دانستنی‌های علمی؛

رفع بوی بد پا با روشی خانگی/ دیابت در کمین کدام کودکان است؟/ با مسمومیت ویتامین D آشنا شوید

مصرف بسیار زیاد ویتامین D عامل ابتلا به مسمومیت ویتامین D است که به اشتهای کم، تهوع، استفراغ و عوارض کلیوی منجر می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه کلینیک در نظر دارد تازه‌ترین دانستنی‌های پزشکی را در اختیار کاربران قرار دهد.
 

تاثیر ویتامین D  بر سلامت قلب نوجوانان چاق

محققان در مطالعات خود نوجوانان چاق را مورد بررسی قرار دادند؛ این دسته از افراد بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی قرار دارند.
این مطالعه نشان داد که مصرف ویتامین D تاثیر مثبتی برای سلامت قلب و یا کاهش خطر ابتلا به دیابت در نوجوانان چاق ندارد و از طرفی مصرف مکمل ویتامین D، کلسترول و تری گلیسرید را افزایش می‌دهد.؛ محققان هشدار می‌دهند مصرف بسیار زیاد ویتامین D موجب ابتلا به وضعیتی موسوم به مسمومیت ویتامین D می‌شود که به اشتهای کم، تهوع، استفراغ و عوارض کلیوی منجر می‌شود.

خطرات ناشی از زیاده روی در مصرف ویتامین D/ راهکار‌های برای دور کردن کودکانمان از چاقی/ حذف نان و برنج وزنتان را افزایش می‌دهد/

فواید فعالیت بدنی در نوزادان

بنا بر اعلام سازمان بهداشت جهانی، دوران خردسالی دوره‌ای است که در آن بدن و ادراک کودک به سرعت رشد می‌کند و عادات شکل می‌گیرند؛ تحرک کودک در این دوران اهمیت دارد و برای جلوگیری از چاقی باید به آن توجه کرد؛ تحرک می‌تواند از چهار دست و پا راه رفتن تا دویدن تا پریدن، دوچرخه سواری و بسیاری ورز ش‌های دیگر باشد. در کنار تحرک بدنی خواب کافی شرط لازم برای رشد ذهنی، بدنی و روانی کودکان به شمار می‌رود. کودکانی که کم می‌خوابند بیشتر دچار چاقی می‌شوند.

کودکان زیر یک سال باید حداقل ۳۰ دقیقه تحرک بدنی داشته باشند. والدین باید در طول روز کودک خود را با بازی‌های مختلف در این راه یاری کنند. کودکانی که هنوز قادر به بازی نیستند در طول روز ۳۰ دقیقه روی شکم خوابانده شوند. هرگز بیشتر از یک ساعت کودک را در کالسکه یا صندلی یا کوله پشتی مخصوص حمل نوزاد نگذارید.

خطرات ناشی از زیاده روی در مصرف ویتامین D/ راهکار‌های برای دور کردن کودکانمان از چاقی/ حذف نان و برنج وزنتان را افزایش می‌دهد/
خطرات حذف کردن نان و برنج از وعده‌های غذایی

باید به خاطر داشت که مواد نشاسته‌ای مثل نان و برنج از منابع انرژی محسوب می‌شوند، اما این موضوع دلیل مناسبی برای حذف آن‌ها از برنامه غذایی نیست، افراد زیادی بر این باورند که نان و برنج چاق‌کننده هستند و باید به‌طور کامل از الگوی غذایی روزانه حذف شوند، اما برنج به دلیل وجود ویتامین B، منیزیم، آهن و روی می‌تواند به طراوت و شادابی پوست و مو کمک کند و از ضعف و بی حالی بدن پیشگیری کند، از این‌رو افراد نباید این ماده غذایی را از رژیم غذایی خود حذف کنند.

غذا‌هایی که حاوی نان یا برنج هستند ارزش غذایی بالایی دارند و انسان تا مدتی پس از مصرف آن، احساس گرسنگی نمی‌کند. حذف مواد نشاسته‌ای مفید از برنامه غذایی باعث می‌شود شخص احساس گرسنگی مداوم کند و دچار دل‌ضعفه شود، لذا به مصرف موادی که ارزش غذایی ندارند و معمولاً بسیار پرکالری و حاوی چربی، شیرینی یا نمک بالا هستند روی آورد که در نهایت منجر به چاقی خواهد شد.

خطرات ناشی از زیاده روی در مصرف ویتامین D/ راهکار‌های برای دور کردن کودکانمان از چاقی/ حذف نان و برنج وزنتان را افزایش می‌دهد/
فواید باورنکردنی قراردادن پا در سرکه

سرکه استفاده‌های گوناگونی دارد و در فضا‌های متفاوتی مثل آشپزی و تمیزکاری یا به عنوان داروی جایگزین استفاده می‌شود، این ماده به دلیل وجود "اَسِتیک اسید" دارای خواص ضد میکروبی است. سرکه می‌تواند به بهبود مشکلاتی مانند بوی پا، بیماری قارچی پای ورزشکاران و درمان زگیل‌ها کمک کند. انواع مختلف سرکه حاوی مقادیر متفاوت استیک اسید هستند به طور مثال سرکه سفید حاوی حدود ۴ تا ۷ درصد استیک اسید و سرکه سیب حاوی حدود ۵ تا ۶ درصد استیک اسید است.

برای خیساندن پا‌ها در محلول سرکه ابتدا یک فنجان سرکه داخل یک لگن بریزید و ۲ فنجان آب گرم به آن اضافه کنید؛ اضافه کردن یک فنجان سرکه و ۲ فنجان آب گرم را تا جایی که لگن پر شود، ادامه دهید. پا‌ها را برای ۱۰ تا ۲۰ دقیقه درون لگن قرار دهید و این روند را روزانه تکرار کنید تا مشکل بوی بد پاهایتان برطرف شود؛ نوع سرکه‌ای که فرد استفاده می‌کند تفاوت قابل توجهی در اثربخشی این درمان ندارد. پوست روی پا به دلیل کم آبی و قرار گرفتن در محیط‌هایی که باکتری‌ها یا قارچ‌ها می‌توانند در آن رشد کنند، مستعد ابتلا به برخی مشکلات است.

خطرات ناشی از زیاده روی در مصرف ویتامین D/ راهکار‌های برای دور کردن کودکانمان از چاقی/ حذف نان و برنج وزنتان را افزایش می‌دهد/

رژیمی خوش طعم برای مبتلایان به دیابت نوع ۲

ابتلا به دیابت نوع ۲ الزاما به معنای آن نیست که باید از مصرف مواد غذایی خوشمزه پرهیز کنید. سبزی‌ها باید بخش مرکزی یک رژیم غذایی برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ را تشکیل دهند، بهترین سبزی‌ها برای دیابت نوع ۲ گزینه‌هایی با شاخص گلیسمی پایین، سرشار از فیبر، یا حاوی نیترات زیادهستند.
 
شاخص گلیسمی یک غذا نشان می‌دهد که بدن با چه سرعتی گلوکز ناشی از آن غذا را جذب می‌کند. گلوکز مواد غذایی با شاخص گلیسمی بالا بسیار سریع‌تر از مواد غذایی با شاخص گلیسمی پایین جذب خون می‌شود؛ افراد مبتلا به دیابت باید سبزی‌هایی با شاخص گلیسمی پایین مصرف کنند، اما توجه داشته باشید که برخی دارای شاخص گلیسمی بالا هستند. به عنوان مثال، سیب زمینی پخته دارای شاخص گلیسمی ۷۸ است.
 
نخود سبز منجمد، هویج پخته، هویج خام، بروکلی، گوجه فرنگی، کنگر فرنگی، مارچوبه، بروکلی، گل کلم، لوبیا سبز، کاهو، بادنجان، فلفل، نخود برفی، اسفناج و کرفس هم شاخص گلیسمی مناسبی دارند.
 
خطرات ناشی از زیاده روی در مصرف ویتامین D/ راهکار‌های برای دور کردن کودکانمان از چاقی/ حذف نان و برنج وزنتان را افزایش می‌دهد/
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۹ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۸
خواصی که فرمودید برای برنج سبوس دار است و نه برنج سفید
آخرین اخبار