استاد گروه ارولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: استعمال دخانیات، چاقی، مصرف غذا‌های چرب و سروکار داشتن با مواد سرطانزا فرد را مستعد ابتلا به سرطان کلیه می‌کند.

شیوع سرطان کلیه دردنیا / این بیماری در مراحل اولیه علائم نداردبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، دکتر رضا مهدوی استاد گروه ارولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: متاسفانه سرطان کلیه نسبت به گذشته در تمام دنیا به ویژه در جوامع صنعتی شیوع بیشتری پیدا کرده و این به علت مواد سرطان زایی است که در گذشته زیاد وجود نداشته و امروز بیشتر دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه یکسری فاکتور‌های خطر در ایجاد سرطان کلیه تاثیرگذار هستند، تصریح کرد: مصرف یا عادت بد به استعمال دخانیات به ویژه سیگار، چاقی و اضافه وزن،  مصرف غذا‌های چرب و سروکار داشتن با مواد سرطانزا فرد را مستعد به ابتلا به سرطان کلیه می‌کند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: سرطان کلیه بیشتر در مردان دیده می‌شود و معمولا در دهه ششم و هفتم به بالا رخ می‌دهد، گاهی در افراد جوان به ویژه در خانم‌های جوان سرطان کلیه گزارش می‌شود.

مهدوی با اشاره به اینکه متاسفانه سرطان کلیه در مراحل اولیه علائمی ندارد، افزود: این تومور وقتی بزرگ شد و به دیگر نقاط بدن دست اندازی کرد خود را نشان می‌دهد در گذشته سرطان کلیه بیشتر با فشارخون کلیه و تغییرات قندخون و توسط متخصصین داخلی تشخیص داده می‌شد.

وی با بیان اینکه امروز تشخیص سرطان کلیه بیشتر توسط رادیولوژیست انجام می‌شود، تصریح کرد: وقتی فرد به هر علتی برای چکاب و بررسی ارگان‌های داخل شکم برود اگر سرطان وجود داشته باشد تشخیص داده می‌شود با سونوگرافی‌های ساده تشخیص اولیه انجام و برای تشخیص قطعی سی تی اسکن و ام ار آی انجام می‌شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در مواردی که سرطان بزرگ می‌شود و متاستاز می‌کند کبد، ریه، استخوان‌ها و حتی مغز را درگیر خواهد کرد و باعث افزایش فشار خون، وجود خون در ادرار، درد در پهلو و وجود توده در شکم به ویژه در افراد لاغر می‌شود که خود فرد برجستگی توده را احساس می‌کند.

مهدوی افزود: افرادی که به مدت طولانی دیالیز می‌شوند در سیر دیالیز اگر در کلیه‌ای که از کار افتاده کیست پیدا شده بهتر است کلیه را بردارند، زیرا برخی از این کیست‌ها استعداد ابتلا به سرطان را دارند این کیست‌ها نسبت به ۲۰ برابر افراد معمول تبدیل به سرطان می‌شوند.

وی تصریح کرد: اگر تومور کوچک باشد و در مراحل اولیه تشخیص داده شود کلیه را نگه می‌داریم و تومور را برمی داریم، اما اگر تومور بزرگ شده باشد و کلیه دیگر سالم باشد باید کلیه‌ای که درگیر سرطان شده برداشته شود.
 
انتهای پیام //ف. ک


سرطان کلیه در مراحل اولیه علامتی ندارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.