نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در رابطه با پروژه خط تبریز به ارومیه، تبریز به ارمنستان و خط آهن میانه به تبریز توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،علیرضا بیگی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو گفت: پروژه خط آهن تبریز به ارومیه به بخش‌های متفاوتی تقسیم و هر کدام از این‌بخش‌ها به سرمایه‌گذار‌های مختلفی واگذار شده است.

وی افزود: البته دولت آورده خود را نیز برای پروژه تبریز به میانه به میدان نیاورده است و این باعث روند کند اجرای پروژه شد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس با بیان اینکه چند بخش پروژه تبریز به ارومیه نیز بدون متولی است، تصریح کرد: قطعاً با مشخص شدن متولی، مشکلات اصلی آن‌ها نیز مشخص خواهد شد و دولت نیز باید سهم ۴۰ درصدی خود را بیاورد.

وی افزود: بخش تجاری پروژه تبریز به ارمنستان نیز بر عهده شهرداری است که هیچ پیشرفت قابل توجهی در آن مشاهده نمی‌شود.

بیگی با تاکید بر اینکه محدودیت منابع مالی عامل اصلی کندی اجرای پروژه‌هاست، تصریح کرد: در حال حاضر پروژه‌های اولویت‌دار زیادی وجود دارد که به خاطر منابع کم تعطیل مانده است.

وی ادامه داد: برای مثال پروژه خط آهن تبریز به میانه از جمله این پروژه‌هاست که هر سال وعده بهره‌برداری از آن در هفته دولت داده می‌شود، ولی چندین سال است که هفته دولت‌ها تمدید شده و این پروژه به بهره‌برداری نرسید.

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در پروژه خط آهن تبریز به میانه حاضر شدیم تا از بستان‌آباد سوار قطار شویم، ولی این پروژه مورد بهره‌برداری قرار گیرد، گفت: چالش و درگیری اصلی من با وزیر سابق راه و شهرسازی نیز سر همین موضوع بود، چراکه آقای آخوندی مدعی بود هیچ بودجه‌ای به این پروژه داده نشده است و برعکس سازمان برنامه و بودجه نیز خلاف آن را ادعا می‌کرد و معتقد بود که بودجه این پروژه تمام و کمال پرداخت شده است.

وی اضافه کرد: آخر سر هم معلوم نشد که حرف وزیر سابق صحت دارد و یا سازمان برنامه و بودجه.

۲۰سال است که پروژه راه‌آهن تبریز- میانه کلنگ‌زنی شده است. طرحی که تاکنون سه رئیس‌جمهور مختلف را به خود دیده و هنوز صدای سوت حرکت قطار به گوش نرسیده است. پروژه‌ای که قرار بود همین اردیبهشت ماه جاری افتتاح شود و ضمن تسهیل در رفت و آمد مردم، با حمل حجم قابل توجهی از کالا رونق تولید و توسعه اقتصادی را برای مردم استان به ارمغان بیاورد. با این حال چندی پیش معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی با اعلام این موضوع که راه‌آهن تبریز- میانه تا پایان سال‌جاری به بهره‌برداری می‌رسد از تعویقی دیگر برای این طرح ملی پرده بر می‌دارد.

سال ۱۳۷۹ بود که مراحل اولیه پروژه راه‌آهن تبریز- میانه با حضور مسئولان استانی وقت با انجام کلنگ‌زنی آغاز شد. از آن تاریخ تاکنون به جای فرا رسیدن زمان افتتاح پروژه هر بار متولیان از تعویقی طولانی خبر دادند. طرحی که قرار بود ضمن تسهیل در رفت و آمد مردم، حجم قابل توجهی از کالا را جابه‌جا کند و رونق اقتصادی را برای استان و شهر تبریز به ارمغان بیاورد. آخرین وعده افتتاح هم همین اردیبهشت ماه جاری بود که چندی پیش معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی به جای اعلام زمان دقیق بهره‌برداری از پروژه از تعویق دوباره آن تا پایان سال‌جاری خبر داد.

جواد رحمتی در مصاحبه‌های خبری‌اش گفته است که ۱۷۰ کیلومتر از راه آهن تبریز- میانه تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد. با این حال اکنون حتی معلوم نیست تا پایان ۹۸ هم این طرح به سرانجام برسد و مردم حرکت قطار بر روی ریل را با چشم‌های خودشان ببینند. تاکنون هم این طرح ملی تغییر سه رئیس‌جمهور را به خود دیده است و عزمی برای پایان دادن به مشکلات آن وجود ندارد.

منبع: فارس

انتهای پیام/ش

پروژه خط آهن تبریز به میانه در انتظار راه اندازی

 

برچسب ها: قطارشهری ، راه آهن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.