گلوبال تایمز در گزارشی نوشت حتی پس از پایان مهلت معافیت‌های تحریمی، به صفر رساندن صادرات نفت خام ایران ممکن نخواهد بود.

حتی پس از پایان مهلت معافیت‌های تحریمی، تسلیم شدن تهران در برابر واشنگتن غیرممکن استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، نشریه چینی گلوبال تایمز با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت حتی پس از پایان مهلت معافیت‌های تحریمی، به صفر رساندن صادرات نفت خام ایران ممکن نخواهد بود.

در این گزارش آمده است مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، ۲۲ آوریل سال جاری میلادی گفت واشنگتن معافیت‌های تحریمی مشتریان نفت خام ایران را تمدید نخواهد کرد. معافیت‌های اعطاشده به ۸ کشور این امکان را می‌دهد تا از ایران نفت خریداری کنند. مهلت این معافیت‌ها دوم مه به پایان خواهد رسید. پس از این تاریخ هر کشوری که از ایران نفت خریداری کند، با تحریم‌های آمریکا مواجه خواهد شد؛ اقدامی که هدف آن تشدید فشار‌ها بر ایران است.

این گزارش می‌افزاید هدف این اقدام آمریکا به صفر رساندن صادرات نفتی ایران است. نگارنده مطلب در ادامه با اشاره به تلاش‌های آمریکا برای تغییر نظام در ایران، می‌افزاید رویکرد خصمانه واشنگتن در قبال ایران برای خوشامد اسرائیل است. اسرائیل همواره ایران را تهدید اصلی در برابر توسعه نفوذ خود در منطقه خاورمیانه دانسته است. اسرائیل بیشترین منفعت را از تضعیف تهران خواهد برد و نه آمریکا.

در ادامه این گزارش آمده است طبق گزارش آژانس اطلاعات انرژی آمریکا، ایران از لحاظ دارا بودن بزرگترین ذخایر نفت جهان، در رتبه چهارم قرار دارد. بیشتر ارزی که وارد این کشور می‌شود از محل فروش نفت خام است. در سال‌های اخیر، ایران سیاست اقتصاد مقاومتی را دنبال کرده، که شامل تمهیداتی برای کاهش تأثیرات تحریم هاست. از جمله این اقدامات تولید کالا‌ها در داخل کشور به جای واردات آن‌ها و دور زدن تحریم هاست؛ بنابراین وابستگی تهران به صادرات نفت به تدریج کاهش یافته است.

این گزارش می افزاید درست است که در صورتی که کشور‌های جهان واردات نفت خام ایران را متوقف کنند، تأثیرات منفی بر اقتصاد این کشور خواهد داشت ... اما، علی رغم همه اینها، تهران به زانو درنخواهد آمد و رساندن صادرات نفت ایران به صفر نیز ممکن نخواهد بود. ایران با اتخاذ تمهیداتی از تحریم‌های اقتصادی آمریکا اجتناب خواهد کرد. در واقع این کشور مدتی است که در حال اجرای این تمهیدات است.

در ادامه گزارش با اشاره به رزمایش های نظامی ایران در خلیج فارس و تهدید به بستن تنگه هرمز در گذشته در واکنش به تهدیدات آمریکا، آمده است تهران در صورت مواجهه مجدد با تهدیدات واشنگتن بار دیگر این تمهیدات را به کار خواهد برد. ایران همچنین برای دور زدن تحریم های آمریکا تعاملات خود را با اتحادیه اروپا، چین و روسیه افزایش خواهد داد.

این گزارش تصریح می کند علی رغم تشدید فشارهای آمریکا علیه ایران، تهران به پای میز مذاکره با واشنگتن نخواهد رفت. حتی برعکس، ممکن است برای اثبات قدرت و نفوذش فعالیت های هسته‌ای خود را از سر بگیرد.

نگارنده مطلب همچنین با اشاره به رویکرد آشکار ضدایرانی دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، پیش بینی کرده است در دوران ریاست جمهوری وی، پیشرفتی در روابط تهران-واشنگتن حاصل نشود. با این حال، این گزارش اقدام نظامی دولت ترامپ علیه ایران را نیز بعید می داند.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، تحریم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار