رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آران و بیدگل از شناسایی و کشف یکی از کهن ترین مرکزهای تولید سنگ های آسیاب و عصارخانه در ابوزیدآباد از توابع این شهرستان خبر داد.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،مجید نوری رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آران و بیدگل تشریح کرد: این مرکز تولیدی تاریخی در دامنه کوه‌های یخاب ابوزیدآباد در ارتفاع یکهزار و ۶۰۰ متری از سطح دریا شناسایی و کشف شده است.
وی افزود: بررسی‌های باستان شناسانه در مورد پیشینه این محدوده تاریخی در جریان است و پس از پایان کارشناسی در آینده نزدیک به اطلاع مردم خواهد رسید.

به گفته رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آران و بیدگل، عصارخانه در شهر‌های قدیم ایران به آسیاب‌های مخصوصی گفته می‌شد که از آن‌ها برای خرد کردن چیزهایی، چون سنگ، کنجد، پنبه دانه، زردچوبه، فلفل، غوره و کرچک استفاده می‌شد.

عصارخانه عبارت از محوطه‌ای بود، در میان آن دو قطعه از سنگ‌های آسیاب گرد بر روی هم که از یک سو با اهرمی به اسب، گاو، الاغ، شتر یا قاطر وصل می‌شد و با حرکت حیوان به صورت دورانی، سنگ بالایی آسیاب نیز حرکت می‌کرد و مواد موجود بین سنگ‌ها در نتیجه آن نرم و آسیاب می‌شدند.

انتهای پیام/م

 

در آران و بیدگل کهن ترین مرکز تولید سنگ های آسیاب کشف شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.