عضو فراکسیون امید مجلس گفت: قیمت پایین سوخت در کشور موجب افزایش میزان قاچاق شده است.
جلال میرزایی عضو کمیسیون انرژی در گفتوگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به مصرف سوخت در کشور، گفت: طی سالهای گذشته در زمینه مصرف سوخت با یک وضعیت ناخوشایندی مواجه بودهایم به نحوی که هر روز شاهد افزایش بیرویه مصرف سوخت، قاچاق آن و هدر رفت منابع هستیم.
وی افزود: این موضوع باعث شده تا نخبگان در میان تشکلهای مدنی و حوزه سیاستگذاری پیشنهادات متعددی برای برون رفت از وضعیت موجود ارائه کنند و این پیشنهادات عمدتا بر روی اصلاح قیمت سوخت متمرکز بوده؛ البته اگر اختلاف نظری هم در این زمینه وجود داشته بیشتر بر روی میزان افزایش قیمت سوخت بوده است.
*۱۳۶ میلیون لیتر مصرف بنزین تنها در یک روز!
میرزایی تأکید کرد: برخی پیشنهاد کردند که در کنار این افزایش سوخت بستههای حمایتی هم قرار داده شود تا بتوان از تولید و حمل و نقل عمومی حمایت کرد.
عضو فراکسیون امید مجلس با اشاره به افزایش مصرف بیرویه و قاچاق سوخت طی سالهای اخیر اظهار کرد: میزان مصرف بنزین در سال ۹۴ روزانه ۷۱ میلیون لیتر، سال ۹۵ روزانه ۷۵ میلیون لیتر، سال ۹۶ روزانه ۸۵ میلیون لیتر و سال ۹۷ روزانه ۹۲ ملییون لیتر رسید که این رقم در یک روز از ایام نوروز به ۱۳۶ میلیون لیتر افزایش یافت.
عضو کمیسیون انرژی اظهار کرد: تقسیم این میزان مصرف سوخت روزانه بر تعداد جمعیت و مقایسه آن با کشورهایی مانند ترکیه، نتایج بسیار وحشتناکی را درباره اتلاف منابع انرژی به ما نشان میدهد که عامل اصلی آن هم پایین بودن قیمت بنزین و واقعی نبودن قیمتهاست.
*پرداخت ۲۱۵ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان سوخت
وی با بیان اینکه از سوی دیگر دولت مجبور است برای بنزین چیزی حدود ۲۱۵ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان بپردازد، افزود: قیمت پایین سوخت در کشور موجب افزایش میزان قاچاق شده است به طور مثال در سال ۹۴ روزانه حدود ۶ میلیون، سال ۹۵ حدود ۹ میلیون، سال ۹۶ حدود ۱۷ میلیون و سال ۹۷ حدود ۲۲ میلیون لیتر قاچاق سوخت در کشور انجام شده است.
میرزایی با اشاره به راهکارهای کاهش میزان قاچاق و مصرف سوخت در کشور هم گفت: زمانی که قیمت سوخت در داخل با کشورهای منطقه مانند ترکیه، افغانستان، پاکستان، عراق و... تفاوت فاحشی دارد، نمیتوان به صورت اصولی با قاچاق مبارزه کرد اگرچه طی این چند سال صحبتهای بسیاری برای مبارزه با قاچاق سوخت انجام و برخورد انتظامی و امنیتی هم با قاچاق کنندگان صورت گرفته است، اما شرایط کنونی بیانگر رضایتبخش نبودن این اقدامات است.
*لزوم مکمل تعرفه صفر واردات خودرو در کنار سهمیهبندی
عضو کمیسیون انرژی تصریح کرد: تصمیم سران قوا برای سهمیهبندی سوخت در راستای رسیدن به اهدافی همچون کاهش میزان مصرف، جلوگیری از قاچاق سوخت، مصرف بهینه آن، بهبود محیط زیست و کاهش آلودگی هوا اتخاذ شده است، اما برای رسیدن به این اهداف، کاهش مصرف با افزایش قیمت کافی نخواهد بود، زیرا خودروهای داخلی مشکل مصرف بالای بنزین دارند و دولت میتواند خودروهای کم مصرف را با تعرفه صفر وارد کند.
