آقاجانی گفت: رشد کمی تولیدات علمی دانشگاه شهید بهشتی به میزان ۳۶.۵ درصد و از نظر کیفی به میزان ۴۹ درصد رشد داشته است.

جذب ۳۰۰ عضو هیئت علمی در دانشگاه شهید بهشتی/ تولیدات علمی از لحاظ کمی ۳۶.۵ درصد رشد داشته استبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد آقاجانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی صبح امروز در مراسم چهاردهمین جشنواره آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی که در دانشکده پزشکی برگزار شد، اظهار کرد: برای توسعه آموزش در دانشگاه اهداف مشخصی تعیین شده است که یکی از آنها رسیدن به مرجعیت علمی در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی است، معتقدم که با ابزارهایی مانند تمرکز و تمایز می‌توان دانشگاه را در همه حوزه‌های علمی به پیشرفت برسانیم.

سند تمایز آماده اجرا است

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر سند تمایز آماده اجرا است و در این سند برای رشته‌های کمتر توسعه یافته برنامه ریزی دقیقی شده است، افزود: توسعه آموزش پزشکی پاسخگو و تحقق مرجعیت علمی از دیگر اهداف دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است و برنامه ریزی خوبی در راستای تبدیل شدن به دانشگاه نسل چهارم شده است.

دانشگاه نسل چهارم جامعه محور و پاسخگوی نیاز اجتماعی است

آقاجانی با اشاره به اینکه دانشگاه نسل چهارم جامعه محور و پاسخگوی نیاز اجتماعی است، تأکید کرد: توسعه کمی در بسیاری از رشته‌ها اتفاق افتاده است که متأسفانه گاهی متناسب با بازار کار کشور نبوده و نیازمند بازنگری است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه ما باید کیفیت آموزش را مدنظر خود قرار دهیم، ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دارای ۲۵۰ رشته تحصیلی است که در زمینه کمی کار‌های بسیار خوبی انجام شده است و برنامه ریزی خوبی در راستای ارتقای کیفیت آموزش‌ها شده است.

وی افزود: توسعه روابط بین‌الملل یکی از برنامه‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است که متأسفانه به دلیل اعمال تحریم‌های ظالمانه مشکلاتی را برای ما در رابطه با ایجاد ارتباط با سایر دنیا ایجاد کرده است، اما با ایجاد تمهیدات لازم با دانشگاه‌های فرانسه، مجارستان و روسیه ارتباطات خوبی را در زمینه اعزام استادان، برگزاری دوره‌های کوتاه مدت و تعریف مدارک برقرار کرده‌ایم.

آقاجانی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با ۲ دانشگاه صنعتی توافق کرده است تا رشته‌های بین رشته‌ای را برای رشد علمی بیشتر دانشگاه ایجاد کند و من معتقدم که استادان رشته علوم پایه باید در بیمارستان‌ها مسائل آموزشی را به دانشجویان آموزش بدهند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه در راستای تعامل بیشتر حوزه پزشکی با علوم پایه، دفتر ارتباط با صنعت در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی راه اندازی شده است، ادامه داد: اخلاق حرفه پزشکی بسیار مهم است به همین دلیل ضوابط آن تدوین و ابلاغ شده است و در زمینه اخلاق حرفه پزشکی، ارزیابی دانشجویان در حال انجام است.

وی تأکید کرد: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دو دانشکده بهداشت و ایمنی و سلامت و محیط زیست تحت عنوان دانشکده بهداشت و ایمنی با یکدیگر ادغام کرده است و این کار با هدف رفع موازی کاری در این دو دانشکده انجام شده است.

آقاجانی با اشاره به اینکه دانشکده آموزش پزشکی برای تأثیر گذاری در تصمیمات کلان حوزه سلامت ایجاد شده است، تأکید کرد: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در راستای تکمیل کادر خود ۳۰۰ نفر را جذب هیئت علمی کرده است و این کار بر اساس سند تمایز دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: اعضای هیئت علمی در کنار دانشجویان در بیمارستان‌ها حضور دارند و این کار باعث افزایش مهارت دانشجویان می‌شود.

وی گفت: تولیدات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال ۹۷، ۳۶.۵ درصد رشد کمی و ۴۹ درصد رشد کیفی داشته است، همچنین رتبه دانشگاه به ۴۰ انتقال پیدا کرده است.

ضرورت حذف رشته‌های نامتناسب با بازار کار و نیاز جامعه

در ادامه مراسم ضیایی معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: تالار مشاهیر در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در راستای الگوسازی اقدامات استادانان پیشکسوت راه‌اندازی می‌شود.

وی ادامه داد: در راستای حرکت به سمت دانشگاه نسل چهارم باید به نیازهای اجتماعی پاسخگو باشیم و برای دستیابی به مرجعیت علمی در منطقه و بین‌الملل باید در مسیر راهبردها پاسخگوی نیاز جامعه باشیم.

ضیایی تأکید کرد: در راستای پایداری اقتصادی با چالش‌هایی مانند به هم ریختن هرم فارغ التحصیلان و بازار کار همچنین گسترش بی‌رویه آموزش عالی در حوزه سلامت مواجه هستیم که در این میان محدودیت شدید منابع، مهارت کم فارغ التحصیلان در برخی از رشته‌ها و صندلی‌های خالی به همراه به روز رسانی نشدن آموزش‌ها و آماده نبودن فارغ التحصیلان دانشگاهی برای حضور در بازار کار ما را دچار چالش‌های مختلفی کرده است.

اقدامات مهم  برای جهت گیری‌های کلان آموزش دانشگاه

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: تداوم طرح تحول نوآوری در آموزش پزشکی، ارتقای کیفیت آموزش و تبدیل آن به جریان غالب، دانشگاه مرجع و متمایز، تعدیل ظرفیت‌های پژوهشی دانشجو و تمرکز بر جذب نیروهای نخبه به همراه جوان گرایی مدیریتی از جمله اقدامات مهم در راستای جهت گیری‌های کلان آموزش دانشگاه محسوب می‌شود.

وی گفت: باید رشته‌هایی که متناسب با نیاز جامعه و بازار کار نیست را حذف و ساماندهی کنیم.

ضیایی یادآوری کرد: عرصه‌های ایزوله باید به عرصه‌های واقعی آموزش، تهیه کارنامه برای تمام اعضای هیئت علمی، تدوین نحوه جذب هیئت علمی، برنامه جامع آموزشی و ورود نظام مند بخش‌های خصوصی و ارتباط بخشی داخلی به گروه‌های آموزشی از جمله دستاوردهای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در حوزه آموزش است.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار