در گفت‌وگوی ویژه خبری امشب (۵ اردیبهشت) به موضوع بررسی آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده کشور برسی شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، عزیزالله مهدیان معاون بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن کشور در برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب ۵ اردیبهشت که به موضوع بررسی آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده کشور اختصاص داشت اظهار کرد:طبق برآورد‌های ما در کل استان‌ها حدود ۱۷۴ هزار واحد دچار آبگرفتگی و خسارت شده اند، اما طبق کارشناسی خانه به خانه، ۷۲ و ۷۳ هزار واحد باید بازسازی شوند.

وی افزود: ما اکنون شروع به تشکیل پرونده خسارت دیدگان کرده‌ایم و این افراد باید مدارک خود را ارائه دهند تا با احراز مالکیت و تشکیل پرونده روند جبران خسارت‌ها آغاز شود.

مهدیان تصریح کرد: همچنین با مرکز آمار سازمان ثبت احوال هماهنگی‌های صورت گرفته تا به کسانی که اسناد و مدارک خود را در سیل از دست داده‌اند المثنی این اسناد ارائه شود.

معاون بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن کشور بیان کرد:در همه استان‌ها همزمان با تشکیل پرونده‌ها کار اجرایی صورت گرفته و بلا عوض معیشتی پرداخت نیز می‌شود لذا خانواده‌هایی که تشکیل پرونده داده اند نگران نباشند چراکه اعتبارات لازم به آن‌ها پرداخت خواهد شد.

در ادامه برنامه سید مصطفی سید هاشمی معاون برنامه ریزی و توسعه اقتصادی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) اظهار کرد: ما در ستاد اجرایی امام (ره) در جریان بازدید از مسکن‌های آب دیده و کسانی که خانه‌های خود را از دست داده اند توافق نامه‌ای را با بنیاد مسکن منعقد کرده ایم که به موجب آن ۲۰ هزار مسکن تنها در خوزستان مورد بازسازی قرار خواهند گرفت.

وی افزود:ما کمک‌های خود را برای بازسازی مسکن‌های تخریب شده خوزستان به صورت مستقیم در اختیار بنیاد مسکن قرار می‌دهیم و در دیگر استان‌ها نیز به ارائه خدمات دیگری میپردازیم.
در ادامه سید موسی خادمی استاندار لرستان در ارتباط زنده تلفنی اظهار کرد: مناطق پلدختر و معمولان از حالت گل و لای خارج شده اند و در جاده‌ها نیز ارتباط اولیه برقرار شده و ما به دنبال پل‌ها هستیم چرا که ۷۶۰ حلقه پل از بین رفته است.

وی افزود:فوریت‌های اولیه تا حدودی انجام شده و اولویت ما اسکان و ساخت منازل است.

استاندار لرستان گفت:دیروز جلسه‌ای با مسئولان بنیاد مسکن و راه و شهرسازی داشتیم و درباره اسکان دائم به بحث و تبادل نظر پرداختیم، تعدادی از واحد‌های تخریبی وجود دارند که زمین آن‌ها دیگر قابلیت استفاده ندارد لذا به دنبال تامین زمین در روستا‌ها و شهر‌ها هستیم.

خادمی بیان کرد:به تمام کسانی که خانه هایشان قابلیت اسکان موقت ندارند، در شهر‌ها ۱۲ میلیون و در روستا‌ها ۶ میلیون تومان تخصیص می‌یابد و امیدواریم از ابتدای هفته آینده بخشی از این مبالغ به حساب مشمولان واریز شود.

وی گفت: احتمالا در شهر‌ها مشکل اسکان و کمبود مسکن وجود ندارد و دوره اسکان موقت کوتاه است چرا که ممکن است برخی منازل تخریبی مجددا قابل استفاده باشند.

استاندار لرستان افزود:با پیگیری‌های وزارت بهداشت و نظارت‌ها به نظر می‌رسد مشکلات بهداشتی در مناطق سیل زده لرستان وجود ندارد.
مهدیان ادامه داد: بیشتر بازسازی مسکن‌های تخریب شده توسط مردم صورت میگیرد و ما در این راه با تامین مصالح و امکانات لازم آن‌ها را یاری خواهیم کرد و خوشبختانه اراده این کار مردمی، در مردم لرستان وجود دارد.

وی افزود:واحد‌های مسکونی که نیاز به تعمیر دارند حداکثر ۳ماه بعد تکمیل میشوند و واحد‌های تخریبی نیز سریعا با آغاز آواربرداری احداث خواهند شد.

معاون بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن کشور تصریح کرد:باید برای خانه‌هایی که به جابه جایی زمین نیاز دارند، زمین جایگزین پیدا کنیم که البته با کمک وزارت راه و شهرسازی به یک راهکار رسیده ایم.

وی ادامه داد:به نظر میرسد که بر اساس روال، باید روند بازسازی مناطق سیل زده تا پایان سال به اتمام برسد.

سیدهاشمی ادامه داد:ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در سال‌های گذشته بیمه‌ای را تحت عنوان بیمه برکت راه اندازی کرد که ۳۵۰ هزار واحد مسکونی در لرستان و خوزستان مشمول آن هستند و سقف پرداخت خسارت برای هر خانه ۴۰ میلیون است که با توجه به میزان خسارت وارده پرداخت می‌شود.

هاشمی با بیان اینکه ما در سه قسمت برای زلزله زدگان برنامه داریم، گفت: یکی برنامه ما قبل از بلایا بوده که یک سال قبل بنیاد برکت و احسان تشکیل شد و قرارگاه جهادی در ۱۰ استان مستقر شدند تا برای مقابله با بلایای طبیعی آماده باشند و اولین اکیپی که در گلستان حاضر شد که جهادگران بنیاد برکت بودند.

وی ادامه داد: بعد از آن در بخش امدادی کمک‌های فراوانی شد و در قسمت سوم استقرار سیل‌زدگان در خانه‌های خود بود که وقتی خانه‌هایشان را از دست دادند که بنیاد برکت خانه‌های آن‌ها را خواهد ساخت.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه اقتصادب ستاد اجرایی فرمان امام ادامه داد: برخی اقلام خانگی خود را از دست دادند که قرار است بنیاد برکت ۳۰ هزار پکیج لوازم خانگی شامل یخچال، گاز، پتو لوازم آشپزخانه و فرش ماشینی به آن‌ها اهدا کند.

هاشمی تصریح کرد: این اقلام بر اساس اولویت استانی توزیع خواهد شد مثلا برای استان گلستان ۴ هزار پکیج در نظر گرفته شده است. با برنامه‌ریزی صورت گرفته تا آخر اردیبهشت ماه این ۳۰ هزار پکیج به انبار‌های موجود بنیاد در استان‌های مربوطه می‌رسد‌

وی اضافه کرد: همچنین تعدادی از دانش‌آموزان لوازم تحریر خود را در این سیل از دست دادند که بنیاد قرار است ۳۳۵ هزار پکیج لوازم تحریر برای دانش آموزان بی بضاعت مناطق سیل‌زده اهدا کند.

احمد علی موهبتی استاندار سیستان در تماس تلفنی با بیان این که آب رودخانه هیرمند در جمعه گذشته به اوج خود و میزان ۳ هزار متر مکعب بر ثانیه رسیده بود، گفت: برای سیل امسال اقدامات لازم انجام شده بود چرا که با توجه به سیلی که در اسفندماه از افغانستان بود، ۳۲۰۰ متر مکعب بر ثانیه بود و با همین سیل ۳۱ نقطه آسیب‌پذیر شناسایی شدند. اما در سیل فروردین به جهت عدم کشش رودخانه‌های موجود در سیستان آب به کانالی که بیش از ۲۰ سال پیش ساخته شده بود، فرستاده شد و متاسفانه حیوانات موذی در جداره‌های آن لانه کرده بودند و از نقاط زیادی آسیب دید.

وی ادامه داد:سه نقطه به صورت جدی آسیب دید ۲ نقطه در همان روز تامین شد و یک نقطه که از زابل به هیرمند بود دچار آسیب‌دیدگی زیادی شد و ۱۰ روستای منطقه آسیب دیدند.

موهبتی تصریح کرد: از مجموع ۴۵۲ خانوار ۳۵۵ خانواده در چهار اردوگاه اسکان داده شدند.

وی در مورد آخرین وضعیت ملخ‌ها گفت: ملخ‌ها در کانال‌های کوچکی هستند ۱۵ هزار و ۷۳۰ هکتار سمپاشی انجام شده که از آن ۸ هزار و ۷۰۰ هکتار نوزاد‌های ملخ و ۷۳۰ نوزاد‌های بالغ هستند و امکان سمپاشی هوایی وجود ندارد.

مهدیان با بیان اینکه در سیستان ۱۰ روستا در معرض خطر بود، گفت: ما منتظریم که آب فروکش کند و از آنجایی که این منطقه محدود هست بازسازی یا ترمیم ان طول نمی‌کشد.

معاون بازسازی روستایی بنیاد مسکن گفت: در خوزستان سطح آب گرفتگی وسیع و طولانی بود. اکنون ۵ استان معین استات لرستان و ۵ استان

معین استان خوزستان شدند و هر منطقه یک استان شروع به شناسایی کرده تا اگر امکانش باشد عملیات بازسازی آغاز شود.

مهدیان ادامه داد: نقطه مثبت خوزستان این است که اکثر مناطق مناطقی است که بعد جنگ بازسازی شده و خانه‌های خشتی و گلی کمتر است، اما تعدادی از روستا‌ها در حریم رودخانه‌ها هستند که باید جابجا شود و این ممکن است زمان ببرد.

وی تصریح کرد: پیش‌بینی ما برای براورد خسارت در خوزستان تقریبی است. پیش‌بینی می‌کنیم بین ۷ تا ۸ هزار واحد به صورت ۱۰۰ درصد تخریب شده و ۱۲هزار واحد دچار آبگرفتگی شده است.

هاشمی با اشاره به اینکه در ستاد فرمان امام بنیاد برکت تاسیس شد که یکی از کار‌های آن توانمندسازی کارآفرینان در مناطق محروم است، گفت: ما قرار است برای تامین شغل در استان‌های سیل‌زده ۹ هزار رأس دام سبک برای کسانی که کل دام خود را از دست دادند اهدا کنیم تا اینگونه دامداری احیا شود.

وی ادامه داد: برخی صنایع دستی، فرش بافی، عسل داری داشتند با مدلی که طراحی شده این است که تسهیلاتی در سقف ۴۰ میلیون برای هر واحد شغلی بدهیم که این تسهیلات سود ۴ درصدی دارد که کارگاه آن‌ها احیا شود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه اقتصادی ستاد اجرایی فرمان امام ادامه داد: هر کدام از این واحد‌ها ۲.۳ دهم نفر شغل غیرمستقیم تولید می‌کند یعنی با این تسهیلات ۱۳ هزار و ۲۰۰ نفر اشتغال پایدار در مناطق سیل زده و مجموعاً ۴۵ هزار شغل ایجاد می‌شود. بنیاد برکت در هر سال باید ۷۰ هزار شغل ایجاد کند که اولویت ما به مناطق روستایی و سیل‌زده است.

مهدیان با بیان اینکه زمان‌بندی بازسازی روستا‌های سرپل ذهاب تا پایان ۹۷ بود که خوشبختانه بازسازی آن‌ها کامل شد، گفت: بیش از ۲۵ هزار واحد روستایی قابل سکونت شدند، اما برای بازسازی شهر سرپل ذهاب پایان زمان بندی تا پایان شش ماهه اول امسال بود که بالای ۸۰ درصد پیشرفت داشته است.

وی تصریح کرد: میانگین طبقات مسکونی قبل از زلزله ۱.۲ طبقه و اکنون ۳.۲طبقه شده است و طولانی شدن زمان این پروژه به خاطر افزایش تعداد واحد‌ها و سطح زیربنا‌ها است.

معاون بازسازی روستایی بنیاد مسکن خاطرنشان کرد: قرار بوده برای مستاجرین زمین تامین شود. این امر در شرایط کنونی مشکل است و اکثر کانکس نشینان مستأجرین هستند که منتظر صاحب‌خانه شدن هستند.

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در تماس تلفنی گفت: در مناطق شمالی استان خوزستان تعداد افرادی که در کمپ‌ها هستند به ۴ هزار و ۶۰۰ نفر رسیده است، اما در مناطق جنوبی شامل شادگان، خرمشهر و آبادان درگیر سیل هستیم.

وی افزود: امروز یک بند ۳ کیلومتری در آبادان شروع کردیم که صبح فردا به اتمام می‌رسد و با این کار سیلاب پخش و توزیع می‌شود و امیدواریم ظرف سه روز آینده این شرایط به سمت عادی شدن برود.

شریعتی تصریح کرد: در شادگان شاهد کاهش میزان ورودی آب و سطح آن هستیم و امیدواریم حداکثر دو هفته آینده شرایط عادی شود.

وی خاطرنشان کرد: دبی خروجی سد‌ها متناسب با ورودی کاهش پیدا کرده است. امروز در سد کرخه ۱۲۰۰ متر مکعب در ثانیه درسد دز ۹۵۰ متر مکعب بر ثانیه در سد گتوند هزار مترمکعب بر ثانیه و سد مارون ۵۷ متر مکعب بر ثانیه خروجی آب بوده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Canada
علی
۰۹:۲۹ ۱۲ شهريور ۱۳۹۸
من یکی از متقاضیان سیل زده هستم که همه ای مدارک راکه میخواستن بهشون دادم ولی حالا نزدیک به پنج ماه هست که هیچ کاری نکردن جدیدن هم گفتند پرونده شما گم شوده باید ببینیم چکار بکنیم برات علی حلاف هستم از اهواز ..شهرستان کارون
آخرین اخبار