میرزایی بیان کرد: خودروهای کم مصرف در کشور ما معمولا قیمت بالایی دارند و تمام طبقات مردمی نمیتوانند از آن استفاده کنند، لذا دولت با تجدیدنظر در تعرفههای خودروهای وارداتی با هدف کاهش مصرف سوخت و بهینه سازی مصرف باید اقدام کند، این موضوع حتی بر روی قیمتهای افسار گسیخته خودروهای داخلی هم تأثیرگذار است.
عضو فراکسیون امید مجلس اظهار کرد: نوشتن قوانین تنها بر روی کاغذ سودی برای کشور ندارد به طور مثال براساس مصوبه مجلس در برنامه ششم درآمد حاصل از سهمیهبندی سوخت باید صرف حمایت از ناوگان حمل و نقل عمومی و... شود که تاکنون این قوانین به درستی اجرا نشده و حتی تقسیم بندی مبالغی میان ۱۵ ارگان مربوطه در این مورد هم نتایج قابل توجه و رضایت بخشی نداشته است.
انتهای پیام/
قاپاق هم جلوش رو بگیرید
قاچاق رو مهارش کنید
چرا صورت مسئله پاک میکنید
136 میلیون لیتر بنزین در یک روز؟؟؟؟
یعنی روزی 136 هزار میلیارد تومان بنزین واسه واسه مملکت درامد داره. حالا میخواهید لیتری 1500 تومان گرونترش کنید . یعنی درآمد ینزین میشه 340 هزار میلیارد. خودتون این آمارها را که میدی آدم کلافه میشه . این پول ها کجا میره .
وگرنه مردم تو این شرایط پای پیاده میرن و یا با مترو
خوب یعنی بنزین ما به جابی خربدار داره! و ما ظرفیت فروش محصول(بنزبن) داربم.
حالا که در فروش نفت بعلت تحریم مشکل داریم و نمی تونیم بفروشیم بجاش دولت بنزین را بخریدار بفروشه ! (همان بازار مرزی) مجوزهای لازم را بگیره و بفروشه.
هم جلوی قاچاق را بگیره هم تحریم ها را دور زده.
و هم مرتب با اعصاب مردم و بازار بازی نکنه!
خط 11راه اندازی کنید.
خودروها را جمع آوری کنید الان دیگه دنیا دهکده جهانی شده جه لزومی داره که مسافت بپیماییم. فقط مجازی
هدف دولت گرانی تا کمر تولیدکننده و مصرف کنند بشکن و مردم فقر بیچاره بشن
مردم نان ندارن بخرن اگر سوخت ارزون حقوق کم است یعنی خودتان اقرار می کنید نمی توانید کنترل کنید یا نمی خواهید
ثروتمندان با ماشین توی خیابان ها دو دور میکنند و هوا را الوده میکنند .اگر یارانه برداشته باشه .قاچاق بنزین به امارات و عمان هم از بین میره .از الودگی هوا هم کاسته میشه
خوب یارنه مردم رو هم به موازات تورم زیاد کنید دیگه
طبق روال هر چند سال باید قیمت بنزین بره بالا تا به اروپا نزدیک تر بشیم غیر از این خوشی زیر دلمون میزنه.چند تا ماشین قاچاق بر نشون میدنو قیمت رو هم به مرگ میگیرن ملت هم به تب راضی میشن.. اینطور نیست؟؟!!!!
مردم نون شب ندارن دائم در حال برنامه ریزی برا مردمند
ولی قضیه دولتمان بنزین داخلی که می خواهد بیرون به فروش برساند قیمت بیرون فروختنش را به رخ ملت می کشد.
دولت محترم برای جلوگیری از مصرف بی رویه، قاچاق آن به کشورهای همسایه، صادرات بنزین به عنوان یک منبع درآمد ارزی بهتر است, موارد ذیل را لحاظ کند:
1- گاز طبیعی فشرده CNG با قیمت فعلی فقط به خودروهای عمومی ( تاکسی های سنتی, اینترنتی, اسنپ, وانت بارها و سرویس های عمومی) اختصاص یابد. بنابراین هیچ گونه ای افزایشی در کرایه ها نباید صورت گیرد.
2- توزیع بنزین برای خودروهای شخصی, فقط براساس کارت سوخت خودرو باشد و قیمت بنزین در دامنه های 40 لیتری به صورت پلکانی تغییر کند, یعنی :الف- از 0 تا 20 ليتر قيمت واحد آن 1000 تومان؛ ب - از 20 تا 40 ليتر قيمت واحد آن 1500 تومان؛ ج- از 40 تا 60 ليتر هر ليتر به ارزش 2500 تومان؛ از 60 تا 80 ليتر هر ليتر 4000 تومان؛ د- از 80 تا 100 ليتر هر ليتر آن 6500 تومان و ر- 100 ليتر و بالاتر هر ليتر آن به ارزش 10500 تومان. كارت سوخت كليه جايگاه داران حذف شود.
3- به تاکسی های بین شهری بنزین سوز؛ بنزین براساس پیمایش مسیر ( نصب GPS پلمپ شده)با قیمت هر لیتر 1000 تومان بنزین تحویل گردد.
4- دولت( وزارت نفت) می تواند باقیمانده بنزین تولیدی روزانه را با قیمت متوسط منطقه اي (به صورت ارزی) به کشورهای همسایه( پاكستان – تركيه – عراق – افغانستان- ارمنستان) صادر نمایید و منبع درآمد ارزی حاصل را صرف ایجاد زیر ساخت های حمل و نقل عمومی(مترو در شهرهای بزرگ، اتوبوس های تندرو گاز سوز در شهرهای کوچک و مینی بوس گاز سوز یا ون در روستاها), سرمایه گذاری در صنایع فرسوده بالادستی و پایین دستی صنعت نفت، مميزي و فرهنگ بهینه کردن مصرف انرژی در مصارف صنعتی, تجاری و خانگی؛ و صرف مدرن كردن روش هاي آبياري كشاورزي و باغداري در روستاهاي مستعد كند.
مهرداد رجبی - دکترای انرژی
شما چقدر دل خوشی دارین نمی دونید چه خبرهایی هست
اگر می خوان مصرف بنزین را کم کنید راههای زیادی وجود داره نه اینکه تو این فشار اقتصادی به ما قشر پایین جامعه دوباره فشار بیاوری
فقط خدا خدا خدا
چرا بعد از چند سال ریاست جمهوری و معلق کردن کارت سوخت و نتیجتا قاچاق انبوه سوخت کشورمون دوباره کارت سوخت را که واقعا چیز خوبی بود و قانون هم شده بود را اجرا کنیم ؟ و قس علیهذا مسکن مهر و ایضا یارانه و .....
آن چنان رونق اقتصادی تولید کنیم که ....
چرا یکدفعه نمیان بگن از امروز همه چیز 500 برابر میشه تا مردم تکلیفشون رو بدونن.
فراموش کردین که دلار خودتون گرون کردین !
دلار گرون می کنید مردم باید بدونن بعدش هم میگین به بهانه ارزانی بنزین باید گرون بشه ! خب چرا دلار گرون می کنید که بخواین بنزین گرون کنید !
ما اگر بخواهیم یک ۲۵ لیتری رو تو پمپ بنزین پر کنیم نمیگذارند
چطوری قاچاق می کنند؟؟؟؟
بگو پول نیاز داریم باید بنزین رو گران کنیم واقعا که....