در جریان اظهارات وزیر نیرو در مجلس، لاریجانی از وی خواست تا برنامه‌ای برای لایروبی بستر رودخانه‌ها به مجلس ارائه کند.


هواشناسی در بهمن ماه شرایط بارندگی در سال جدید را نرمال اعلام کرد/ دستور لاریجانی به وزیر نیرو برای تدوین برنامه‌ای برای لایروبی رودخانه‌هابه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، رضا اردکانیان وزیر نیرو در صحن علنی امروز (یکشنبه ۲۵ فروردین ماه) و در جریان بررسی موضوع خسارت‌های سیل اخیر گفت: شدت بارش، طول بارش و وسعت بارندگی در وقوع سیل بسیار مهم هستند که طی سه هفته گذشته ترکیب این سه عامل موجب بروز شدیدترین، طولانی‌ترین و پهناورترین سیل در کشور شد.

وی با اشاره به اینکه میزان بارندگی در دو هفته اول فروردین سال ۹۷ سه میلی متر بود، افزود: میزان بارندگی در دو هفته اول فروردین ماه امسال ۵۷ میلی متر شد و این یعنی ۱۹ برابر سال گذشته بارندگی در کشور داشتیم.

اردکانیان تأکید کرد: اگر برخی نظریه‌ها درباره تغییر اقلیم تأیید شود امکان دارد ما خشکسالی‌های شدید و ترسالی‌های شدیدی در کشور داشته باشیم لذا باید با ایجاد آمادگی حداکثر استفاده را از دوران ترسالی داشته باشیم هرچند خسارت‌های مصیبت‌بار جانی، مالی و روحی وارد شده، اما نباید فراموش کرد در این مدت ۴۰ تالاب کشور از ۴۰ تا ۱۰۰ درصد سیراب شده و ۱۰۰ سد کشور هم از نظر آبی تأمین شده است.

وزیر نیرو افزود: حتی مشکل ریزگرد‌ها که کانون آن در داخل کشور بود و موضوع تولید برق هم به موجب این بارش حل شده است به هر تقدیر ما باید هر مقدار امکانات و تجهیزات مورد نیاز را فراهم کنیم تا پیش بینی‌ها دقیق‌تر شده و میان پیش بینی و هشدار تفکیکی ایجاد کنیم یعنی سازمان هواشناسی باید تجهیز شود.

وی با بیان اینکه پیش بینی‌ها توسط سازمان هواشناسی هر سه ماه انجام می‌شود، گفت: بر اساس آخرین پیش بینی که در روز ۲۹ بهمن ماه سال ۹۷ انجام و در شورای عالی آب مطرح شد در سه ماهه اسفند، فروردین و اردیبهشت شرایط از لحاظ بارشی نرمال بوده و حتی تنها در زمان هشدار احتمال وقوع سیل مطرح می‌شود که ما در دو روز مدت زمان میان فرصت هشدار تا وقوع سیل اقدامات سریع را انجام دادیم.

اردکانیان اظهار کرد: رئیس جمهور بعد از وقوع این سیل دستور تشکیل هیئت ویژه بررسی و تدوین گزارش ملی سیلاب را ارائه کرد که ما بعد از رد شدن از بحران کنونی به این موضوع سریعا خواهیم پرداخت تا مدیریت زیرساخت‌ها، شهرسازی، جنبه محیط زیست، اقتصاد سیل و... را بررسی کنیم.

وزیر نیرو با تأکید بر اینکه ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان خسارت به تأسیسات آبی کشور وارد شده است، گفت: از ۲ هزار و ۳۵۲ روستایی که قطع برق داشتند، اکنون تنها ۳۵ روستا برق ندارد که در حال اقدام است و ۳ هزار و ۷۸۸ روستا هم که با قطعی آب مواجه شده‌اند توانسته‌ایم مشکلات را حل کرده و اکنون تنها ۱.۵ درصد این روستا‌ها دارای مشکل هستند.

وی اظهار کرد: تا سال ۱۴۰۰ باید تمام ۷۵ هزار کیلومتر رودخانه مهم کشور را از نظر حریم و بستر و لایروبی مورد بررسی و اقدام قرار دهیم.

اردکانیان در ادامه در پاسخ به سوال لاریجانی درباره اینکه بر اساس پیش بینی بهمن ماه درباره بارندگی‌ها شما چه تصمیماتی اتخاذ کردید، گفت: شرایط توسط هواشناسی نرمال اعلام شد، اما بر اساس بارش‌های ایجاد شده ما مدیریت مخازن را آغاز کردیم.

لاریجانی رئیس مجلس بعد از اظهارات اردکانیان وزیر نیرو خطاب به وی تأکید کرد: با توجه به ادامه ترسالی شما باید یک برنامه مشخص درباره لایروبی بستر رودخانه‌ها تدوین و به مجلس ارائه کنید تا بتوانیم راه‌های اساسی را برای حل مشکل پیدا کنیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار سیاسی ، سیل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار