به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، نگهداری سمند کمهزینه نیست، اما نکته مثبتش اینجاست که قطعات و لوازم آن را هرجا بخواهید میتوانید پیدا کنید. به خصوص که علاوه بر خودروهای شخصی، تاکسیهای سمند هر جایی پیدا میشوند. همین موضوع باعث میشود مشتری برای قطعات و تعمیرات سمند بالا باشد و بر همین اساس اکثر مکانیکیها قطعات و امکانات لازم برای تعمیر سمند را دارند.
هزینه نگهداری سمند مثل تعویض روغن و فیلترها حدود ۱۵۰ هزار تومان خرج روی دستتان میگذارد. قیمت لاستیکهای موجود در بازار بسته به ایرانی یا خارجی بودنشان بین ۶۰۰ هزار تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان متفاوت است. برای باتری سمند باید حدود ۳۰۰ هزار تومان هزینه کنید و تعویض کیت کلاچ آن حدود ۷۵۰ هزار تومان خرج دارد. همچنین باید هر چند وقت یک بار حدود ۱۸۰ هزار تومان برای هر جفت لنت ترمز هزینه کنار بگذارید. از قطعات و هزینه تعمیرات که بگذریم، خود بیمه شخص ثالث میتواند برایتان یک کابوس باشد. چراکه هر سال باید حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برای بیمه شخص ثالث و حدود ۷۰۰ هزار تومان برای بیمه بدنه هزینه کنید.
بیمه شخص ثالث سمند؛ یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان
برای خرید بیمه شخص ثالث سمند باید حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان هزینه کنید. البته این در صورتی است که بیمه نامه قبلی شما شامل تخفیف نباشد و تا به حال برای خسارت جانی یا مالی از بیمه شخص ثالث خود استفاده نکرده باشید. اگر تخفیف بیمهنامه قبلی داشته باشید هزینه بیمه جدید برای شما کمتر خواهد بود. همچنین این هزینه برای پوشش پایه است که تنها تا سقف ۹ میلیون تومان خسارت پرداخت میکند. اگر خودرو شما تاکسی باشد هزینه بیمه شخص ثالث سمند برایتان حدود دو میلیون تومان تمام خواهد شد. البته در صورت تمایل میتوانید سراغ بیمه شخص ثالث شش ماهه بروید که برای خودروهای شخصی یک میلیون تومان و برای تاکسیها یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است. استفاده از این مدل بیمهنامهها توصیه نمیشود چراکه به هر صورت بعد از شش ماه مجددا باید بیمه شخص ثالث خود را تمدید کنید. با این کار صرفا هزینه بیمه شما افزایش پیدا میکند.
بیمه بدنه سمند؛ ۶۰۰ هزار تا یک میلیون تومان
رای ماشینتان بیمه بدنه هم بگیرید. در این صورت اگر در تصادف شما مقصر باشید، هزینه خسارت ماشین خودتان را هم میتوانید از بیمه دریافت کنید. بیمه بدنه برای خودروهای لوکس بالای ۱۵۰ میلیون تومان اهمیت بیشتری پیدا میکند. چراکه اگر تصادف کنید و مقصر نباشید، بیمه شخص ثالث ماشینی که با شما تصادف کرده، تنها یک سوم خسارت وارد شده به ماشین شما را پرداخت خواهد کرد و مابقی آن را باید از بیمه بدنهتان هزینه کنید. در مورد سمند با توجه به اینکه شامل حال این مورد نمیشود شاید بیمه بدنه جذابیت کمتری داشته باشد. به هر صورت اگر تمایل به خرید بیمه بدنه دارید، بهتر است بیمه بدنهتان را از همان شرکت بیمهای بخرید که بیمه شخص ثالث خود را از آن خریداری کردهاید. چراکه اغلب شرکتها بیمهای برای کسانی که بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه را با هم خریداری کرده باشند، تخفیف قائل میشوند. هزینه بیمه بدنه یک ساله برای سمند با توجه به شرکت بیمهای و پوششهایی که دارد بین ۶۰۰ تا یک میلیون تومان متفاوت است.
لنت ترمز سمند؛ ۱۶۰ تا ۳۶۰ هزار تومان
سری که مکانیکیها بزنید، میبینید قیمت لنت ترمز برای چرخ عقب سمند تقریبا ۱۸۰ هزار تومان است. این رقم برای لنت ترمز چرخ جلو حدود ۱۷۰ هزار تومان تمام میشود. مثلا لنت ترمز چرخ عقب سمند مدل GOLD در حال حاضر ۱۸۵ هزار تومان فروخته میشود. البته مدل با ABS آن ۱۹۰ هزار تومان است. لنت ترمز چرخهای جلو مدل GOLD ارزانتر و ۱۷۵ هزار تومان هزینه دارد. لنت ترمز چرخ عقب PHC-VALEO مدل بدون ABS حدود ۲۰۰ هزار تومان هزینه دارد. همین برند لنت ترمز چرخ جلو را ۲۱۰ هزار تومان عرضه میکند. البته باید توجه داشته باشید که این لنتها ضمانت شش ماهه بیمه ایران هم دارند.
علاوه بر این میتوانید سراغ لنت ترمز چرخ جلو TEXTAR شرکتی ایساکو بروید که ۱۷۰ هزار تومان فروخته میشود. البته لنت TEXTAR اصل فراسنه را باید ۳۷۰ هزار تومان بخرید. همین برند لنت ترمز را ایساکو با قیمت شرکتی ۱۷۵ هزار تومان عرضه میکند و بدون ABS است. علاوه بر این لنت ترمز چرخ عقب با ABS مدل شرکتی ایران خودرو ۱۵۵ هزار تومان فروخته میشود. همچنین برای چرخهای جلو میتوانید سراغ لنت ترمز شرکتی ایران خودرو بروید که هر جفت آن ۱۶۰ هزار تومان قیمت دارد.
باتری سمند؛ ۲۱۰ تا ۴۲۰ هزار تومان
باتری مناسب برای سمند باید دست کم ۶۰ آمپری باشد. مناسبترین گزینه برای سمند باتریهای ۶۶ و ۷۴ آمپری است، اما اگر سیستمهای جانبی روی ماشینتان نصب کردهاید یا در مناطق گرمسیر زندگی میکنید و کولر ماشین را زیاد روشن میکنید، بهتر است سراغ آمپرهای بالاتر بروید. باتریهای ۶۶ آمپری هندل در بازار ۳۸۰ هزار تومان قیمت دارند و اگر سراغ باتری ۷۴ آمپری بروید باید ۴۳۰ هزار تومان هزینه کنید. باتریهای ۶۶ و ۷۴ آمپری کابوک به ترتیب ۳۳۰ و ۳۷۰ هزار تومان فروخته میشوند. باتری ۶۶ آمپری سهند ۳۳۰ هزار تومان و مدل ۷۴ آمپری آن ۳۷۰ هزار تومان قیمت دارد. باتریهای واریان ارزانتر هستند و مدلهای ۶۶ و ۷۴ آمپری آن به ترتیب ۳۸۰ و ۳۱۰ هزار تومان فروخته میشوند. برند دیگر پرطرفدار باتری در ایران باطریهای فالکون است که ۶۶ آمپری آن ۴۶۰ هزار تومان و ۷۴ آمپری آن ۵۲۰ هزار تومان فروخته میشود.
لاستیک سمند؛ هر جفت ۶۰۰ هزار تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان
لاستیک مناسب برای چرخهای سمند، لاستیک سایز ۱۵ است. به طور کلی زانتیا، سمند، دنا و تندر ۹۰ و ... رینگهای بزرگی دارند و برای همین لاستیک سایز ۱۵ لازم دارند. قیمت لاستیکهای با کیفیت سایز ۱۵ به دو میلیون تومان میرسد. مثلا لاستیک بلک لاین فرانسه سایز ۱۵ با پهنای ۲۰۵ میلیمتر دو میلیون تومان قیمت دارد.
لاستیک سایز ۱۵ جیتی ساخت انگلیس یک میلیون و ۹۰۰، ساخت آلمان یک میلیون و ۷۵۰ و ساخت ژاپن یک میلیون و ۴۷۰ هزار تومان است. تفاوت آنها علاوه بر تکنولوژی و مواد ساخت، در پهنای لاستیک هم هست. علاوه بر این لاستیکهای یوکوهاما ژاپنی یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قمیت دارند و ساخت کره آنها با قیمت یک میلوین و ۲۰۰ هزار تومان فروخته میشود. اینها همه لاستیکهای گران و باکیفیتی هستند که دست کم ۹۰ هزار کیلومتر برای شما کار خواهند کرد.
در بین لاستیکهای سایز ۱۵ با کارکرد مفید ۸۰ هزار کیلومتر لاستیکهای تیگار از همه گرانقیمتتر هستند. لاستیک تیگار کرهای با پهنای ۱۹۵ میلیمتر یک یملیونو و ۳۵۰ هزار تومان است و پهنای ۲۰۵ میلیمتری آن یک میلیون و ۴۵۰ هزار تومان فروخته میشود. در بین این لاستیکها با عمر مفید ۸۰ هزار کیلومتری، لاستیک تریانگل تایوانی از همه ارزانتر است و ۷۰۰ هزار تومان قیمت دارد. البته باید به کیفیت آن شک کرد.
اگر سراغ لاستیکهای ایرانی سایز ۱۵ را بگیرید، اکثر آنها عمر مفیدی ۶۰ هزار کیلومتری دارند. گرانترینشان هم کویرتایر است که پهنای ۱۸۵ میلیمتری ان ۸۰۰ هزار تومان، پهنای ۱۹۵ میلیمتری آن ۹۶۰ هزار تومان و پهنای ۲۰۵ میلیمتری آن یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان فروخته میشود. بعد از آن یزد تایر است که با پهنای ۱۹۵ میلیمتری ۶۰۰ هزار تومان قیمت دارد. البته پهنای ۲۰۵ میلیمتری آن را ۶۵۰ هزار تومان میفروشند. لاستیکهای ساز ۱۵ بارز با پهنای ۱۸۵ میلیمتر ۵۱۰ هزار تومان فروخته میشوند. ارزانترین لاستیک سایز ۱۵ که میشود پیدا کرد لاستیک ایران تایر است که با قیمت ۴۰۰ هزار تومان فروخته میشود.
روغن موتور سمند؛ ۷۷ تا ۱۲۰ هزار تومان
روغن موتور مناسب برای سمند از نظر ویسکوزیته یا غلظت که به اختصار به آن SAE میگویند، (۲۰ W ۵۰) است. البته اگر در مناطق خیلی سردسیر زندگی میکنید، از روغن موتور با ویسکوزیته (۱۰ W ۴۰) استفاده کنید. در شاخص SAE عدد اول قبل از حرف W. نشان دهنده گرانروی روغن موتور در دمای پایین فصل زمستان است و هرچقدر این عدد کوچک باشد روغن موتو رقیقتر است یا به اصطلاح گرانروی پایینتری دارد. این عدد نقش مهمی در استارت اول در روزهای سرد زمستان دارد. عدد دوم بعد از حرف W. نشان دهنده غلظت روغن موتور در درجه حرارتهای بالا است و هرچه این عدد بزرگتر باشد غلظت روغن موتور بالاتر و یا به اصطلاح سنگینتر است. برای مثال اگر شما در شهری مثل اهواز زندگی میکنید که دمای هوای آن ممکن است تا ۴۰+ درجه سانتی گراد افزایش پیدا کنید پس بهتر است روغن موتوری انتخاب کنید که با توجه به گرمای هوا و گرمای داخلی موتور خاصیت روانکاری خود را از دست ندهد.
نکتهای که باید در مورد شاخص API بدانید این است که این شاخص از حروفی مثل SN، SM، SL، SJ، SG و SF تشکیل شده و هرچه ترتیب حروف صعودیتر باشد نشاندهنده کیفیت بالاتر روغن موتور است. آخرین تکنولوژی روغن موتور در حال حاضر SN است که بهترین نوع روغن موتور به حساب میآید. مناسبترین مدل روغن موتور برای سمند مدل SL است. همچنین پسوند SAE بعد از اسم روغن موتور نشان دهنده استاندارد چسبنگی و لزج بودن آن است. روغن موتور سمند باید نهایتا در هفت هزار کیلومتر کارکرد یا هر شش ماه یکبار تعویض شود و در مناطق گرمسیری و همچنین در شهرهای آلوده، هر شش هزار کیلومتر کارکرد برای تعویض روغن مناسب است. حجم روغن موتور مناسب برای سمند حداقل چهار لیتر است و برای همین بهتر است سراغ روغن موتورهای چهار لیتری بروید.
حالا نوبت انتخاب روغن موتور است. روغن موتورهای ۱۰ W ۴۰ نسبتا گرانتر هستند. به طور مثال روغن موتور چهار لیتری مدل API-SL/CF-۱۰ W ۴۰-SAE برند بهران سوپر پیشتاز در بازار ۱۰۵ هزار تومان است. برند پارس سوپر پایا همین مدل را با قیمت ۹۵ هزار تومان عرضه کرده است. روغن موتور توتال کمی گرانتر است و ۱۲۰ هزار تومان قیمت دارد. همچنین میتوانید روغن موتور ELF را با قیمت ۱۰۵ هزار تومان بخرید. البته این قیمت برای ELF تولید داخل است و اگر سراغ مدلهای وارداتی آن که ساخت امارات و شاخص API آن SN است بروید، دست کم ۲۹۰ هزار تومان برایتان خرج دارد. برای مدلهای API-SL/CF-۲۰ W ۵۰-SAE که ارزانتر هستند، میتوانید سراغ برند بهران سوپر پیشتاز بروید که ۷۷ هزار تومان قیمت دارد. این مدل روغن موتور با برند توتال ایرانی ۹۰ هزار تومان فروخته میشود و توتال اماراتی ۱۸۰ هزار تومان قیمت دارد.
فیلتر هوا و روغن سمند؛ جمعا ۳۵ هزار تومان
بعد از تعویض روغن موتور، نوبت به تعویض فیلترها میرسد. در چکاپ دورهای بهتر است حتما فیلتر هوا و فیلتر روغن را هم تعویض کنید که هزینه زیادی هم ندارد. فیلتر هوای سمند مدل سرکان در بازار ۱۳ هزار تومان فروخته میشود و فیلتر روغن همین برند ۲۲ هزار تومان است.
دیسک و صفحه کلاچ سمند؛ از ۶۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان
هر چند وقت یک بار لازم میشود دیسک و صفحه و به طور کلی کیت کلاچ ماشینتان را تعویض کنید. مکانیکیها عموما کیت کلاچ را یک جا تعویض میکنند که شامل دیسک، صفحه و بلبرینگ است. کیتهای کلاچ مخصوص سمند موجود در بازار بین ۶۰۰ هزار تا ۹۰۰ هزار تومان قیمت دارد و عموما باید ۷۵۰ هزار تومان برای خرید آنها هزینه کنید.
کیت کلاچ مخصوص سمند برند LUK آلمان مدل پریدمپر که اصطلاحا به آن زانتیایی هم میگویند ۷۲۰ هزار تومان است. در کنار آن میتوانید سراغ LUK چهار فنره بروید که ۶۳۰ هزار تومان قیمت دارد. LUK شش فنره سمند هم ۷۸۰ هزار تومان قیمت دارد. کیت کلاچ VALEO با لیبل HARRINGTON در بازار با قیمت ۸۵۰ هزار تومان فروخته میشود.
البته مدل پریدمپر و زانتیایی آن ۹۵۰ هزار تومان است. البته میتوانید سراغ کیت کلاچ VALEO شرکتی هم بروید. این کیت کلاچ ۷۳۰ هزار تومان قیمت دارد و مدل پریدمپر آن ۹۰۰ هزار تومان عرضه میشود. گزینه دیگر برای خرید کیت کلاچ مخصوص سمند، کیت کلاچ SECO کره است که ۶۵۰ هزار تومان فروخته میشود. کیت کلاچ SECO پیدمپر هم ۹۵۰ هزار تومان قیمت دارد. در بین برندهای ایرانی میتوانید سراغ کیت کلاچ سمند شایان صنعت بروید که مدل پریدمپر آن ۵۵۰ هزار تومان فروخته میشود.
منبع:فرارو
انتهای پیام/
همه چیز درباره هزینه نگهداری و تعمیرات سمند