صیادان کیلکا داوطلبانه از صید انصراف دادند

صیادان مازندرانی دواطلبانه به دلیل فصل تخم ریزی ماهیان کیلکا به مدت ۲ ماه از دریای خزر صید نمی‌کنند.

محمدزاده مدیر کل شیلات مازندران در گفتگو  خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: صید ماهی کیلکا به دلیل آغاز فصل تخم ریزی و زاد آوری کیلکا به مدت ۲ ماه در دریای خزر ممنوع شده است.

وی با بیان اینکه صیادان کیلکا به بلوغ فرهنگی رسیده اند و داوطلبانه تصیم به اجرای این طرح گرفته اند، افزود: این تصمیم پس از نمونه گیری ماهیان کیلکا و تحقیقات صورت گرفته پژوهشکده آبزی پروری گرفته شده است.
 
مدیرکل شیلات مازندران گفت: با توجه به این که اکثریت کیلکا ماهیان در مرحله پنج رسیدگی جنسی قراردارند با توافق جامعه صیادی، صیدکیلکا در آب‌های خزر محدوده مازندران از ۲۴ فروردین به مدت ۴۵ روز ممنوع شد.
 
محمدزاده با بیان اینکه صید کیلکا در مازندران از اوایل خرداد ماه دوباره آغاز می‌شود، افزود: این امر با هدف ایجاد فرصت برای بازسازی ذخایر این گونه آبزی است.
 
وی با بیان اینکه صید کیلکا پارسال در مازندران ۲۰ درصد افزایش یافت، گفت: ۴۴ فروند شناور کیلکا گیر در این مدت بیش از ۱۸ هزار تن ماهی کیلکا را صید و جهت مصرف انسانی و تبدیل به پودر و خوراک آبزیان روانه بازار کردند.

مدیرکل شیلات مازندران سرانه صید هر شناور را بیش از ۴۲۰ تن اعلام کرد و افزود: بیش از ۸۰ میلیارد تومان درآمد حاصل تلاش صیادان کیلکا گیر در سال ۹۷ بوده است.
 
محمدزاده ۱۵ درصد از کیلکا‌های صید شده مصرف انسانی و بقیه بصورت پودر ماهی در صنعت آبزی پروری استفاده می‌شود، گفت: کیلکا‌های صید شده پارسال به صورت بلوک‌های ۲ و ۱۰ کیلوگرمی به کشور‌های ترکمنستان و روسیه صادر شده است.
 
دو بندر شیلاتی در شهرستان‌های بابلسر و امیرآباد مازندران وجود دارد که لنج‌های صیادی در آن پهلو گرفته و به صید و صیادی در دریا می‌پردازند.
 
ماهی کیلکا با جثه بسیار کوچک (به طول متوسط ۷ تا ۱۰ سانتی متر و وزن ۷ تا ۱۰ گرم) سرشار از پروتئین، ویتامین و کلسیم است.
تاکنون وجود سه گونه ماهی کیلکا آنچووی، چشم درشت و ماهی کیلکا معمولی در دریای خزر گزارش شده است.

انتهای پیام/آ


انصراف دواطلبانه از صید کیلکا به دلیل فصل تخم ریزی

برچسب ها: شیلات ، ماهیگیری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار