خانوی گفت: قاچاقچیان کوچه مروی به شدت نفوذ دارند، می‌توانند شماره مدیر کل سازمان غذا و دارو را پیدا و او را تهدید کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، مهناز خانوی مدیر کل اداره امور فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو در نشست خبری هفتمین همایش مکمل‌های غذایی و ورزشی و چهارمین سمپوزیم پایش سلامت مکمل‌های رژیمی اظهار کرد: سازمان غذا و دارو با نگاه بهبود سلامت جامعه در این قبیل همایش‌ها ورود می‌کند.

واردات مکمل‌ها در سال ۹۷ به نصف رسید

وی ادامه داد: سال گذشته در بحث واردات و تولید با چالش‌هایی رو به رو بودیم و بر اساس آمار سال ٩٧ شرایط مناسبی برای تولیدکنندگان مکمل‌ها بوده است و واردات مکمل‌های تغذیه‌ای در سال گذشته به نصف رسیده و واردات ماده اولیه بیش از ٢ برابر شده است، یعنی واردکنندگان و تولیدکنندگان به تولید روی آورده بودند.

فروش ٨ هزار میلیارد ریالی مکمل‌های تغذیه‌ای

مدیر کل اداره امور فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو با اشاره به رقم واردات و تولید مکمل‌های تغذیه‌ای بیان کرد:  ١۵٠٠ میلیارد ریال مبلغ واردات و بیش از ٨ هزار میلیارد ریال فروش مکمل‌های تغذیه‌ای بوده است.

خانوی افزود: پیش بینی می‌کنیم که سال ۹۸ شرایط بسیار مناسبی برای تولیدکنندگان باشد و ما باید به تولید با کیفیت نگاه جدی داشته باشیم، در این راستا پیش‌تر استاندارد و گمرک بر واردات ماده اولیه نظارت داشت، اما اکنون سازمان غذا و دارو در این حوزه ورود کرده است و نظارت بر ماده اولیه مکمل‌ها اکنون این تبدیل به یک سیاست کلی شده است.

ایجاد اداره ظارت بر عرضه مکمل‌ها از ۲ ماه قبل

خانوی گفت: باید کاری کنیم جوانان بدانند مصرف خودسرانه مکمل عوارض جبران ناپذیری دارد و در کنار آن نظارت را تقویت کنیم و در این راستا اداره نظارت بر عرضه مکمل‌ها از ۲ ماه قبل ایجاد شده است.

مدیر کل اداره امور فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان درباره قاچاق مکمل‌های تغذیه‌ای اظهار کرد: برای پیشگیری از قاچاق و تقلب برچسب اصالت ایجاد شد و مردم باید از اعتبار برچسب اطمینان حاصل کنند و برچسب را خراش دهند و کد آن را در سامانه ttac بررسی کنند.

وی با اجباری شدن نصب برچسب اصالت بر روی مکمل‌های ایرانی گفت: پیش از این مکمل‌ها وارداتی دارای برچسب اصالت بودند، اما از سال ٩٨ مکمل‌های ایرانی نیز باید برچسب اصالت داشته باشند.

خانوی افزود: بحث تبلیغ و فروشنده دو رکن مهم در حوزه قاچاق هستند و ما از مردم می‌خواهیم که مکمل‌های تغذیه‌ای و ورزشی را از داروخانه‌ها تهیه کنند.

مدیر کل اداره امور فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو با اشاره به ممنوعیت فروش مکمل‌ها در سایت‌ها و فضای مجازی گفت: تبلیغات و فروش مکمل‌ها در هر سایتی و صفحه مجازی و شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام ممنوع است و فقط باید مکمل‌ها را از داروخانه به صورت حضوری تهیه کرد و از مردم خواهش می‌کنیم از مراکز غیر مجاز مکمل تهیه نکنند.

خانوی درباره فروش و عرضه مکمل‌های قاچاق در کوچه مروی گفت: ما یک سازمان هستیم و به تنهایی برای مقابله با قاچاق و تقلب نمی‌توانیم کار پیش ببریم، به عنوان مثال همکاران ما یک بار برای تور بازرسی وارد کوچه مروی شدند و از همان دقیقه اول تلفن من مدام زنگ‌های مشکوک میخورد و من تهدید می‌شدم و بلافاصله تمام پاساژ‌ها تعطیل شدند و تقصیر را گردن یک کودک در مغازه‌ها می‌انداختند.

مدیر کل اداره امور فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو ادامه داد: قاچاقچیان کوچه مروی به شدت نفوذ دارند طوری که به راحتی شماره مدیر کل سازمان غذا و دارو را پیدا و او را تهدید می‌کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار