروه ورزشی و اوقات فراغت
۶ - کارگروه امور خدماتی و رفاهی
شرایط و تعداد اعضاء و مراحل انتخاب اعضای کارگروهها و وظایف آنها مشترکاً توسط ستاد هماهنگی شورایاری محلات و کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای اسلامی شهر، تهیه و جهت اجرا ابلاغ میگردد.
ماده ۷: ساختار اجرایی
اجرا و نظارت بر وظایف واگذار شده به هیات امناء در هریک از محلات شهر از طریق ساختار ذیل انجام میشود.
۱ -مدیر محله
۲ -بازرس
۳ -کارگروههای تخصصی
الف) مدیر محله
هیات امناء برای اجرای امور محوله، فردی را از بین دو نفر صاحب تخصص و دارای تجربه لازم اجرایی با حداقل سطح تحصیلات کارشناسی که توسط شهردار ناحیه معرفی میگردند، به عنوان مدیر محله برای ۲ سال انتخاب و با حکم رئیس هیات امناء منصوب مینماید. انتخاب مجدد مدیر محله با تایید هیات امناء بلامانع و براساس این دستورالعمل، وی مسئولیت اجرای وظایف محوله به هیات امناء را بر عهده دارد.
عزل مدیر توسط هیات امناء امکان پذیر است و برای انتخاب مدیر جدید، شهردار ناحیه دو نفر را مجدداً معرفی خواهد کرد. اگر انتخاب مدیر از بین افراد معرفی شده توسط هیات امناء میسر نباشد، ستاد راهبری منطقه در این خصوص تصمیم گیری میکند.
مدیر محله نمیتواند کارمند دولت یا شهرداری باشد.
ب) بازرس
هیات امنای محله برای انجام امور بازرسی مربوط به مدیریت محله، فردی صاحب صلاحیت را به عنوان بازرس از بین افراد صاحب تخصص و دارای تجربه لازم اجرایی با حداقل سطح تحصیلات کارشناسی به مدت ۲ سال انتخاب مینماید. پیشنهاد فرد مذکور از طریق دبیر شورایاری محله انجام میپذیرد.
ج) محل استقرار
مدیریت محله در سرای محله استقرار خواهد یافت و توسط مدیر محله اداره میگردد.
تبصره ۱: آئین نامهی مالی، اداری و معاملاتی مدیریت محله متناسب با وضعیت محله و با لحاظ مفاد مندرج در تبصره ماده ۵ و ماده ۱۰ به تصویب هیات امناء میرسد.
تبصره ۲: بودجه سالانه مدیریت هر محله با پیشنهاد مدیر محله به تصویب هیات امناء میرسد. بودجه مذکور از محل درآمد واحدهای تحت پوشش مدیریت محله و از ارائه خدمات مختلف تامین میشود.
تبصره ۳: پرداخت هر گونه حق الزحمه به مدیر محله، کارکنان و اعضای هیات امناء، از سوی شهرداری بابت فعالیتهای انجام شده ممنوع است. شهرداری هیچ گونه تعهد استخدامی و مالی به مدیر محله، کارکنان و هیات امنای محله نخواهد داشت.
تبصره ۴: مدیر محله میتواند برای اداره واحدهای تحت پوشش خود، اقدام به انتخاب هیات مدیره افتخاری نماید. اعضای هیات مدیره میبایست دارای تجربه لازم اجرایی و حداقل سطح تحصیلات کارشناسی باشند.
حمید کربلایی حسنی سرپرست سازمان فرهنگی- اجتماعی و ورزشی شهرداری اراک با اشاره به این نکته که شفیعی شهردار اراک گفته هر آنچه که شهروندان در خصوص اقدامات و فعالیتهای شهرداری باید بدانند، در سامانه عیان درج شود، گفت: از جمله مواردی که قرار است در سامانه عیان در دسترس شهروندان قرار بگیرد: شفاف سازی مواردی مانند اسناد ، مجوزها، مستندات قانونی، مزایده و مناقصه است.
کربلایی حسنی افزود: در حال مطالعه و بررسی این سامانه هستیم و امیدواریم تا یک ماه آینده سایت عیان راه اندازی شود.
انتهای پیام / م