حذف ایستگاه‌های عوارضی و دریافت الکترونیک عوارض تردد در آزادراه‌ها در آغاز اجرای طرح با اعمال جریمه دیرکرد و دسترسی نداشتن برخی رانندگان برای پرداخت بموقع مشکل ساز شده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ،امروزه راه‌های مواصلاتی یکی از شاخصه‌های توسعه‌یافتگی به شمار آمده و وجود شبکه حمل و نقل و جاده‌های مناسب تأثیر بسزایی در رشد و توسعه استان دارد. از سوی دیگر با افزایش تعداد خودرو‌ها و تردد در محور‌های مواصلاتی، ایمن‌سازی و بهبود این راه‌ها یکی از پر اهمیت‌ترین موارد در این زمینه محسوب می‌شود که در صورت مغفول‌ماندن نه تنها موجب افزایش سوانح می‌شود، بلکه در جابه‌جایی و ترانزیت کالا‌ها هم تأثیر منفی به جا می‌گذارد.

استان قزوین با داشتن بیش از ۶ هزار و ۶۰۰ کیلومتر راه اصلی، یکی از پرترافیک‌ترین نقاط جاده‌ای کشور محسوب می‌شود که همین مسئله ایجاب می‌کند تدابیر لازم برای حفظ و نگهداری راه‌ها و افزایش ایمنی آن‌ها اندیشیده شود. طبق آمار موجود سالیانه به طور متوسط ۲۲ میلیون تردد در آزاد راه‌های استان انجام می‌شود که حجم بالایی از عوارض پرداختی را در اختیار راهداری‌ها قرار می‌دهد.

اما از ابتدای سال جاری با توجه به الکترونیکی شدن اخذ عوارض و گران‌تر شدن آن در بعضی از مسیر‌ها اعتراض‌هایی از سوی مردم و رانندگان متوجه مجریان طرح الکترونیکی شدن عوارض شده است.

نارضایتی ساکنان استان البرز از پرداخت عوارض

یکی از اهالی شهرک مهرگان با بیان اینکه ساکنان این منطقه به دلیل نبودن محور مواصلاتی برای رفت و آمد به قزوین، مجبور به عبور از آزادراه قزوین-کرج هستند، به خبرنگار مهر گفت: تمامی کسانی که در مناطق الوند، بیدستان، زیباشهر (محمدیه) و مهرگان زندگی می‌کنند، فقط برای استفاده از ۱۰ تا ۱۲ کیلومتر از آزادراه مذکور باید همان عوارض کسانی را پرداخت کنند که با خودروی خود از تهران و کرج می‌آیند.

محسن واقفی اضافه کرد: همچنین ساکنان مهرگان اگر نخواهند عوارض پرداخت کنند، مجبورند از درون زیباشهر، به جاده قدیمی، خطرناک و پر از دست انداز قزوین-تهران برویم که علاوه بر وقت‌گیر بودن، خطرات جانی را هم برای خودرو سواران به همراه خواهد داشت. با توجه به جمعیت ۱۰۰ هزار نفری شهرستان البرز که راه دسترسی مناسبی به قزوین ندارند، لازم است که عوارضی، به بعد از محمدیه منتقل شود.

یک شهروند ساکن محمدیه هم ضمن تاکید بر متناسب بودن میزان پرداخت عوارض با طول سفر، عنوان کرد: اگر نخواهیم عوارض بدهیم مجبوریم از جاده غیراستانداردی برویم که بدون علائم رانندگی است. تازه بعد از این جاده به ترافیک چهارراه معلم می‌خوریم و مجبوریم محمدیه را پر از ترافیک کنیم.

چالش‌های الکترونیکی شدن پرداخت عوارض/ نظرات موافقان و مخالفان

ولی اله محمدی با طرح این سؤال‌ها که چرا مردم شهرستان البرز باید این مقدار عوارض بدهند و این عوارض کجا هزینه می‌شود، افزود: مسئولان و متولیان راهداری استان می‌توانستند ایستگاه اخذ عوارض یا دوربین خود را ۱۰ کیلومتر دورتر بگذارند تا ساکنان این شهرستان مشمول پرداخت این عوارض ناعادلانه نشوند.

وی با انتقاد از الکترونیکی شدن اخذ عوارض، ادامه داد: چند وقت پیش پیامک عوارض برای عبور از آزادراه قزوین-کرج برای من ارسال شد، در حالی که در تاریخ نوشته شده در پیامک، اصلاً در این آزادراه تردد نکرده بودم.

طرح اخذ الکترونیکی عوارض ملی است

افشین پیرنون، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان با بیان اینکه هر گونه اصلاح، تغییر یا حذف طرح پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراه باید توسط مجری طرح پیش بینی شود، گفت: این طرح ملی و مجری آن معاونت ساخت و توسعه آزادراه‌های کشور است که باید در این زمینه پاسخگو باشد.

گران شدن عوارض شایعه است

معاون ساخت و توسعه آزاد راه‌های کشور، ضمن رد شایعه گران‌تر شدن عوارض آزادراه قزوین-کرج، گفت: هیچ افزایش عوارضی در این مسیر اتفاق نیفتاده و ساکنان محمدیه و مهرگان همان میزان عوارضی را به صورت دیجیتال پرداخت می‌کنند که قبلاً به صورت نقدی پرداخت می‌کردند.

سیدحسین میر شفیع با بیان این نکته که یکی از مزایای پرداخت عوارض به صورت الکترونیکی، محاسبه آن بر اساس میزان پیمایش جاده‌ای است، تصریح کرد: بر اساس پیمایش عوارض محاسبه می‌شود و یکی از تفاوت‌های آزادراه با جاده‌های معمولی این است که هزینه‌های سرمایه‌گذاری برای احداث، بهره‌برداری و نگهداری از آن از محل عوارض تأمین می‌شود؛ لذا ایستگاه‌های عوارض آن قابل حذف نیستند.

وی ادامه داد: در آینده نزدیک، افرادی که با خودروی شخصی از مهرگان به قزوین تردد می‌کنند به همان تناسب مسیری که طی می‌کنند، عوارض می‌پردازند.

چالش‌های الکترونیکی شدن پرداخت عوارض/ نظرات موافقان و مخالفان

نبود جریمه در مدت آزمایشی طرح

این مسئول حوزه آزادراه‌ها در مورد خطای پلاک‌خوانی و ارسال اشتباه پیامک اخذ عوارض هم گفت: از آنجایی که در یک ماه اول سال، بیش از ۲۰ میلیون تردد در این آزادراه اتفاق افتاده، امکان اشتباه در پلاک‌خوانی وجود دارد به همین دلیل تردد کنندگان معترض می‌توانند از طریق شماره پیامکی ۱۰۰۰۰۱۵۳۱ خطا‌هایی که اتفاق می‌افتد ارائه کنند یا در مورد میزان عوارض استعلام بگیرند.

میر شفیع با ذکر اینکه در صورت اعتراض، تصاویر دوربین‌های پلاک‌خوان بازبینی خواهد شد، افزود: از زمان شروع اجرای آزمایشی طرح الکترونیکی‌شدن اخذ عوارض تاکنون حدود ۱۰۰ هزار پیامک یا پست الکترونیکی به دست ما رسیده که به خاطر آن ۸۵۰ هزار تردد را بازبینی کرده‌ایم.

سه آزادراه اصلی استان ایمن می‌شود

از سوی دیگر، رئیس پلیس راهور استان قزوین تعداد تردد طرح نوروزی سال جاری را حدود ۲۳ میلیون و ۶۰۰ هزار مورد بیان کرد و گفت: در این زمینه نسبت به سال گذشته حدود ۷ درصد افزایش تردد داشتیم و در روز‌های نوروز اکثر کسانی که می‌خواستند به شمال کشور بروند، از استان قزوین تردد کردند که بار ترافیکی را در استان ما بیشتر کرد.

سرهنگ نصراله بیگلری با یادآوری اینکه ۷۰ درصد تصادفات منجر به جرح و فوت در سه آزادراه قزوین-کرج، قزوین-رشت و قزوین-زنجان اتفاق می‌افتد، ادامه داد: از این میان حادثه‌خیزترین آزادراه در مسیر قزوین-زنجان است که پاسگاه هدف پلیس راهور استان قزوین است.

سرهنگ بیگلری با تاکید بر لزوم اختصاص بخشی از عوارض راهداری برای استانداردسازی آزاد راه‌های مذکور، تصریح کرد: اگر بتوانیم در این سه محور سرمایه گذاری و آن‌ها را ایمن کنیم، از بروز بخش عمده‌ای از سوانح جاده‌ای استان قزوین پیشگیری خواهد شد.

لزوم آزمایش طرح پیش از اجرا

یکی از اشکالات اصلی طرح الکترونیکی‌شدن اخذ عوارض، اجرا قبل از آزمایش است؛ چرا که اجرای آزمایشی این طرح آن هم در پرترافیک‌ترین روز‌های آزاد راه‌های استان، هزینه‌های مادی و روانی فراوانی را برای مسافران و رانندگان ایجاد کرده است؛ بنابراین لازم است چنین طرح‌هایی پیش از اجرا آزمایش شوند.

منبع:مهر

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.