رئیس پلیس فتا فرماندهی استان مرکزی به شهروندان هشدار داد برای کمک به سیل زدگان مراقب دام کلاهبرداران باشید و تنها به شماره حساب‌های اعلام شده کمک‌های خود را ارسال کنید.

دام پهن کلاهبرداران در هنگام کمک به سیل زدگانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک؛ سرهنگ احسان آنقی رئیس پلیس فتا فرماندهی استان مرکزی گفت: به دنبال حادثه وقوع سیل در کشور شاهد فعالیت کلاهبردارانی هستیم که به همراه متن‌ها و تصاویر دلخراش، شماره حساب‌هایی را به عنوان کمک به آسیب دیدگان سیل اخیر اعلام می‌کنند، به طوری که شاید بتوان گفت تعداد شماره حساب‌های موجود از تعداد آسیب دیدگان بیشتر شده است.

آنقی ادامه داد: مجرمان با عناوین مختلف از جمله کمک برای خرید لوازم اولیه اقدام به درج شماره حساب‌های بانکی در شبکه‌های اجتماعی کرده و پس از مدتی اقدام به برداشت از حساب و سرقت وجوه واریزی می‌کنند.

وی افزود: شهروندان توجه داشته باشند تنها به شماره حساب‌های رسمی و اعلام شده از طریق رسانه ملی و خبر گزاری‌های معتبر کمک‌های خود را ارسال کرده و به دیگر شماره حساب‌هایی که مورد تایید نیست توجه نکرده و موضوع را سریعا به پلیس اعلام کنند.

رئیس پلیس فتا فرماندهی استان مرکزی گفت: هنگام پرداخت وجه به صورت اینترنتی، حتما به سایت اصلی مراجعه کرده و برای این کار به جای استفاده از لینک‌های ارسالی از سوی دیگران، خود شخصا آدرس را وارد کنید.

وی ادامه داد: همشهریان به شایعاتی که از طریق شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود، توجه نکنند چرا که شایعه پراکنان تنها به قصد تشویش اذهان عمومی و ایجاد رعب و ترس اقدام به انتشار اینگونه اقدامات می‌کنند.

این مقام انتظامی گفت: با توجه به وقوع حوادث طبیعی و هشدار‌های هواشناسی در خصوص امکان وقوع سیل در برخی نقاط کشور با توجه به گستردگی فضای‌مجازی و امکان اظهار نظر هر شخص با هر نوع تخصص موجب شده تا شایعات بسیاری دراین زمینه را در فضای مجازی شاهد باشیم.

آنقی افزود: بسیاری از اخبار فضای مجازی در خصوص وقوع سیل در برخی شهر‌ها کذب بوده و تولیدکنندگان این اخبار تنها با هدف بالابردن تعداد مخاطبین کانال و سایت خود دست به ایجاد و انتشار این شایعات می‌زنند.

وی گفت: افرادی که اقدام به پخش مطالب کذب و دروغین در سطح جامعه کنند برابر ماده ۱۸ قانون جرائم رایانه‌ای به حبس از ۹۱ روز تا ۲ سال زندان، یا جزای نقدی از پنج تا ۴۰ میلیون ریال و یا هردو محکوم خواهند شد.

رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان مرکزی همچنین افزود: برابر قانون هر کس به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی به وسیله سیستم رایانه یا مخابراتی اکاذیبی را منتشر نماید یا در دسترس دیگران قرار دهد یا با همان مقاصد اعمالی را برخلاف حقیقت، رأساً یا به عنوان نقل قول، به شخص حقیقی یا حقوقی یا مقام‌های رسمی به طور صریح یا تلویحی نسبت دهد، اعم از این که از طریق یاد شده به نحوی از انحاء ضرر مادی یا معنوی به دیگری وارد شود یا نشود، افزون بر اعاده حیثیت به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج تا ۴۰ میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

انتهای پیام / م

شایعه پراکنان برابر قانون مجازات می شوند

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار