اخگری دبیر علمی اجلاس جهانی صدا گفت:سه محور اصلی این اجلاس با موضوع رادیو در عصر شبکه، رادیو و آینده پژوهی و رادیو و نوآوری و برنامه سازی برای پر بودن سبد شنیداری در عصر جدید انتخاب شد.

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد اخگری دبیر علمی اجلاس جهانی صدا اظهار کرد: اگرچه در اواخر دهه ۹۰ میلادی خدمات دیجیتال به سپهر رسانه‌ای صدا وارد شد و رادیو اینترنتی پادکست گسترش یافت، اما از سال ۲۰۱۷ بر محبوبیت پادکست و استریم افزوده شده، جریان سیال داده‌ها (استریمینگ) فراهم شده و امروز از آن به عنوان صنعت پادکست یاد می‌شود.

به گفته اخگری علاوه بر پیوند رادیو با رسانه‌های اجتماعی، حضور شبکه‌های اجتماعی صدامحور مانند ساوند کلود‌ها که محل انتشار، شنیدن و به اشتراک گذاشتن تولیدات شنیداری است، کاربران به دنیای جدید وارد شده اند و فرصت تولید محتوای کاربر (UGC) برای آن‌ها فراهم شده است.

دبیر علمی اجلاس جهانی صدا افزود: اگر این فناوری‌های روز را در کنار ابزار‌های هوشمند برای شنیدن صدا از جمله بلندگوی هوشمند و مفهوم صدای داده مبنا ((data driven Audio) بگذاریم با مفهومی گسترده روبرو می‌شویم که وضعیت آینده رادیو را برای ما ترسیم خواهد کرد.

وی با اشاره به محور‌های رادیو در اجلاس ششم گفت: بر این اساس و مبتنی بر همین اهداف، سه محور اصلی این اجلاس با موضوع رادیو در عصر شبکه، رادیو و آینده پژوهی و رادیو و نوآوری و برنامه سازی برای پر بودن سبد شنیداری در عصر جدید انتخاب شد.

اخگری توجه به حوزه‌های محتوایی را مهم قلمداد کرد و با اشاره به اهمیت درون مایه برنامه‌های رادیویی تاکید کرد: سه محور دیگر عبارتند از رادیو و فرهنگ، رادیو و اقتصاد و رادیو و جامعه که در مسیر توجه به برنامه سازی محتوایی تبیین شده اند.

وی با اشاره به تعیین محور‌های مورد نظر این کمیته از اول دی ماه و فراخوان ارسال مقالات به اجلاس جهانی صدا گفت: هرچند موضوع برگزاری اجلاس جهانی صدا کمی دیر مطرح شد، اما استقبال از این اجلاس رضایت بخش بود و در این فضا ۱۶۰ مقاله به دبیرخانه جشنواره رسید که در مرحله اول داوری ۴۰ مقاله پذیرفته شد است.

رئیس کمیته جهانی صدا کارگاه‌های آموزشی‌ که از سوی اساتید خارجی و داخلی در اجلاس جهانی صدا برگزار می‌شود را قابل تامل دانست و گفت: در این کارگاه‌ها ویم مورتگات مدیر فنی صدا از رادیو دولتی بلژیک درباره صدای داده مبنا صحبت خواهد کرد و خانم فلاویا وینیا از مدیران خبر رادیو دولتی رومانی نیز به موضوع ابزار‌های هوشمند در رادیو محلی را برای مخاطبان و علاقه‌مندان خواهد پرداخت. ایمون جان مگویر مدیر ارتباطات و همکاری‌های بین‌المللی فرانس مدیا موند فرانسه و هیدا بابا زین معاون مدیر رادیو TRAXXfm رادیو و تلویزیون دولتی مالزی نیز از دیگر سخرانان این اجلاس خواهند بود.

دبیر علمی اجلاس جهانی صدا ادامه داد: سمیره جیاد مدیر رادیو‌های شبکه العراقیه و یوسف الزین مدیر رادیو نور لبنان و احمد ندیم مدیر فناوری اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های آسیا اقیانوسیه (abu) به نمایندگی از دبیر کل اتحادیه از دیگر مهمانان ویژه اجلاس خواهند بود.

وی برپایی پنل‌ها را بخش دیگری از اجلاس ششم صدا عنوان کرد و گفت: متناسب با موضوع آینده پژوهی رادیو، ۶ پنل توسط مهمان خارجی و ۳ گارگاه آموزشی توسط اساتید رسانه برگزار خواهد شد.

اخگری افزود: برگزیدگان اول هر پنل در روز اختتامیه در محل مرکز همایش‌های صداوسیما تندیس اجلاس را دریافت خواهند کرد و از نفرات دوم و سوم تقدیر خواهد شد. به این ترتیب به ۱۸ مقاله جوایزی تعلق خواهد گرفت. علاوه بر این به دیگر مقالات پذیرفته شده نیز گواهی پذیرش داده شده است و مقالات در کتاب مجموعه مقالات ششمین اجلاس جهانی صدا چاپ خواهد شد.

دبیر علمی اجلاس جهانی صدا با اشاره به اهمیت آثار پژوهشی و گردآوری آثار مرتبط با رادیو در این اجلاس بیان کرد: ما خواستیم هر آنچه را در حوزه پژوهش درباره رادیو تولید شده است، تجمیع کنیم که این گردآوری در وب سایت قابل دسترس است همچنین تلاش کردیم تمام آثار قبلی پژوهش‌های رادیو را گردآوری کنیم و به این ترتیب ۷۰ عنوان کتاب، سه مجله «نجوای فرهنگ»، «مجله صدا»، «فرهنگ مردم ایران و جهان» و مجله رادیو به صورت pdf تا به امروز روی سایت بارگزاری شده است.

اخگری به اهمیت مقالات رسیده به اجلاس اشاره کرد و گفت: بیش از ۱۶۰ چکیده مقاله از سوی کارشناسان و اساتید خارجی، اساتید و دانشجویان حوزه‌های ارتباطات و رادیو و تلویزیون و علاقه‌مندان به رادیو در رسانه ملی در مرحله اول داوری پذیرفته شده اند که ۱۰ عنوان از آن‌ها خارجی است.

وی در پایان عنوان کرد: مقالات ارسال شده به اجلاس جهانی صدا در پایگاه جهاد دانشگاهی (SID) و «سیویلیکا» نمایه می‌شود. با توجه به مشارکت و همکاری دانشگاه صداو سیما در برگزاری اجلاس، مقالات برگزیده در مجله علمی-پژوهشی رسانه‌های دیداری و شنیداری چاپ می‌شود.

رقابت برای مخاطب افزایی در فضای مجازی

مهدی شاملو دبیرکمیته فضای مجازی چهاردهمین جشنواره بین المللی رادیو اظهار کرد: در مرحله اول داوری ۵۰ عنوان انتخاب شد و به مرحله دوم راه یافت و در مرحله دوم نیز ۳ عنوان برنامه انتخاب خواهد شد. داوری مرحله اول به شکل رایانه‌ای و در مرحله دوم انسانی انجام شده است.

وی با اشاره به ۴ مولفه مهم برای حضور آثار در فضای مجازی تاکید کرد: میزان تولید و حضور در فضای مجازی، تعامل برنامه‌ها با مخاطبان در قالب کامنت، پسندیده شدن، پیامک و...، ضریب نفوذ تولیدات که از طریق بازنشر محتوا بدست می‌آید و موفقیت در جذب مخاطب در فضای مجازی به این معنی که چه تعداد مخاطب برنامه را در فضای مجازی (اپلیکیشن، سایت و دیگر درگاه‌های اینترنتی) دنبال کرده است. مهمترین مولفه‌های داوران برای ارزیابی آثار بود.

شاملو با اشاره به نحوه برگزیده شدن شبکه‌ها در این بخش گفت: انتخاب ۳ برنامه موفق در فضای مجازی، انتخاب ۲ شبکه در بخش رادیو نما، و معرفی یک شبکه برتر در فضای مجازی که برآیند کل برنامه هایش در این فضا رتبه بالایی کسب کرده است ماحصل داوری و اهدای جایزه بخش فضای مجازی در روز اختتامیه خواهد بود.

دبیر کمیته فضای مجازی تاکید کرد: کیفیت یکی از معیار‌های اساسی ماست و همچنین موفقیت در میزان انتشار محتوا و موفقیت در جذب و کسب شنونده و همچنین میزان به تعامل وا داشتن مخاطب مورد توجه ماست. در عصر کنونی فضای مجازی، به مدد رادیو آمده است و پادکست یا همان رادیو‌های اینترنتی، نمونه مشخصی از این حضور موفق است. ضمن اینکه رادیو نما نیز سبب حرفه گرایی، تخصص گرایی، تنوع بخشی، تعامل دوسویه با مخاطب شده است.

وی افزود: اکنون شبکه‌های مجازی پرقدرت در خدمت رادیو هستند و  با فراهم شدن بستر رقابت در فضای مجازی شاهد پویایی، اثر بخشی و مخاطب افزایی شبکه‌های رایویی خواهیم بود.

دبیر کمیته فضای مجازی چهاردهمین جشنواره بین المللی رادیو تصریح کرد: در این دوره از جشنواره، بخش مردمی و بخش پادکست‌ها بسیار فعال بودند و عرصه حضور برای تولیدکنندگان این بخش فراهم شده بود.

شاملو تاکید کرد: طبق سنجش‌های رسانه ای، ما با مخاطب ۱/۷ درصدی در فضای وب سایت‌ها و اپلیکیشن‌های رادیو رتبه قابل قبولی از نظر جذب مخاطب داشته ایم و امیدواریم این رقم در سال آینده افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به چهار محور اصلی داوری در کمیته فضای مجازی افزود: در بخش اول تولید کلیپ‌های چندرسانه‌ای که از دل برنامه‌های رادیویی انتخاب شده اند بررسی شده است. این کلیپ‌ها با محتوای متنوع مانند خلاصه‌ای از یک برنامه، تیزر برنامه یا موضوع شاخصی از یک برنامه ارائه شده اند و با توجه به سهمیه ۱۵ شبکه رادیویی به دفتر جشنواره ارسال شده و مورد ارزیابی قرار کرفته اند.

دبیرکمیته فضای مجازی توضیح داد: رادیو نما بخش دوم ارزیابی‌های ما را به خود اختصاص داده است. رادیو نما رسانه مکمل کاربردی رادیوست. به واسطه این رسانه حضور رادیو امروز در خانه‌ها گسترش پیدا کرده است و دقت، حساسیت و کیفیت بر اساس مدیا مهم است.

وی در پایان گفت: کیفیت محتوا، همخوانی تصاویر و محتوا، توجه به کارکرد رادیو و خلاقیت در به کارگیری متن و عکس از جمله معیار‌های ما برای داوری آثار در بخش رادیو نما بوده است.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: رادیو ، صدا و سیما
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار